Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skyhög faktura på transport, trots överenskommelse?

1. H
    Medlem · Stockholm · 1 171 inlägg

Hubbe2

Medlem
    Hej,
    Har nyss fått en "kul" faktura från ett transportbolag.
    Skulle frakta hem en stor otymplig tung sak, dessutom placeras en bit in på tomten. DVS jag behövde en kranbil med räckvidd minst 20m och 500kg på den räckvidden.
    Genom en bekant fick jag tag i en kille som hade ngt mindre åkeri och han kunde ta detta vid tillfälle, dvs ej bestämd tid men inom ett par veckor då artikeln inte fick stå kvar hos återförsäljaren mer än 14 dagar.
    Jag frågade om vad det kunde kosta och då sa han ungefär 2000kr. Han skulle höra av sig när det kunde göras. Efter ngn vecka så börar jag bli lite stresad, och han säger ingen fara, det hinns med.
    Ytterligare ett par dagar senare så hör han av sig och säger att det är tight och blir lättare att hinna med om vi tar det på faktura.
    Inget nytt pris diskuterades, varpå jag säger att det funkar, (jag har ju liksom inget val längre...)
    Det körs hem och placeras på plats, faktura dröjer 3veckor. Nu kom den på över 4700kr....

Jag anser att överenskommet pris är c:a 2000 och därmed 2000 +/- 15%, kan även sträcka mig till att anse att moms kan läggas på beloppet( även om det är till privatperson, så det borde ingått)
    Har ännu inte fått ngn feedback från killen jag kom överens med, men kommer på måndag bestrida fakturan med hänvisning till vår överenskommelse.

Era tankar och synpunkter? Kan jag hävda att avtalat pris gäller?
    /Hubbe

2. LGG-01
    Medlem · Stockholms Län · 762 inlägg

LGG-01

Medlem
    Om ni har kommit överens om ett pris så är det företagaren som skall visa på motsatsen och det är bara att bestrida fakturan men gör det skriftligt och med datum när överenskommelsen träffades. Och det du påstår behöver inte ens vara skäligt. Om företagaren inte har bekräftat med en orderbekreftelse så har du en bra possition.

Sen är ju det en helt annan sak om/ifall ni kom överens om utan faktura då får du gå till ditt inre (moralen).

Ett litet ordspråk: "Det som gör ont när allt annat känns bra kallas för samvete."

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 16 985 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Är är en affär uppgjord "utan faktura", dvs svart, till ett pris som sedan ändras till en "fakturaaffär", dvs enligt skatteregler.
    Som sagt, nu har ni en bevissituation om en luddigt uppgjord affär.
    Men börja med att ta kontakt med företagaren och lägg fram dina synpunkter.
    Summan är dock för liten för att göra någon större affär av.

4. H

Hubbe2

Medlem
    Jo, alltså:
    Vi kom överens om att jobbet skulle göras, den jag kom överens med har ett mindre åkeri som kör åt ett större.
    Jobbet gled i tiden, jag pushar för att få det gjort, killen säger gör vi det mot faktura så går det enklare. Inte ett ljud om att annat pris då gäller. I mitt sinne tillkom då moms. Det var helt ok.
    Jobbet tar exakt 1 timme och 10min från det att godset hämtas till att det lämnas hos mig. Chauffören som jag pratar med skall avsluta dagen efter detta och bara köra hem. (bor 10min bort) Åkeriet är dock en bra bit bort, inget jag valt om jag inte fått ett rimligt pris från början. Dvs inte intresserad av att betala körning från dem och tillbaka, då överenskommelsen var att ta det på väg hem från ngt jobb under dessa två veckor. Jag har hela tiden varit extremt flexibel och sagt att det fungerar närsomhelst för mig under dessa 14 dagar.
    Fakturan är på 2h 30min.
    Visst ingen stor summa, men 2000spänn eller 5000kr det är inget jag kände för att bara släppa. Ogillar att bli rövkörd.

5. E
    Hobbyelektriker · Värmland · 1 251 inlägg

EyEr0n

Hobbyelektriker
    1 timme och 10 min körning från A till B.
    Sen tillkommer resa till A och från B samt några minuter för administration.

Det låter inte så orimligt med den information du angett.

Ert problem är att de inte upplyste om kostnaden som blev när det blev vitt. Du tog heller inte reda på det och antog att det var "under bordet" priset som gällde fortfarande. Vilket det ALDRIG är. Vad är vittsen att ta något svart istället för vitt om det är 0:- i prisskillnad? Du borde rimligen ha förstått att det blir dyrare när ni tar det på faktura.

Så betala fakturan och lär dig tills nästa gång.

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 367 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Den tid man får räkna med att bli debiterad är ju tiden att köra från firman till upphämtningsplatesen-lastning, ev. surrning körning till dig, avlastning och körning tillbaka till firman.

Om själva transporten tar en dryg timme så låter en tid på 2,5 timmar totalt ganska rimlig. Däremot så låter det som en rätt saftig timkostnad. Jag har anlitat lastbil med kran några gånger, jag är van att betala ca 650 + moms per timme (faktura). Men då har kanske inte kranen nått så långt som i ditt fall.

En firma som lade om vårt tak för 12 år sedan tog hit en mobilkran modell större, typ 40m hög och stödben fälldes ut från gatan in i både vår trädgård och grannens på andra sidan gatan. Den lyfte en container med några tonn tegelkross från andra sidan huset.kostade 3000 kr i ställkostnad och sedan 750 i timmen (för 12 år sedan).

7. E
    Medlem · jämtland · 22 692 inlägg

elmont

Medlem
    Hos oss kostar det ca 900:-/timme med lastbil med kranflak, från start till åter på firman ( plus moms =1125:)

8. D09
    Medlem · västra götaland · 9 405 inlägg

D09Premiumikon: Hand

Medlem

Skyhög faktura på transport, trots överenskommelse?

Många har en minidebitering på 2 tim. Men som tidigare nämnts så verkar timpengen var skyhög. Över 2000 kr timme?

Rimligtvis bör den väl ligga litet över tusenlappen med moms men din chaufför kanske har väldigt höga omkostnader ; )

9. Mikael_L
    Medlem · 45 415 inlägg
    Är det allt som är angivet på fakturan? Antal timmar ...?
    Och sen 1500:- + moms / timme.

10. H

Hubbe2

Medlem
    Man kan ju vrida lite på det också, jag hade inte valt ett åkeri aslångt bort om jag skulle bli fakturerad fullpris för resväg.
    Självklart fattar jag att de normalt fakturerar för restid fram och tillbaka, dock inte rimligt att fakturera samma tid för administration, då maskinernas tid knappast bör räknas in.

11. H

Hubbe2

Medlem
    Det är angivet ett pris för lastbil och antal timmar, sen ett tillägg för Jibb (tillsats för att lyfta långt.)
    Själv kan jag inte bedömma om denna behövdes, (15m från väg och 500kg.) Men skitsamma. Jag opponerar mig inte mot riktigheten i fakturan, den är säkert helt korrekt, den var en inihelvetestor lastbil.
    Det som jag anser är fel är att det första priset inte var uttalat svartjobb, utan han kunde fixa detta på väg hem ngn eftermiddag. (den går mellan sthlm och knivsta nästan dagligen) Nu fick jag betala för resvägen också, jag hade ju självklart inte valt en åkare i Knivsta om inte priset var överenskommet innan.

12. Mikael_L
    Medlem · 45 415 inlägg
    I dina kläder skulle jag nog ringa upp ett par andra åkare i trakten och kolla vad timpenningen deras är för ett 2,5 timmar långt uppdrag med en motsvarande bil.

Om du har blivit rejält överfakturerad map timpenningen (jämfört med normalt pris på orten) så betalar du in 2000:- och meddelar kort och gott att 2000:- var överenskommet och resten bestrides.

Firman har skickat en faktura till dig på 2,5 timmes jobb, och det är ett bra bevis i rättegång om dom försöker dra det så långt. Dom kan inte längre hitta på något mer som dom tycker ingick/krånglade.

Är däremot det timpris du fått i någorlunda paritet med vad tjänsten kostar på orten så tycker jag det bara är att bita i det sura äpplet och betala. Då blev det helt enkelt en vitt betald tjänst till normalt marknadspris. Och så kan du känna dig lite stolt över att du gjort allt rätt och riktigt och bidragit till skola och välfärd ... ;)

edit:
    Båda parter tar vissa risker vid svarta tjänster. Ibland slår det mot beställaren, ibland mot tjänsteutövaren. Ibland blir det precis som tänkt.

Redigerat 19 nov 2012 15:44
    • Laddar…
  13. LGG-01
    Medlem · Stockholms Län · 762 inlägg

LGG-01

Medlem
    I konsumenttjänst lagen finns inte paragrafen kvar där det står att kundens påstående måste vara relevant vad gäller pris eller tjänst. Blev varse det när jag hade renoverat en kristallkrona och ville att kunden skulle betala 4,5 tim. X 355:- pluss moms. inkl hämta från tak samt lev. inkl upphängning. Kunden tyckte att 800:- ink moms var tillräckligt och det tyckte Tingsrätten också.

14. H

Hubbe2

Medlem
    Jag tycker inte att fakturan är fel så tillvida timpris eller åtgångna timmar om man räknar in restid också.
    Det jag är grinig över är att vi hade en överenskommelse om att fixa detta "påvägen" till ett c:a pris om 2000kr, sen när han sätter mig i tidsnöd och säger att vi tar det på faktura så förutsätter jag naturligtvis att priset blir någonstan i rimlig närhet. Nu blev det inte så.

Restiden är ju det stora problemet här, jag hade ju inte valt en åkare 4-5mil hemifrån om det inte vore för vår överenskommelse.

Ingenstans tidigare har det framkommit att det innan var tal om svartjobb, utan mer att ta det på vägen. Nu hade tydligen åkaren tolkat det så.

15. Mikael_L
    Medlem · 45 415 inlägg
    Så kan vara.
    Men troligen tittas det trots allt lite på vad som kan anses vara rimligt i både tidsåtgång som timpeng.
    Man ska ju inte tro att man kan påstå vad som helst som tjänstebeställare heller, och komma undan med det.

Så även om skrivningen har försvunnit så är den nog ändå ett rätt bra rättesnöre.

Sen är det ju lite moralsikt över mitt förslag (dvs ej strikt juridiskt), har lastbilsföraren försökt skörta upp TS helt och hållet. Att förutom ändra på sin första deal även försökt ta ut en tokhög timpenning så är det dags att bara bli hårdhänt av bara fan tillbaka.

Är timpenningen däremot rimlig så får TS kanske se det som att den där ursprungliga körningen sket sig, och nu är det bara att betala vad det skulle gått på helt vitt.

Jaja, någon perfekt rättvisa når man ju aldrig, men någonstans mitt mellan ligger väl ofta en OK kompromiss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.