Byggahus.se

Skyddsrör vid fördelare

1. M
    Medlem Nivå 9
    Dum fråga här kanske...
    Hur nära avslutar man skyddsröret vid fördelaren? Lurar på om det är så att det ska vara kortare än i andra änden så att ev läckage rinner ur skyddsröret vid fördelaren som sitter i ts. Hur brukar rörisarna göra?

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  3. M
    Medlem Nivå 9
    Inget skåp, fördelarna sitter i väggfästen.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Då avslutar kapar du bara skyddsrören "lagom" under/ovan fördelarna. Ca 8cm ifrån fördelaren brukar bli bra och snyggt och då är det även lätt att komma åt och koppla och få till insticket i kopplingarna bra.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    lk-rortang-push.jpg

Edit:
    Ser nu att min bild så sitter fördelaren i ett fördelarskåp, men installationen blir lika även utan skåp! (y)

Redigerat 12 feb 2015 14:12
    • Laddar…
  5. M
    Medlem Nivå 9
    Tackar!(y)

6. S
    Medlem · Nivå 11
    Smyger in en närliggande fråga!

Det finns ju lite olika varianter muffar för att föra in skyddsrören i ett kopplingsskåp. Riktiga kopplingskåp har ju "system" där hål och muffar passar automatisk. Gör man sin egen plast- eller plåtlåda kan man ju gör hål lite som man vill. Vanliga kabelförskruvningar för M25 fungerar ypperligt på skyddsrör både för el- och VVS men är troligtvis inte helt i linje med vad rörfolket tycket. Jag har kikat på riktiga lösningar och fastnat för RSK1874484 ifrån LK, men har även sett Uponors gamla variant RSK1870636 och den nya RSK1897926. Finns det några uppenbara nackdelar/fördelar med de olika varianterna och finns det bättre lösningar? Muffarna från LK är ju onekligen billiga och ser smidiga ut.

7. M
    Medlem · Nivå 10
    Har endast erfarenhet av Uponor's gamla variant men om jag skulle återanvända något till ett hemmagjort skåp så skulle jag inte välja den. Speciellt inte om det är ont om plats och rören inte kommer exakt rakt underifrån. Inte det enklaste att skruva fast i skåpet, ett rent helvete om du måste tvinga rören rätt, och jag tycker inte ringen som du skjuter fast skyddsröret med inger något större förtroende

Jobbar man med det på daglig basis kanske man får in snitsen men min plåsteranvändningen samt svordomsförrådet påfrestades ordentligt när jag drog ihop min tappvattenfördelare för någon månad sen