Byggahus.se
I dagsläget har jag en Nibe Fighter 310p frånluftsvärmepump till att värma våra 147kvm med golvvärme i platta på mark.

Vi har planer på att bygga ut med ytterliggare 60kvm och på sikt så behöver vi byta värmepumpen till en större/någonting annat. Det jag har funderat på är att installera en ny frånluftsvärmepump eller byta ut det hela mot berg/jordvärme.

Berg/jordvärme innebär dock att jag måste förbereda med tomrör till kollektorslangen. Oavsett vad valet blir så tänkte jag förbereda med tomrör inför framtiden så att möjligheten finns. Det handlar om ca 3m rör under plattan som ska på plats.

Jag har funderingar på 2 st 110mm avloppsrör med 90 graders långböjar som får komma upp i en vägg för framtida bruk. En annan tanke som slog mig var att lägga 2st 75mm PEM-slang utan kopplingar (lång böj på slangen i plattan). Större dimension PEM-slang gör att radien blir onödigt stor men då går det kanske å andra sidan isolera dem med rörskålsisolering (90mm SDR17 ger innerdimensionen 79mm).

Vad säger ni?

L
Det är inte fel att ligga i framkant ,, en kollektorslang är 40 mm och i styvhet som en PEM
om du lägger kanalisation för den så behöver du ha ett rör / slang som har så pass utrymme
för slang och böj som behövs . PEM slang är rätt styv , så när den kommer att stickas in i rör/slang , fastnar den mot väggarna i rör/slang , därav ett grovt rör , i samband med att du
lägger något för kollektorn , så försök att få de första 2 meterna raka , det är så att förhindra
ev. tjäle utanför grunden , så ska kollektorn isolereras min 1,5 m ut från grunden och hela vägen in till en VP , är rören då grova går det skjuta isoleringen in i rören mot utsidan efter att dom installerats

Jag la ner 110 avlopps rör med dubbla 45 graders böjar och där var det inga problem att trycka in slangen i alla fall.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
En två pipig färdigisolerad kulvert skulle det va något?

Protte

prototypen prototypen skrev:
En två pipig färdigisolerad kulvert skulle det va något?

Protte
Det är också ett alternativ, jag har 2x28mm Maxitherm CU-kulvert liggandes, tror du att det skulle kunna fungera de sista fyra metrarna in till pumpen? Det tryckfallet som de förorsakar borde vara överkomligt.

S smurfen72 skrev:
Jag la ner 110 avlopps rör med dubbla 45 graders böjar och där var det inga problem att trycka in slangen i alla fall.
Skönt att veta att någon annan har lyckats med det ,annars var jag inne på att lägga 110-rör med 3st 30 gradersböjar för att få en så lång böj som möjligt.

Fördelen med färdigisolerad kulvert eller PEM-slang som skyddsrör gentemot 110-rör är att de är lättare attt komma upp med i en vägg.

Det enda positiva med väntan på mitt startbesked är att jag har mer tid på mig att fundera på hur jag ska lösa allt ;)

L
Men du får en skarv i backen , ( felkälla ) jag skulle inte villa ha det , däremot det med 30graders inte helt fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.