Hej. Vi har byggt hus och flyttat in. Efter 8 månader kikar jag i skåpet och ser att inkommande vattenledning inte ligger i något skyddsrör. Jag befarar att den är ingjuten då jag på bilder kan följa bygget. Markentreprenören lämnar av med vattenslang dragen genom 100mm brunt plaströr. Men sedan går slangen genom isolering mm genom plattan utan något mer skyddsrör. Finns bild nör det kommer upp ut plattan och vid färdig Armering innan gjutning.
Är detta fel gjort tro? Måste jag dra detta vidare? Man blir ju orolig då man byggt dyrt nytt hus.
Tacksam för svar.
Så vad skulle ni göra om detta uppdagats nu? Mark o grundkillen har ansvar för förberedande vvs. Sen vet jag inte huruvida byggarna som gör plattan har någon ansvar i detta om de bara gjuter på och blundar för det.
Inte ännu. Pratade lätt med byggaren som har hela entreprenaden från färdig mark. Så dom gjorde allt från början på plattan till slut. Ligger ansvaret på markkillen helt och hållet är frågan? Skulle han haft ett längre rör där de man ser på bilderna.