M
En helt hypotetisk fråga i all ödmjukhet riktas härmed till ni som kan grejjerna med el å så.

Säg att man drar en kabel, 100 meter, med fyra 2,5mm2 ledare och skyddsjord.

Finns det något farligt eller problematiskt med att då använda två ledare till fas, två ledare till nolla och låta skyddsjorden vara. Fas och nolla blir alltså 5mm2 vardera medan skyddsjorden 2,5mm2.

Kommentarer på det? (Jag duckar redan innan nu för eventuella skriftliga smockor)

Varför tror du du behöver två nollor? Är en motfråga direkt,

Är det två enfas grupper men med två/tre olika faser så tar dom ut varandra med fas kompensation, lätt sagt så går det aldrig mer ström i nollan än i den fasen som det går mest ström i

M
Jag tror inte det behövs två nollor, varför tror du att jag tror det?

Jag menar att jag använder en grupp, tvinnar ihop två 2,5mm2-ledare för vardera fas och nolla för att öka kvadraten och därmed minska spänningsfall.

Redigerat av moderator:
Är det en 4-ledare + biledarjord eller
en 5-ledare,
Problemet blir ju utlösningsvillkoret Fas - Jord
men med rätt säkring funkar det

M
det är 4-ledare + biledarjord. Tanken är att avsäkra med C10

Är det bara biledar jord så är den inte 2,5mm2

M
Okay, hur många kvadrat är den vanligtvis på?

Är det en EKKJ så är "biledaren" eller rättare sagt den kocentriska ledaren på samma area som övriga.
Och man drar aldrig 2 faser + 2 nollor som du har tänkt.

M
snaggletooth skrev:
Är det en EKKJ så är "biledaren" eller rättare sagt den kocentriska ledaren på samma area som övriga.
Och man drar aldrig 2 faser + 2 nollor som du har tänkt.
Vad blir problemet med att göra så då?

Enda praktiska skillnaden jag ser är att skyddsjorden är relativt sett halva arean mot vad den är vid en traditionell koppling.

Normalt 1,5 men det är en ointressant fråga eftersom
För skyddsledare gäller upp till och med 16mm2 lika area som fas så din ide är inte tillåten från början.
(Det finns ettundantag och det är billedaren i EKKJ/FKKJ/AKKJ och dylika kablar, där det anses att billedaren har bättre kylning eftersom den ligger ytterst)

MaxPax skrev:
Jag tror inte det behövs två nollor, varför tror du att jag tror det?

Jag menar att jag använder en grupp, tvinnar ihop två 2,5mm2-ledare för vardera fas och nolla för att öka kvadraten och därmed minska spänningsfall.
Jag får ursäkta mig, jag läste lite för snabbt

M
Ingen som vet och kan beskriva vad risken/problemet är med denna koppling? Att det inte är tillåtet har jag förstått men jag vill så gärna förstå varför och vad den reella risken är...

Ett problem med parallella ledare är att det inte är "praxis" och därmed en udda lösning som kan ge problem i framtiden då man inte väntar sig den lösningen. Det viktigaste är att utlösningsvilkoret blir uppfyllt och men "halva" arean på jorden måste det räknas på.
Tala om hur långt det är och vad du ska ha det till så kommer du säkert att få bra råd.

MaxPax skrev:
Vad blir problemet med att göra så då?
Problemet men att använda dubbel ledare för fas eller nolla är att du inte kan veta hur strömmen fördelar sig mellan de två ledarna. Det finns inget som säger att strömmen fördelar sig lika, utan en av dem kan bli mera belastad. (Då går den sönder/av först, och sedan så överbelastas också med automatik den andra).

Hur stort problem det är är i praktiken, det är en bra fråga, antagligen inte stort om jag får gissa, men det är den förklaringen jag har blivit given.

Vad gäller klenare jordledning så går det alldeles utmärkt om man räknat på det. Särskilt om man har JFB. Och vid grövre ledare så är det tom vanligt. Men som påpekat ovan så är det inte tillåtet i klenare dimensioner. Jag vet inte om skälet till det är att det krånglar till det i onödan, eller att man vill att det mekaniska skyddet för jordledaren skall vara tillräckligt.

Redigerat:
Vad är det för kabeltyp?
EKLK Biledarjord
EKKJ koncentrisk jord

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.