Byggahus.se

Skydda verktyg för rost efter rostborttagning

1. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Hej!

Har på senaste tagit bort en del rost från gamla svensktilverkade verktyg jag har köpt för en femma eller så... Slutresultatet blir en blank och skinnande yta som inte liknar orginalet. Kan tänka mig att denna ytan som kommer fram inte är särskildt bra skyddat most rost. Vad borde man göra efter att man har tagit bort rosten och putsat gamla verktyg? Hur får man det svarta belägget, vilket jag gissar skyddar mot rost, som en del gamla verktyg har? Har hört något om att heta upp verktygen med t.eks en gasbrännare och sedan lägga järnet i en olja (Har hört om flera varianter bl.a. linolja eller motorolja) men jag vet inte vilket som fungerar bäst. Jag är tacksam för all information (Om detta ämnet såklart ;))

2. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
  3. thomas33
    Renoverare · Halland · 4 653 inlägg

thomas33

Renoverare
  4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 9 976 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Det är nog blånering (bluing på engelska) du är ute efter. Man oxiderar järnet genom upphettning eller elektrolys tror jag, för att få "rätt" sorts järnoxid (den svartblåa). Olja skulle jag tro att man dels använder som kylmedel i processen, dels använder man det efteråt för att det är vattenavstötande, vilket hjälper till att skydda mot "vanlig" rost.

Kan tyvärr inget om hur man gör i praktiken, men skjutvapen är ofta blånerade, vilket kanske hjälper i ditt letande om vi inte har en smed här som kan svara.

5. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 618 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag har sett att @nanowire har en metod för att svartoxidera sin skruvstyckesamling.

6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 972 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Brukar inte dessa verktyg vara fosfaterade?
    Inte för att jag vet hur man åstadkommer detta hemma i garaget, men...?

7. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Mycket intressant läsning! I artikelen applicerade dom linoljan med pensel. Har vart lite skeptisk till detta då jag inte har förstått att linoljan oxiderar ganska snabbt i luften till ett "vax".

Sen lät inte detta riktigt positivt:

Hittade en video när man använder koktlinolja med värme istället för att pänsla på den. Undrar om det finns fördelar med denna metoden? Där föreslår man även bacon fett! :rofl:
    Hittar en del andra videor med denna metoden genom bluing och skjutvapen som @Nötegårdsgubben sa.

8. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Mycket möjligt det. Då kanske det blir lite för kopliserad för garaget som du säger. Gäller väl att hitta något substitut som fungerar då...

Såg t.eks. en produktbeskrivning av några tengtools skiftnycklar där man beskriver dom som fosfaterade... intressant

Kom på att man kanske helt enkelt kunde titta på en video hur verktyg blir gjorda i första hand. Hitta en om hur bahcos skiftnycklar blir till.... Där doppar man stålet i något och beskriver det som "Chrome plating or phostpating" som man kan se här

Redigerat 1 jul 2017 21:43
  9. siggebo
    Verktygstokig · Orust · 373 inlägg

siggebo

Verktygstokig
    Fosfatera borde man absolut kunna göra hemma. Behövs inga direkt farliga kemikalier eller jobbiga förhållanden vad jag vet.

10. Lotnam
    Medlem · 57 inlägg

Lotnam

Medlem
    Hmm, .någon som vet hur man gör detta? Och förövrig om det finns fördelar med att applicera linolja på verktyg genom värma?

Ska köpa 1l kokt linolja så fort jag har tid!

11. Björn Melander
    Verktygstokig · Stockholm · 1 354 inlägg

Björn Melander

Verktygstokig
    Linolja tycker jag inte blir så bra på rörliga delar då det blir som ett lim nästan.

• Laddar…
  12. xerbee
    Medlem · - · 69 inlägg

xerbee

Medlem
    Kolla upp den amerikanska termen Parkerizing, finns mängder av guider där de behandlar vapen. Verkar som man gör ett värmebad med en lösning av vatten och färdigt medel (Phos Dip) och det verkar inte allt för svårt. Kan inte svara på var man hittar motsvarande medel i Sverige dock...

edit: http://www.ytteknik.com/index.php/produkter/fosfatering/manganfosfatering

Vad använde du för att få bort rosten? Skulle själv behöva göra samma process på en del verktyg.

13. nanowire
    Amatörexpert · Södermanland · 4 273 inlägg

nanowire

Amatörexpert
  14. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholm · 6 618 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Hur får du dina skruvstycken svarta?

15. jac
    Medlem · Skåne · 3 329 inlägg

jac

Medlem
    Jag hinner inte riktigt fördjupa mig i detta just nu men om det gäller blånering så sök efter "blåneringsvätska", jag skulle tro att det går att hitta i de flesta vapenaffärer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.