Byggahus.se

skydda ny strömkabel vid anläggning av väg

1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Har lyckats få Fortum att ta bort dom gamla luftledningar och lägga ner markkabel till oss och 2grannar, kabeln ska dras till garaget och jag har tänkt anlägga väg där kabeln kommer hamna och problemet är att det är cirka 2-5dm ner till berget.
    Så frågan är hur jag ska göra för att kabeln ska vara säker?

Ett annat problem är att jag vill ha ett uttag ute och trodde detta skulle vara enkelt eftersom det redan finns en kopplingsbox därute som försörjer en utelampa.
    En kompis kom och skulle fixa detta men han ville inte koppla igång uttaget pga regler och säkerhetsskäl för lillen eftersom anläggningen är såpass gammal så finns det ingen jord med i kablarna.
    Min fråga är då om man kan koppla upp uttaget på ett säkert och riktigt sätt utan att behöva dra en helt ny kabel ifrån proppskåpet

2. T
    Medlem · Nivå 16
    Till det första: Är det så att Fortum har lagt ned jordkabel över en bergknalle under jord? Har de inte skyddat kabeln? Ett gult kabelvarningsband 1 dm ovan kabel är standard. När vi lägger kraftkablar (högspänning) läggs oftast betongplattor ett par tre dec över, allt under markytan. I ditt ställe skulle jag skydda kabeln med tvärlagda tegel, gamla trädgårdsplattor mm nedgrävda ett par dec över kabeln. Det hjälper mot handgrävning men såklart inte mot en grävmaskin. Viktigt är ändå det gula verningsbandet ovan skyddet.
    Till det andra: om du har en gammal ojordad elledning till en kopplingsbox (hur ser den ut?) så kan det inte bli säkert. Alla kablar och plastboxar vittrar sönder efter 15-40 år. Respekt för din kompis! Oftast finns det enkla sätt att dra en ny jordad kabel från centralen i källaren till ett nytt säkert uttag utomhus.

3. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Lägg ner hårt kabelskyddsrör som markkabeln sedan dras igenom.

Nej. Om det saknas skyddsjord i befintlig kabel så är det bara byte av kabel som gäller.

4. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    Det finns tvådelade kabelskyddsrör som man kan lägga runt en bef kabel utan att behöva koppla loss den och trä den genom en slang.

5. N
    Medlem Nivå 14
    TS skriver ju "där kabeln kommer hamna", så det borde ju inte vara några problem att lägga dit ett hårt kabelskyddsrör. Och kanske även lägga stenplattor/tegel ovanför för säkerhets skull. Å andra sidan kanske Fortum fixar det om TS talar om att han tänker anlägga väg där?