95x95 stolpar fastskruvade i plintar som i sig är gjutna. Runt stolparna ska det bli matjord (rabatt). Eftersom rabattens höjd kommer vara högre än plintjärnen hamnar dessa och stolpen under jord, vilket så klart inte är optimalt. Något tips på hur man bäst kan skydda stolpen som hamnar under jorden? En tanke är att lägga dränerande sten runt istället för matjord där själva stopen står, men det kanske inte ger någon effekt.
Produkter som diskuteras: "plintjärnen"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 296 inlägg
Lecakulor
Bästa är att förlänga eller göra om plinten så att den blir högre. Näst bästa att ha dränering. NTR-A virke klarar egentligen att bara under mark men jag tycker att det ändå ruttnar efter ett par år. Tiden går fort och det är trist att lägga tid på att laga istället för att göra något nytt. Gör det ordentligt från början.
Så har har jag gjort med mina stolpar som hade trä ner i marken. Där var trät inte impregnerad och de började ruttna i botten. Det röda är nya järn som förlänger de gamla gör stolpen högre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så har har jag gjort med mina stolpar som hade trä ner i marken. Där var trät inte impregnerad och de började ruttna i botten. Det röda är nya järn som förlänger de gamla gör stolpen högre.
Redigerat:
Gjutrör runt plint och järn, gjuta betong runt?T toolman77 skrev:Bästa är att förlänga eller göra om plinten så att den blir högre. Näst bästa att ha dränering. NTR-A virke klarar egentligen att bara under mark men jag tycker att det ändå ruttnar efter ett par år. Tiden går fort och det är trist att lägga tid på att laga istället för att göra något nytt. Gör det ordentligt från början.
[bild]
NTR klassat virke har 20 års garanti, NTR-A är klassat för direkt kontakt med mark så det är minst den tid man kan förvänta sig att det ska hålla.
Med det sagt är det ändå klokt att lägga icke fuktbindande material runt, tex makadam eller lecakulor. Att gjuta runt är en sämre lösning.
Med det sagt är det ändå klokt att lägga icke fuktbindande material runt, tex makadam eller lecakulor. Att gjuta runt är en sämre lösning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur ska jag regnskydda entre mellan två byggnader
Utbyggnad och tillbyggnad -
Golvvärmecentral, skydda för läckage
Värme allmänt -
Hur kan en elcentral skyddas från möss?
El -
Tips på hur regnskydda entre under balkong
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -