Hade en tråd om detta innan jag tog bort badkaret, men tyckte det lämpade sig med en ny nu.

Har tagit bort badkaret. Se bilden nedan. Tyvärr sitter blandaren till höger och golvbrunnen till vänster. Tänkte eventuellt flytta blandaren till vänster på samma vägg, så att den hamnar direkt framför golvbrunnen.

Pratade med en rekommenderad rörmokare. Problemet är att detta är för nära inkommande vattenrör. Se nere till vänster i bilden. Enligt regler för nytt badrum får man inte duscha i denna zon så att vatten kommer direkt på ingångarna. Detta klassas ju visserligen som ombyggnad, men jag vill inte riskera att få in vatten i väggen via ingångarna för rören.

Tänkte eventuellt flytta den U-formade duschstången så att dess vänstra sida skulle täcka ingångarna istället.

Sedan tänkte jag att man kanske istället kunde limma fast något slags litet tak som vinklas nedåt, så inte vatten kan stråla direkt mot hålen i väggen. Då räcker det med en vanlig L-formad duschstång och man slipper draperi nära väggen på den sidan.

Vad tänker ni, brukar man kanske göra på något speciellt sätt vid dylika fall? Idéer mottages tacksamt.

Något annat ni tänker när det gäller att flytta blandaren i detta badrum? Tanken är att få mer torrt utrymme till höger för någon möbel eller annat. Eventuellt en tvättmaskin i framtiden. Ovanför elementet handdukstån. Alternativt även där blandaren sitter nu.

Vill inte ha duschkabin. Rören löper genom gummipackningar, så på dem kan jag ju inte lägga silikon. Endast runt metallramen.

Minimalistiskt badrum med toalett, bidé, handdukshängare, dusch och vita kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kromade rör med ventil, Ballofix-märkning, monterade på kakelvägg, badrum eller kök.
Skapa konto

Redigerat:
Rickard.
Är rummet stort nog för en sådan av någon variant?

Annars kanske man sätta en rak duschvägg en lagom bit från väggen, kanske aningen svårstädad om den är fast men det kanske går att lösa :thinking:

• Modernt badrum, duschhörna, vita handdukar, minimalistisk design, grått golv, papperskorg, hygienartiklar.
    Skapa konto
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Är rummet stort nog för en sådan av någon variant?

Annars kanske man sätta en rak duschvägg en lagom bit från väggen, kanske aningen svårstädad om den är fast men det kanske går att lösa :thinking:
Tack för tipset. Vill dock hålla det enkelt med duschdraperi. Så undrar mest om hur man brukar dölja genomföringen av rören.

BirgitS
M marp68 skrev:
Tack för tipset. Vill dock hålla det enkelt med duschdraperi. Så undrar mest om hur man brukar dölja genomföringen av rören.
Brukar och brukar, det är inte tillåtet med andra rörgenomföringar än till duschblandaren och avloppet i platsen för duschen enligt branschreglerna.

BirgitS BirgitS skrev:
Brukar och brukar, det är inte tillåtet med andra rörgenomföringar än till duschblandaren och avloppet i platsen för duschen enligt branschreglerna.
Fast i TS fall kan man väl (med lite god vilja) säga att det bara är dessa som finns? Sen handlar det väl även om hur branschreglerna såg ut när badrummet byggdes?

Sen vet jag egentligen inte om detta hjälper TS något... :oops:

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Är rördragningen gjord enligt reglerna i någorlunda modern tid så ska det inte vara några problem att duscha vatten på väggenomföringarna. Gummipackningen där är bara till för att hålla rören centrerade. Tätningen sitter innanför i form av en manschett hopklistrad med tätskiktet bakom kaklet.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ursäkta om jag var otydlig. Menade alltså just rörgenomflringarna för tapp- och spolvattnet.

Undrar om det finns några brukliga sätt att täcka för rörgenomföringar lite extra i efterhand, så att det inte kan spolas vattten direkt på dem på väggen om jag flyttar blandaren, och duschområdet, närmare rörgenomförningen. Duschvägg i glas, duschdraperi eller något slags litet tak eller låda är det enda jag kommer på. Rören går ju genom någon slags gummimuff som sitter i metallbladet som är fastskruvat i väggen. Metallbladet är ju tätat med silikon, men hur det ser ut innanför gummimuffen som omger rören vet jag inte. Se närbilden i första inlägget.

Vill inte att det smyger sig in vatten eller att det spolas direkt på detta område, som om det hade byggts idag. Finns antagligen fog för att de har ändrat reglerna, så då är det väl bra att säkerställa detta när man även renoverar eller flyttar runt saker.

Redigerat:
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
När är badrummet renoverat? Finns det någon dokumentation?

• Gilla
marp68
  • Laddar…
useless useless skrev:
När är badrummet renoverat? Finns det någon dokumentation?
Flyttade in 2003, då det var hyreslägenhet, och då såg det i princip nytt ut. Har även för mig att den privata värden sa att det var nyrenoverat. Brydde mig inte om dokumentation då.

Vi köpte och ombildade 2009, så det är en brf nu. Tyvärr glömde jag bort att efterfråga dokumentation.

Claes Sörmland
M marp68 skrev:
Flyttade in 2003, då det var hyreslägenhet, och då såg det i princip nytt ut. Har även för mig att den privata värden sa att det var nyrenoverat. Brydde mig inte om dokumentation då.

Vi köpte och ombildade 2009, så det är en brf nu. Tyvärr glömde jag bort att efterfråga dokumentation.
Då är det inget fel med rörgenomföringarna, de är fackmannamässiga. Enligt branschreglerna från tiden så ska rörgenomföreningen undvikas i dusch och vid badkar men de tolereras, troligen p g a att det var så vanligt med dessa genomföringar och man tyckte det var orimligt ha en hårdare skrivning för renoveringssituationerna:

Svensk text om byggnormer för rörgenomföringar i vägg, badrumskrav, med checklist.
Skapa konto

https://www.gvk.se/media/1597/saekra-vaatrum-keramik-december-2003.pdf

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då är det inget fel med rörgenomföringarna, de är fackmannamässiga. Enligt branschreglerna från tiden så ska rörgenomföreningen undvikas i dusch och vid badkar men de tolereras, troligen p g a att det var så vanligt med dessa genomföringar och man tyckte det var orimligt ha en hårdare skrivning för renoveringssituationerna:

[bild]

[länk]
Stort tack för feedbacken och länken.

Tror inte det är fel på dem, och förhoppningsvis är det fackmannamässigt gjort. Dock står det ju att rörgenomförningar i plats för dusch ... ska undvikas. Jag tolkar det som att man ska placera dusch eller badkar längre ifrån rörgenomförningarna.

Och när jag nu ska placera duschen direkt vid genomförningen vill jag bara försäkra mig lite extra att det åtminstone inte kommer vatten direkt på dem när jag duschar. Och täcka dem på något annat sätt än att ha duschdraperivägg eller glasvägg.

Så hur hade ni gjort för att täta/täcka dem utvändigt lite extra från direkt stråle? Ej draperi eller vägg, dock. Finns det kanske små "tak", "hus" eller annat att montera på?

Dra lite transparent våtrumssilikon runt brickan om du är orolig. Rören klarar det

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Dra lite transparent våtrumssilikon runt brickan om du är orolig. Rören klarar det
Rören går igenom varsin svart flexibel gummimuff. Går det verkligen att täta runt den och röret med silikon?

Nej, men du kan täta lite om det får dig att sova bättre...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
M marp68 skrev:

Vilken klinker det är på golvet och hur det är satt tyder på att det gjordes någon gång under 90-talet. Det fanns ingen särskild dokumentation 2003.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fast det intressanta är väl inte om de var fackmässiga på den tiden utan vad man kan göra idag för att inte riskera vattenskada i ett badrum som försäkringsbolagen just inte betalar ut några pengar för.
M marp68 skrev:
Så hur hade ni gjort för att täta/täcka dem utvändigt lite extra från direkt stråle? Ej draperi eller vägg, dock. Finns det kanske små "tak", "hus" eller annat att montera på?
Aldrig sett något om något sånt. I forumet brukar folk rekommendera duschkabin när badrum är gamla och det är risk för vattenskador av en eller annan anledning.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.