Byggahus.se

Skydda hemmet från inbrott i jul

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 640 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. S
    Medlem · 1 422 inlägg
    Finns det fortfarande folk som använder fast telefon och telefonsvarare?

3. O
    Bannad · Stockholm · 7 872 inlägg

Odjuret

Bannad
    En bra fråga? Telefonsvarare använder nog många... I sin mobil.
    Fast telefon? Jag har det.... Men jag använder den inte... :p

4. S
    Medlem · 1 422 inlägg
    Om en tjuv ringer och lyssnar på en telefonsvarare som säger att ägarna har dragit till mallis så kan han nog räkna med att bytet inte är bättre än en VHS-spelare och en tjock-tv som han bara kommer att paja ryggen för :p

5. B
    Medlem · Västra · 494 inlägg

Broken arrow

Medlem
    Timers med inbyggt slump är fint också. Då kan ju inte tjuven klocka när lampor tänds eller inte. Men även få bostaden att se bebodd ut också och inte massa reklam i brevlådan.

Sen att skylta för mycket att det är larmat, gör ju så tjuven tror det är något värdefullt i huset/lägenhet (så är ju en avvägning, hårdnackade tjuvar bryr sig inte om oljud utan gör jobbet fort).

6. J
    Medlem · stockholm · 4 782 inlägg

JohanLun

Medlem
    Det är ju rimligt att ett hus som är delvist upplyst är mera troligt att någon är hemma i och därmed inte väljs i lika stor utsträckning som ett kolsvart hus, men jag undrar, är tjuvarna så avancerade att de sitter och klockar olika lamptändningar? Lika detta att de lägger ut små stenar och liknande? Att det händer betvivlar jag inte... Men är det vanligt?

Om det vore Jönssonligan som ska göra inbrott hos Wall Enberg kanske, men standardförbrytaren hemma i villaförorten?

Skulle jag gissat så går de ett varv och spanar och nån timme senare så slår de till om de inte sett nåt spår av rörelse...

Dock har jag själv lampor som tänds och släcks när jag inte är hemma... Och ser till att posten töms.

Känns som de lika gärna kan komma en vardag som en storhelg? Sannolikheten att ingen är hemma (varesig boende eller grannar) borde vara större en vardag? Att ha nån granne som kikar efter stenar på trappen varenda arbetsdag är ju inte realistiskt...

• Laddar…
  7. H
    Medlem · 523 inlägg

hus520

Medlem
    Polisen berättade att dom hade hittat kartor med anteckningar i en bil från ett inbrott på tider, när man gick till jobbet, kom hem, hur många som bodde huset och om det fanns hund och larm osv. Rubbet helt enkelt. På alla hus i flera kvarter i det området jag bor.

Och det har varit mycket inbrott också i området. Oftast flera hus samtidigt.

Känns inte alls roligt

• Laddar…
  8. Mikael_L
    Medlem · 41 407 inlägg
    Jag tycker det var många bra råd i artikeln. Särskilt de som förhindrar att huset alldeles uppenbart står tomt, som att be någon granne tömma postlådan, skotta uppfarten, köra in med sin bil någon gång (den behöver nog inte parkeras där, huvudsaken är väl att det finns färska hjulspår i snön).

Annars tror jag som JohanLun, att de flest inbrott begås av halvhöga pundare som knappast bryr sig om att spana och rekognosera en tid, utan de kollar kanske postlådan och/eller ringer på och väntar en stund.

Men jag ska erkänna att hus520 inlägg skakade om min uppfattning en del. :)
    Ja det är inte alls uteslutet att det finns ligor som rekar ordentligt före ... inte vad jag trott då, men men .... :)

• Laddar…
  9. B
    Medlem · Västra · 494 inlägg

Broken arrow

Medlem
    Är ju tips polisen gett, för inte är tjuvarna genomdumma. Som nämnts i tråden så är det idag vanligt med ligor och dessa kan rekognosera omgivning ett tag innan dom slår till. Därför det blir flera inbrott på samma gata.

10. J
    Medlem · stockholm · 4 782 inlägg

JohanLun

Medlem
    Skrämmande... Det kan säkert stämma... Vi hade en gubbe som gick omkring på tomterna i kvarteret med en fönstertvättningspinne och jiddrade med folk förra lördagmorgonen före kl 9. Jag är rätt säker på att han inte skulle tvätta några fönster utan rekade vilka som senare skulle få inbrott. Man går inte runt på tomten om man vill ha nya kunder, isåfall lägger man en lapp i lådan eller ringer på dörren och lämnar ett visitkort eller kontaktlapp. Tyvärr hann jag inte konfrontera honom. Dock rapporterade jag detta till polisen som sa de skulle ta en vända i området.

Tyvärr är det väl mycket "ligor" från andra länder som kommer hit. Man får väl höra att man är rasist om man säger så, men det är vad jag hört iallafall... Kanske har dessa "ligor" ett bra sätt att reka vilka villor som är bra att ta sig in i.

Visst borde man kunna sätta ringklocka och lås på grinden så att ingen kan gå in på tomten? Då får ju tjuvarna lite svårare att gå runt och kika in och reka innan inbrottet. Finns väl de som man kan koppla till mobilen, så man får en liten bild på de som vill in även om man inte är hemma...

11. harry73
    bra på allt · Skåne · 13 573 inlägg

harry73

bra på allt
    Nej det har inget med rasism att göra, men hur dessa ligor funkar. De gör sin runda under begränsad tid och kan ta lite tid på sig att rekognosera. När de väl har hittad sina mål, slår de till så snabbt som möjligt och försvinner med stöldgodset ur landet. Jag vet ej om det finns svenska ligor, men är de smart gör de samma sak i Norge eller Finland. Danmark är kanske lite svårare just nu med alla gränskontroller

12. L
    Medlem · uppland · 6 inlägg

leva_dö_norden

Medlem
    Jag fick idèn att ha en radio i carporten kopplad till en rörelsedeckare som även tänder belysning.
    Detta funkar även dagtid. Hoppas det är störande för objudna!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.