Byggahus.se

Skydda en ”släktgård” från släkten

1. K
    Medlem · 1 023 inlägg
    Då var det inte min pappa. Han är i din hemort, Käppala.

2. K
    Medlem · 1 023 inlägg
    Du är i juridikdelen nu, så det borde inte vara alltför svårt.

3. R
    Medlem · 112 inlägg
    Trodde det var din pappa
    Käpp Ola eller var det där han bor? Vilken buss ifrån Bredäng går dit.
    Sen är det kul att så många verkligen tycker att en helt sjuk gammal lag är bra och borde finnas kvar.
    Säger som innan nollställ alla lagar skapade efter 1908. Det var tiden man kunde skriva lagar.
    Ett slags ny svenskt Amish lagstiftning.
    Rena paradiset. Kvinnor å homofiler göm er. Här ska det "Lagas"

4. H
    Medlem · 15 inlägg
    Blev ganska ensidigt, håller jag med om. Nu ser jag bara en massa svar på mellanstadiestavningarna.

• Laddar…
  5. blackarrow
    Medlem · 2 695 inlägg
    Kan du för en ny läsare av tråden på ett enkelt sätt berätta hur en ny lag om samägande borde fungera?

Hur hanterar man tex ett fall där 1 av 3 delägare vill fortsätta som det alltid varit, 1 vili ur ägandet. Den 3:e står då inför ett lokalitetsval. Finns det någon bättre lösning än att den som vill lösas ut går till tingsrätten för tvångsförsäljning om inte de två övriga vill köpa ut den som vill ut ur ägandet?
    Ska man kunna tvingas att äga något som kanske går med förlust eller förfaller?

Om man tex äger 1/27:e del av släktgården, hur ofta får man då låna lilla stugan vid sjön för att fira midsommar?
    Vart 27:e år?

6. kashieda
    Medlem · 996 inlägg
    Så gamla lagar är dåliga, men gamla lagar är bra?

7. M
    Medlem · 8 815 inlägg
    De jäkla sossarna, som redan 1749 instifade lagar om storskifte då en av delägarna i en by kunde tvinga de andra att lämna den jord de alltid brukat!

Sen kom kommunisterna med laga skiftet 1827, då man dessutom kunde bli tvingad att flytta från den gård man föddes!!!

8. R
    Medlem · 125 inlägg
    All djävulskap har inte uppfunnits ännu...

9. R
    Medlem · 112 inlägg
    Nej som lagen är skriven kan du komma och gå som du vill finns inget som lämnar utrymme i lagen för det. Du får däremot inte göra något åt fastigheten som inte räknas som nödvändigt underhåll tex hänga upp en tavla plantera en buske.
    Du kan däremot sälja din del bäst du vill för inget i lagen hindrar dig ifrån det. Eller som sagt kräva försäljning. Mitt råd har du sjötomt och besvärliga släktingar sälj dyrt till en rik knös så kan han sen köpa upp hela rasket enligt lag. För det är så den är skriven.
    Jättebra lag har jag nu lärt mig.

10. R
    Medlem · 112 inlägg
    1827 stämmer bra med samägandelagen . Så den är fortfarande aktuell.
    Fast nu har jag lärt mig att gamla lagar är bra. Jag ska gömma min hustrus röstkort och göra en orosanmälan mot mina homofil grannar. Vi kan inte ha det så här.
    Rasbiologiska institutet måste återkomma.

11. R
    Medlem · 112 inlägg
    Kanon bra affärs idé. Köp en del av en samäga. Kräv auktion.
    Pressa upp priset. Vill dom ha kvar det betalar dom bra=vinst.
    Betalar dom dåligt. Köp stycka upp tomten = vinst. Varför har ingen tänkt på det innan.
    Nu blir det stålars.

12. K
    Medlem · 1 529 inlägg
    Det där är inget nytt, MC-klubbarna har sysslat med liknande affärer.
    Men det finns ju en risk att du när du pressar upp priset faktiskt vinner auktionen och får betala alldeles för mycket.

13. R
    Medlem · 112 inlägg
    Nej du betalar kort å gott inte handpenningen. Inte olagligt och auktionen börjar om.
    MC gäng är väl mest i bygg.

14. R
    Medlem · 1 437 inlägg
    De flesta samäganderättsförsäljningar sker genom att gode mannen ger en mäklare uppdraget att marknadsföra objektet, däribland att lägga ut det på hemnet...

Principen att det ska ske med öppen budgivning som alla kan delta i skiljer sig ju inte från vad mäklare eller köpare är vana att vid att hantera annars.

Sen beror det så klart lite på vilken sorts objekt det handlar om och vad det förväntade försäljningspriset är. En stuga med hål i taket och igenvuxen tomt utanför Malå lägger man kanske ut på blocket istället för att någon större kostnad inte kan motiveras. Då kan gode mannen hantera själva auktionsförfarandet på egen hand.

15. R
    Medlem · 112 inlägg
    Öh! Nä. Vad du fått den idén att det fungerar så får du gärna hitta ett eller sju exempel.
    Den gode mannen bestämmer hur han tycker försäljning ska gå till. Mäklare, Hemnet är knappast ett av dom.
    Men det är som alltid med det här forumet. Alla tror att dom har något att säga till om och det dom gööglat å läst på viktigpedia gäller.
    Läs domar istället och se hur auktionerna gått till.
    Försök sen påstå att det är som ni tror.
    Vi som upplevt det har en helt annan syn på saken. Och den stämmer mer med verkligheten då den skett just i verkligheten.
    Sen vet jag inte hur principen är att det osv. Kommer ifrån. Det står verkligen inte i lagen.
    Finns inga sådana begrepp vad jag vet. Principen är att mördare ska ha fängelse utom när dom mördat på söndagar före kl tre.

• Laddar…