Skydda begränsningskabeln mot sork

361 läst  6 svar

1. H
    Medlem · Nivå 11
    Snart står jag inte ut. Roboten användes knappt förra året då jag fick reparera kabeln ofta. Ibland är kabeln helt av och ibland riggad lite på.

Jag har funderat på flexrör, vp-rör och vattenslang. Ca 200 meter.
    Vad tror ni blir bäst med mest prisvärd? Sorkarna verkar jag få leva med även jag ännu inte provat att gasa ihjäl dem.

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Förmodligen kan du använda vanliga råa kopparrör — som man har till vatten — och använda dessa istället för begränsningskabel. (Däremot blir det inte så bra att lägga begränsningskabel inuti röret eftersom det då skärmar signalen.)

Kabel är ju bara ett gäng koppartrådar, så funktionsmässigt borde det inte spela någon roll. Testa vetja.

3. E
    Medlem · Nivå 17
    Husqvarna har tagit fram en kraftigare kabel som skydd mot gnagare.
    Men är det bara 200 m det handlar om så kanske det blir billigare att köpa vanlig trädgårdsslang/flexrör som kabelskydd

4. H
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror att det handlar om ca 200, sorkarna har ännu inte hittat framsidan. Tror du att trädgårdsslangen och flexrör håller?

Blir väl ett hyffsat saftigt med flera tusen för kopparrör. Men sorkarna lär inte tugga sönder dem i första bettet.

5. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Det beror på. Du behöver inte ta de dyraste och största precis. Sen får du ju väga in vad som ligger i andra vågskålen — tid, frustration, merarbete, och kanske pengar på någon annan lösning som inte heller fungerar.

6. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Begränsar murarnät sorkarnas framfart?
    Om ja så kan du lägga en remsa under kabeln.

7. T
    Medlem · Nivå 15
    Istället kopparrör kan man använda ett grövre plaströr och dra kabeln inuti. Plaströr skärmar inte kabelns signaler. Im röret är tillräckligt stor kan sorkarna inte gnaga på dom för deras käftvinkel klarar inte det. Inget skämt, det finns tom någon gammal IEC standard om det.

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: