Hejsan svejsan.
I mitt badrum finns detta badrumsskåp.
Jag har noterat att spotlightsen existerar utan någon typ av skydd?
Det kanske är normalt? Eller bör jag vara orolig?
Tack på förhand
I mitt badrum finns detta badrumsskåp.
Jag har noterat att spotlightsen existerar utan någon typ av skydd?
Det kanske är normalt? Eller bör jag vara orolig?
Tack på förhand
Det saknas ett glas där vilket gör att du i praktiken saknar IP-klassning på spottarna.
Kolla vad det är för tillverkare på skåpet och hör av dig dit och hör om det finns reservglas att få tag på.
Finns det inte reservglas får du anlita en elektriker som byter hela armaturen (fast då kanske det blir billigare med ett nytt komplett skåp)
Ingen direkt fara för liv eller egendom som det är nu.
Kolla vad det är för tillverkare på skåpet och hör av dig dit och hör om det finns reservglas att få tag på.
Finns det inte reservglas får du anlita en elektriker som byter hela armaturen (fast då kanske det blir billigare med ett nytt komplett skåp)
Ingen direkt fara för liv eller egendom som det är nu.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det där är väl 12V GU4 lampor. Inte farligt att glaset saknas. Möjligt att jag ser fel.
Men om vi förutsätter att det är 12V lampor så är det ofaligt. Glaset skulle ha skyddat själva lampan lite. Om det är halogenlampor (finns identiska LED lampor) så är de så varma att det finns en viss risk att de spricker och "exploderar" om det kommer vatten på dem. Fortfarande ofarligt, utom att det kan komma glaskross på golvet.
Men ur elsynpunkt ofarligt.
Men om vi förutsätter att det är 12V lampor så är det ofaligt. Glaset skulle ha skyddat själva lampan lite. Om det är halogenlampor (finns identiska LED lampor) så är de så varma att det finns en viss risk att de spricker och "exploderar" om det kommer vatten på dem. Fortfarande ofarligt, utom att det kan komma glaskross på golvet.
Men ur elsynpunkt ofarligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Halogenljuskällor ska väl ha ett skyddsglas för att de även strålar med UV-ljus.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halogenlampa#Övrigt
Men det är ju inte så viktigt i ett badrum som man är i under kort tid och knappast tittar rakt in i ljuskällorna.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Halogenlampa#Övrigt
Men det är ju inte så viktigt i ett badrum som man är i under kort tid och knappast tittar rakt in i ljuskällorna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trissa för trasigt poolskydd
Pool -
Utredning: Husägare kan tvingas betala för kommunens klimatskydd
Artikelkommentarer -
Klätterväxt på spaljén för insynsskydd
Häckar, Buskar & Träd -
Material för brandskyddskiva mellan cellplast och krypgrundsavfuktare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ny pandemilag föreslås – kan bli krav på munskydd
Övrigt Off Topic