Byggahus.se

Skurgolv i kök

1. Edit88
    Medlem Nivå 1
    Vi ska lägga nytt golv i köket och vill då ha ett skurgolv i furu. Priserna skiljer sig markant från varandra om man googlar runt. Vad ska man tänka på när man köper? Från vilket ställe och vilket märke? Vad är skillnaden på golv som kostar 300kr kvm och på golv som nostar 700kr kvm?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 21
    Man betalar väl mest för om det är A-kvalitet eller den billigare B-kvaliteten (mer missfärgningar och utslagna kvistar än A). Sen är tjockare och bredare plank dyrare per kvadratmeter.

Går du till byggnadsvårdsbutiken kan det säkert dra iväg ytterligare i pris.

Kan du hitta senvuxet trä från norr är det mer slitstarkt än mer snabbväxt virke söderifrån.

3. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det som skiljer är väl framför allt priset :geek:

Men för att vara allvarlig:
    Jag har lagt in ett enkelt, billigt trägolv på vårt vindsplan (som bara är sparsamt inrett).
    Det är sådant här: [​IMG]
    http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=25&product=395#product
    FURU GOLVTRÄ B-KVALITE 26X190 MM ÄNDSPONTAD 149:-/M2
    Vi har det obehandlat där uppe i gästrum och förråd.
    Och det är så fint så jag önskar att vi hade lagt in det i hela huset, i stället för Kährs fuskparkett.

4. A
    Medlem Nivå 2
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    856D7332-5DF5-4041-B359-02A357E867C6.jpeg
    Detta golvet gjorde jag i vår stuga i vintras. Furugolv från hornbach ca 100kr/kvm om jag minns rätt. Sen har jag ju nåtat och pluggat mm så det slutliga kvm priset blev ju ”lite” högre

5. torparavgrund
    Medlem Nivå 4