Byggahus.se

skura trägolv???

1. H
    Medlem Nivå 1
    När jag hittade ett underbart gammalt trägolv i vårt 80-åriga hus började genast tanken ta form om att skura upp detta. Har hört lite av en granne hur man gör, och läste mig till en massa här. Men döm om min förvåning när jag kommer till färgaffären för att köpa såpa och får höra att jag måste hyra en polermaskin och köra mellan skurningarna. Dessutom skall det skuras med mopp, och inte med borste!!! Va skall jag tro på? De här dubbelbottnade uppgifterna gör att såpan står nere i badrummet, och arbetet inte ens tagit sin början än. Hjälp någon!:confused:

2. K
    Medlem Nivå 5
    Polermaskin och mopp!?! Vilket vansinne! Köp vanlig hederlig linoljesåpa, dansk brunsåpa eller fet talloljesåpa istället om det nu är en så märkvärdig såpa att det måste poleras mellan varven enligt säljaren . Borste och kallt vatten. Mer än så behövs inte.

3. Sommartorparn
    Medlem · Nivå 11
    Jag tror mig ha förstått att det finns två olika slags behandlingar med såpa, den gammeldags skurningen med vatten o borste, och så den mera sentida såpbehandlingen där man helt enkelt vräker ut en massa såpa på golvet o svabbar runt. Kanske det är den senare som kräver polering mellan behandlingarna??? Det är helt enkelt bara att bestämma sig för vilken behandling man vill göra o så följa den arbetsgången. I bygggnadsvårdsforumet finns en massa trådar där såpskurning diskuteras.

4. S
    Medlem Nivå 9
    Är trägolvet behandlat innan?

Är det endast slipat så skulle jag rekommendara att olja eller lacka det.