Har nyligen köpt ett nytt kök med push open funktion på Ballingslöv. Nu när snickarna snart är klara visar det sig att det inte går att öppna integrerad diskmaskin och frys. Säljaren har nu rekommenderat mig att montera diskreta handtag på vitvarorna. Jag tycker att den estetiska poängen går förlorad då.

Vad tycker ni andra?
Skulle jag själv ha förutsett att frys och diskmaskin inte skulle gå att öppna?

• Gilla
Jaggatagga och 2 till
  • Laddar…
Nej det tycker jag inte. Vi har byggt två kök, ett från Ballingslöv och ett från Nordiska Kök. Vi är och har varit supernöjda med bägge. Båda har även varit tydliga med vilka handtag som fungerar på just diskmaskin och kyl/frys eftersom de kan vara tunga att öppna.

• Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Tack för svar! Jag fick ingen sådan info. Och push open funktionen går inte ens att montera på frys och diskmaskin så vi saknar ju helt öppningsmöjlighet. Det går ju att krypa ner på golvet o ta tag i skivan underifrån, men det borde inte vara tanken med ett dyrt kök.

Är lite nyfiken på hur andra som har valt att inte ha några handtag har gjort med diskmaskin och ev integrerad frys?

• Gilla
Jaggatagga och 2 till
  • Laddar…
K kiao skrev:
Säljaren har nu rekommenderat
Låter som en rätt usel säljare av köksinredning. Kan ju knappast vara första gången detta problem uppstår. Det är ju just för att lösa/undvika sådana här problem man överhuvudtaget har kökssäljare.

• Gilla
Hellwiz och 34 till
  • Laddar…
Walle85
Det är en sak om man själv beställer allt och inte har koll, men gör man en köksplanering med en säljare som beställer allt och inte beställer handtag till de som inte har push to open så är det enligt mig säljarens fel.
Han bör även tydligt ha informerat att tyvärr går det inte att ha push to open på alla luckor.

• Gilla
Roger Fundin och 22 till
  • Laddar…
Det jag tänker är ju att Ballingslöv inte har tillverkat t.ex diskmaskinen. Du borde kanske funderat ett extra varv på hur man ska öppna diskmaskinens lucka. Det finns ju handtagslösa lösningar för en diskmaskin också, men det är dyrt.

EDIT: De som svarat tidigare har ju också en poäng iofs, att en erfaren kökssäljare bör ha fått denna fråga tidigare.

• Gilla
  • Haha
Kurtivan och 4 till
  • Laddar…
Har du köpt via köksrådgivare är det deras uppgift att avråda från klar olämpliga lösningar osv. Börja med att kräva att de fixar den elassisterade öppnaren. Du har ju beställt ett kök utan handtag.

Sen öppnar sig vår diskmaskin automatiskt när den är klar. Visserligen kan man då inte stänga utan att starta den, för att det ska funka som alternativ.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Det jag tänker är ju att Ballingslöv inte har tillverkat t.ex diskmaskinen. Du borde kanske funderat ett extra varv på hur man ska öppna diskmaskinens lucka. Det finns ju handtagslösa lösningar för en diskmaskin också, men det är dyrt.

EDIT: De som svarat tidigare har ju också en poäng iofs, att en erfaren kökssäljare bör ha fått denna fråga tidigare.
Vi har Vedum kök och de bad mig ta fram artikelnumret till alla vitvaror, så de kunde dubbelkolla att allt blir som planerat och önskat 🙂

De är ju säljarens / köksritarens uppgift, annars är de ju rätt onödiga 🙄

• Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
Vi har Vedum kök och de bad mig ta fram artikelnumret till alla vitvaror, så de kunde dubbelkolla att allt blir som planerat och önskat 🙂

De är ju säljarens / köksritarens uppgift, annars är de ju rätt onödiga 🙄
Yes, sant.

Förresten. Går kylen att öppna? :D Vad är det för skillnad mellan kylen och frysen??

• Gilla
kiao
  • Laddar…
Rent spontant tycker jag säljaren har sålt en pusch to open, då han inte upplyst om motsatsen. Och behöver lösa det. Han skall som sak kunnig antingen reserverat sig för vitvarorna, eller ha med en fungerande lösning.

Sen får man fundera på möjligheten att lösa det. Om det går in exempelvis Blums lösning, så hade jag nog försökt kräva det av dom . Inte särskilt snyggt att ha släta luckor, som är valda just för detta. För att sen tvingas montera handtag. Klart en miss från säljaren om de ritat köket. Ni har köpt push to open. Då skall dom lösa det, om det går rent tekniskt. Ovanför kyl brukar det ofta finans plats för över luft där en servomotor kan få palts. Kanske svårare vid diskmaskin, om den går hela vägen upp till bänkskiva?

Detta är nog ett tillfälle jag hade kunnat stå på mig ordentligt. Misstänker att köket inte var gratis, att fixa detta så allt blir rätt kostar inte en förmögenhet i sammanhanget.
en blum servvo kostar nog ca 2-3000:-/st plus arbete. vilket nog dock, blir dyrare än själva motorerna att fixa i efterhand.

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
K kiao skrev:
Tack för svar! Jag fick ingen sådan info. Och push open funktionen går inte ens att montera på frys och diskmaskin så vi saknar ju helt öppningsmöjlighet. Det går ju att krypa ner på golvet o ta tag i skivan underifrån, men det borde inte vara tanken med ett dyrt kök.

Är lite nyfiken på hur andra som har valt att inte ha några handtag har gjort med diskmaskin och ev integrerad frys?
Vi har integrerad diskmaskin som bara är att trycka på luckan så öppnar den sig, Ballingslövkök från 2021 Siemensmaskin

• Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
I ibrakadabra skrev:
Yes, sant.

Förresten. Går kylen att öppna? :D Vad är det för skillnad mellan kylen och frysen??
😀kylen är inte integrerad
Kylen är hel medan frysen är halv och integrerad. Det passade bättre så.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Vi har integrerad diskmaskin som bara är att trycka på luckan så öppnar den sig, Ballingslövkök från 2021 Siemensmaskin
Jag har också Siemensmaskiner som kökssäljaren också sålde till mig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K kiao skrev:
Jag har också Siemensmaskiner som kökssäljaren också sålde till mig.
Det kanske är ngn enhet från Blum som sitter där med, vi har det på en del andra luckor. Har faktiskt inte kollat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.