Dagen D. Dags att fylla upp det nya värmesystemet. Månader av arbete ska snart sättas på prov och spänningen stiger naturligtvis. Stänger ventil där kallvattnet kommer in till garage ifrån huset. Släpper på fullt tryck från huset och går ut till garaget för att därifrån släppa på vattnet vidare till pannrum. Kommer in i garaget och hör: Sssssss :S

Troligen har man vid gjutning av platta kommit åt slangen med en spade så nu är där två läckor jäms med betonggolvet. Springer till huset igen och stänger ventilen, ut till garaget igen - står som en fågelholk och funderar vad jag nu ska göra.

Sätter mig i bilen och åker till den lokala rörfirman och vädrar diverse idéer jag tänkt på under bilfärden. Eftersom befintlig PEM-slang är DN32 så ska jag försöka att trycka/dra igenom en ny slang, DN20. De hade ingen slang men beställde och den ska komma i morgon. Troligtvis kommer det gå rätt så tungt att endast trycka slangen ca 40 meter så därför provade jag ikväll att trycka igenom en 4mm vajer men kom bara ca 30 meter tills den började korva ihop sig. I varje ände har slangen en rätt kraftig böj dock inget veck eller så.

Nu funderar jag på att köpa en 6mm vajer eftersom den är lite styvare. Borde vara enklare att både dra slangen samtidigt som man trycker den i andra änden.

Jag vädjar till den samlade eliten på forumet att höra av sig med tankar och idéer. Vill även veta om någon har gjort en liknande operation och vad jag i så fall kan förvänta mig.

Aldrig får man vara glad... :(

bila upp lite och sätt en koppling

Ta ett lätt snöre med en papperstuss på och sug med dammsugaren, kanske är problematiskt om det är vatten kvar i kulverten dock =/

Men som Matss säger, det bästa är ju att bila och skarva slangen..

Jag tror på att skarva, dra igenom ett rör i ett annat.....mycket jobbigt på gränsen till omöjligt jag skulle inte ens försöka.

Inte jag heller, skarva är det som gäller.

ichgary skrev:
Ta ett lätt snöre med en papperstuss på och sug med dammsugaren, kanske är problematiskt om det är vatten kvar i kulverten dock =/

Men som Matss säger, det bästa är ju att bila och skarva slangen..
Pingpongboll med nylonlina kan fungera även om det är fuktigt men då får röret inte ha en "knäck" någonstans

Jag lyckades med samma sak på två golvvärmeslangar. Bilade upp, satte dit en Rehau-skarv (vilken får gjutas in enligt uppgift) och la i lite bruk. Funkar fint.

Kände att jag inte ville ge upp utan att ha försökt i alla fall. Här kommer lite återkoppling på arbetet med slangbytet ;)

• DSC00212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00211.jpg
    Skapa konto
  • DSC00215.jpg
    Skapa konto
  • DSC00218.jpg
    Skapa konto
  • DSC00220.jpg
    Skapa konto
Kommer du förlora på att ha en mindre slangdia? Orkar pumpen med?

Detta är en kallvattenledning med kommunal anslutning, har inget med någon pump att göra.

Det hade man ju kunnat förstå om man läst ordentligt, tänkte det hade med golvvärme å göra..... My bad....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.