3 497 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Skulle en sådan här utbyggnad fungera?
Funderar på att göra en utbyggnad på en gavel på vårt fritidshus. Är dock osäker på om det skulle fungera. Huset är ett vanligt en och ett halvplanshus med vanligt sadeltak, takvinkeln ordinär (ej så viktig tror jag). Har tänkt mig en utbyggnad som är lika bred som huset, 6,20 m, och minst 3,20 m djup. Jag har två problem och därför också två frågor.
1. Mitt första problem är att den utbyggnad som jag i första hand tänker mig kanske skulle se konstig ut. Har letat men inte hittat någon bild på ett hus med en liknande utbyggnad och det är i sig oroande. Om utbyggnaden skall fylla sin funktion (större kök + ett extra mindre sovrum) måste den vara (minst) lika bred som husgaveln, dvs 6,20 m. Har i första hand tänkt mig ett sadeltak på utbyggnaden som har spetsen strax under övervåningens fönster. Här ryms dock bara ungefär 80 cm i höjdskillnad, så vinkeln på utbyggnadens tak blir mycket mer trubbig än vinkeln på husets tak. Min första fråga är allstå om detta skulle se konstigt ut.
2. Min andra fråga är om takvinkeln, dvs 80 cm:s fall på 3,10 m är tillräcklig för att snön skall glida av taket av sig självt (hade tänkt mig pannplåt).
1. Mitt första problem är att den utbyggnad som jag i första hand tänker mig kanske skulle se konstig ut. Har letat men inte hittat någon bild på ett hus med en liknande utbyggnad och det är i sig oroande. Om utbyggnaden skall fylla sin funktion (större kök + ett extra mindre sovrum) måste den vara (minst) lika bred som husgaveln, dvs 6,20 m. Har i första hand tänkt mig ett sadeltak på utbyggnaden som har spetsen strax under övervåningens fönster. Här ryms dock bara ungefär 80 cm i höjdskillnad, så vinkeln på utbyggnadens tak blir mycket mer trubbig än vinkeln på husets tak. Min första fråga är allstå om detta skulle se konstigt ut.
2. Min andra fråga är om takvinkeln, dvs 80 cm:s fall på 3,10 m är tillräcklig för att snön skall glida av taket av sig självt (hade tänkt mig pannplåt).
Då tror jag att det blir bäst med ett platt tak, eller ett tak med 3 lutningar.
Jag ansökte en gång med en liknande utbyggnad som du tänkt, men byggnadsnämnden underkände pga att det skulle se konstigt ut, deras förslag var att förskjuta byggnaden i första hand, eller till ett platt tak. Om dom menade helt platt eller lutande utåt som typ ett altantak vet jag inte.
Jag ansökte en gång med en liknande utbyggnad som du tänkt, men byggnadsnämnden underkände pga att det skulle se konstigt ut, deras förslag var att förskjuta byggnaden i första hand, eller till ett platt tak. Om dom menade helt platt eller lutande utåt som typ ett altantak vet jag inte.
Misstänkte att jag skulle hamna där. Platt tak alltså. Men då oroar jag mig lite för snön. Är ju sällan där och kan skotta på vintern. Lutande utåt tror jag också skulle se konstigt ut eftersom taket då skulle smalna av uppåt mot den avsmalnande huskroppen. Möjligen skulle det funka om taket lutar åt tre håll: sadeltak längst in och sedan lutning utåt. Då undviker man båda de stora estetiska problemen och utbyggnaden blir förhoppningsvis mindre dominerande än med vanligt sadeltak. Fast har inte sett någon sådan på en gavel heller och det är svårt att veta säkert innan den är byggd. Undrar förresten om man behöver söka bygglov idag.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om du inte kan förskjuta eller lägga tillbyggnaden i vinkel, så återstår nog bara ett låglåtande sadeltak som valmats på gaveln (dvs tak med tre lutningar). 80 cm fall på 3,10 meter motsvarar en tacklutning på ca 15 grader. Där bör du använda bandtäckning med plåt (dvs falsad plåt) eller tvålagstäckning med papp. 15 grader är bättre än ingen lutning, men snölaster kan reduceras först från 30 grader och uppåt. Gör gärna tillbyggnaden en decimeter smalare på vardera sidan än det befintliga huset för att markera att det rör sig om en tillbyggnad.
Kan ju höra med kommunen om det finns utrymme för någon smärre förskjutning mot vägen. Är dock rädd att det är ganska tajt. Hur mycket ungefär kan behövas för att få till 30 graders taklutning? Fönstrets bredd är 1,20.
En variant kan möjligen vara att endast bygga ut för att utvidga själva köket. Då behövs bara halva bredden, dvs 3,10 (men något mer vore bra) medan djupet kunde minskas något och man bör klara sig utan bygglov. Det möjliggör också större taklutning. Men i så fall måste extrarummet lösas med en annan utbyggnad. Det skulle vara billigare och bättre att lösa båda problemen med en utbyggnad.
En variant för att minska takytan och slippa bygglov kan möjligen vara att minska djupet på den halvan av utbyggnadens bredd som avser köket.
En variant kan möjligen vara att endast bygga ut för att utvidga själva köket. Då behövs bara halva bredden, dvs 3,10 (men något mer vore bra) medan djupet kunde minskas något och man bör klara sig utan bygglov. Det möjliggör också större taklutning. Men i så fall måste extrarummet lösas med en annan utbyggnad. Det skulle vara billigare och bättre att lösa båda problemen med en utbyggnad.
En variant för att minska takytan och slippa bygglov kan möjligen vara att minska djupet på den halvan av utbyggnadens bredd som avser köket.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om jag räknar rätt skulle du behöva förskjuta tillbyggnaden ca 2,3 meter för att komma vid sidan av fönstret vid en taklutning på 30 grader. Tänk dock på att om det befintliga huset har en taklutning på t.ex. 35 grader så ser det tokigt ut med en tillbyggnad som har 30. Lutningarna måste avvika mer eller vara identiska.
Ser att om jag nöjer mig med ett djup på 2,40 meter kommer jag precis under gränsen för bygglov och sparar den kostnaden. Det är mer än tillräckligt för kökets del, men det nya sovrummet blir bara ca 2,80x2,20 = 6,16 kvm (räknar med 20 cm tjocka väggar). Inte mycket plats för garderober! Kanske om man bygger 3,20 meter i den del av utbyggnaden som avser sovrummet och nöjer sig med 1,40 i den del som avser köket. Den totala ytan bör då bli cirka 3,30x3,20 + 2,90x1,40 = strax under 15 kvm.
Liknande trådar
-
Is på värmepump, vad skulle ni göra här?
Värmepumpar -
Hur får jag tag i en sådan här?
Belysning -
Material och sådant på såna här hyllor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad heter en sådan här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur fäster man tillbaks ugnsluckan på en sådan metall? Den lossnade när jag skulle rengöra och jag har försökt att använda silikonlimmet från Casco.
Kök