Hej,

lade ett nytt tak häromdagen på ett uthus på landet och efter två dagars spontskruvande med 6x80mm långa skruv började min batteridrivna blåa 18v bosch-maskin som jag haft mindre än ett år och använt sparsamt ryka när det var lite tungskruvat. Visste inte riktigt vad jag skulle göra så jag lät den vara ett tag och provade sedan på lite mindre skruv med mindre motstånd. Eventuellt hade den fastnat mellan högsta skruvläget och borrläget så slirbromsen inte sade ifrån.

Nu verkar den fortfarande fungera och efter att ha letat efter kvittot ett par dagar utan framgång funderar jag på vad som är bäst att göra nu.

1. Låtsas som ingenting och fortsätta som vanligt
2. Lämna in den på service och tillsyn för att eventuellt byta ut något som blivit slitet.

Det som jag funderar på är om en service överhuvudtaget hjälper och är möjlig då maskinen fortfarande fungerar och ifall det är värt priset eller om det är bättre att lägga de pengarna på en ny maskin när det dyker upp något bra tillfälligt erbjudande.

Vad säger ni som använder verktyg i mängder, är skruvdragare förbrukningsvara eller något man ska underhålla för långvariga relationer?

Det beror på. För yrkesmannen är den ofta en slit och släng, men en bra/dyr maskin kan löna sig att laga. När en av mina dragare gick i backen från 5m höll den och det enda som hände var att rotoraxeln blev sned. Jag fick tag på en ny rotor som reservdel för ca 200:- och bytte själv. Det var en makita.

Hur luktade röken? Det kan har varit en lindning som började ryka, det luktar väldigt speciellt. Då hade du tur att det inte "brann" igenom och blev kortslutning, och då är det bara att köra vidare nu när den fått kallna.

minnet är bra men kort, kan inte komma ihåg hur röken luktar så här i efterhand men maskinen har fungerat utan problem sedan dess och jag har väl dragit i åtminstone ett femtiotal skruv. Om jag tolkar dig rätt så är det bara köra vidare, ingen anledning att lämna in den på service just nu? Har ev en likadan begagnad på gång. Kan ju vara bra att ha i reserv, om inte annat får man ett par batteri till.

Har hänt mig ett flertal gånger att maskinen börjat ryka när man kört hårt.

Bara låtit dom svalna och köra på igen

Det man ska göra om maskinen gått hårt och blivit varm är att köra utan belastning så kyls den av, inte bara lägga ner den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.