Byggahus.se

Skruvdragare bättre än grön Bosch-klass...

1. Roev08
    Medlem Nivå 4
    Min 3.5 år gamla gröna Bosch PSR 14.4 nånting med 2.0 Ah NiMH-batterier börjar ge med sig efter en hel del skruvande..

Var på vår tyska byggmarknad och såg Hitachi DS14DFL för 1790:- tror jag. Är den nåt att satsa på? Provade den lite men tyckte att den var lite ostabil vid skruvning med grabber 58mm träskruv, kan ha varit sliten torx-bits också.. Dessutom har jag ganska stora händer som kom emot omkopplingen mellan fram och bakdrift när den är ställd på bakdrift..

Eller ska jag kliva upp en prisnivå och satsa på Makita BDF343SHE för 2399:- hos den finske konkurrenten?

Läste några andra trådar och det verkar finnas en viss förkärlek för Makita...

Känner väl att jag inte riktigt har behov av de dyrare proffsmaskinerna med 3.0 Ah Li-Ion batterier utan det räcker med 1.5 Ah och snabbladdning..

Har jag missat några bra konkurrenter med:
    12 el. 14.4 volt, om man nu inte får 18V som stämmer med övriga krav..
    Li-ion batterier, helst 1.5+ Ah
    Hyffsat lätt, helst under 2 kg
    Pris: upp till 2500:- ?!

Visa mig nu att ni liksom jag är verktygsfetischister... ;)

2. Johan_Pettersson
    Bannad Nivå 1
    Testa en Hilti SF144-A.
    Dom finns att köpa billigt begagnade.
    Bästa maskin jag testat.

3. T
    Medlem Nivå 7
    Tror makita bdf452 säljs för cirka 2300 hos seltmann.. Betydligt bättre än dfl-maskinen.. Har testat båda och har själv bdf442 men hade hellre tagit 452 och 2300 är ert riktigt bra pris.. Kostar runt 4500-5000:- i Sverige...

4. mattiasp
    Medlem · Nivå 18
    Mina högst personliga reflektioner:
    En begagnad batteridriven maskin skulle jag inte ta i med tång, såvida den inte är prissatt som en begagnad "naken" maskin.

Listpris på Hiltis maskiner är sådana att det finns gott om utrymme för rabatter till företag. 40% för mindre eller medelstora bolag är inte onormalt. Jag gissar att det har med att göra att Hilti inte vill handskas med privatkunder. För privatpersoner gäller ju konsumentköplagar och annat besvärligt.

Mycket talar för att Hiltis maskiner tillverkas av Panasonic. Deras Panasonic-brandade maskiner kan man beställa till rimliga priser från exempelvis UK.

5. Kemisten
    Medlem Nivå 3
    Även jag har en 14.4 PSR sedan flera år tillbaka (köpte den i samband med fastigheten). Har sedan sommaren en 10.8 GSR och upplever den som starkare. Ovanpå detta är den trevligare att arbeta med, inbyggd lampa (ok placering och styrka) och 2 batterier 1.3Ah som laddas på 30min. Det är trevligt att ha två dragare som fungerar, men det är alltid den blå som är förstavalet.

6. M
    Medlem Nivå 3
  7. Roev08
    Medlem Nivå 4
    Jag var på det finska byggvaruhuset (K-Ruata) och höll i Makita BDF343SHE. K-Rauta har 20% rabatt på alla Makita och B&D verktyg så man kan få den för 1900:-. Den låg bra i handen och kändes väldigt stadig när jag provskruvade den.. Åkte direkt hem och provade min gamla Bosch och kände direkt skillnad, dels i vikt och balans, dels att Boschen nog har fått sina smällar på chucken så den inte längre går 100% rakt utan kanske bara 95% vilket gör att det känns lite vobbligt.. Ungefär som jag tyckte med provexemplaret av Hitachin... :rolleyes:

Men de två andra Makita som har rekommenderats i tråden verkar ju också bra, blir dock lite dyrare...

Egentligen blir det bättre med en halvdyr maskin, då kan man byta oftare... d^_^b

8. D
    Medlem Nivå 5
    Makitan på Seltmann är 442:an, och de har höjt den lite (ca 260 euro). 452:an kostar 300 euro.

Såg att XL-bygg (iaf de butiker som förut var Bygg-Ole) har den nya 14-volts-Hitachin (DS14DSAL) med 1,5Ah-batterierna för runt 2000. Vet inte om det var lokalt eller inte. Kan vara värt att kolla upp, jag skulle nog köpa den just nu om jag var du och inte ville beställa utomlands. Typ samma klass som Makitorna ovan, och troligtvis lite bättre än Makita BDF343 och Hitachi DS14DFL.

Här är kampanjen:
    http://www.byggole.se/pdf/K3.pdf

Redigerat 22 apr 2010 08:54
  9. Roev08
    Medlem Nivå 4
    XL-Byggs kampanj verkar vara lokal från Dalarna och norrut...

Hursomhelst, jag var förbi och köpte Makitan som jag tittat på och har provskruvat med den... Drog i lite drygt 90 skruv (Grabber TUX 57mm) i smasksur 28mm trall innan jag behövde byta batteri..

Skruvdragaren ligger så otroligt bra i mina händer, känns som en cybernetisk förlängning av armen!

Det är så man är riktigt sugen att komma hem från jobbet och fortsätta snickra!