Ditt favoritmärke på skruvdragare?

• Antal röster
    74
Efter nästan 10 års dagligt bruk i rörmockarfirman så brann trotjänaren Dewalt 940 XRP 12V NiMH upp igår.. Nu är det då dags att ersätta den med en ny trotjänare ;) Kraft och hållbarhet efterfrågas av gubben.

Är det något märke ni skulle avråda ifrån på en gång, eller åt andra hållet - "den här är det som gäller" ? :)

Kikade lite på de olika märkenas (exkl Hilti) resp. flaggskepp. Vill gärna höra era åsikter och erfarenheter, då det troligtvis blir "fredagsunderhållningen" att inskaffa inför nästa arbetsvecka :)

Millwauke M18 CDD-402C
80Nm
max 1850v/min
50/13mm trä/stål
2kg
~3900 exkl
+ testvinnare, 4 Ah batteri,patenterad elektronik, växelhus i metall, ergonomi
-?

Makita BDF458RFE
91Nm
max 2000v/min
76/13mm trä/stål
2,3kg
~4200exkl
+Heavy Duty-maskin, styrkan! extra handtag, snabb laddning!
-storleken, priset, "enbart" 3AH batterier

Makita BDF459RFJ
45Nm
max 1500v/min
38/13mm trä/stål
1,7kg -
~3800 exkl
+ENDAST 18cm lång! Ergonomin, snabb laddning!
-"enbart" 3AH batterier

Dewalt DCD980 M2
80Nm
max 2000v/min
50/13mm trä/stål
2,4kg
~3700 exkl
+Marknadens mest robusta? Uppföljaren till 12V maskinen, extra handtag, 4? AH-batterier
-Storleken! vikten!

Metabo BS18 LT
60Nm
38/13mm trä/stål
max 1600v/min
1,8kg
? exkl
+bra 5.2 (?!) AH batteri, ergonomi
-? svårt hitta återförsäljare?

Hitachi DS18 DSDL
92Nm!!
65/13 trä/stål
max 1600v/min
2,1 kg
~3800 exkl
+styrkan! extra handtag, 230V/12V laddare
-färgen? serviceverkstad?

Som sagt, läs o njut o fundera på vilken du själv skulle vilja använda varje dag 5 år frammåt :D

• Gilla
SimonThn
  • Laddar…
Varför valde du bort hilti?
Köpte själv en 22v hilti här i vintras, hade en 12v dewalt innan.
Det är som natt och dag när man skruvar och borrar med hiltin.
Kanske inte så konstigt när det skiljer flera generationer mellan dem.
Men det känns som hiltin har det mesta man behöver, sen är det väl fri service oavsett vad som händer med den de två första åren.

jasså - det visste jag inte! kanske mest fördomar om att "Hilti är så dyra" moas så har de ju BRA KVALITET! men så har väl priset och design/ergonomin avskräckt oss lite!

Y
Ville köpa nytt, även fast jag kanske inte behövde byta min trogna 14,4v Makita.
Kände på Bosch senaste som är vinnare i tester, kändes inte bra i handen.
Köpte senaste Millwaukee - tung med mycket metalldelar, borrchucken visade sig vibrera. In på service, bytte delar, fortsatte vibrera. Returnerade. Köpte en ny 18v Makita med samma skal som min gamle.

Köpte liten Millwaukee-modell. Också ocentrerad chuck men gör inget i detta fallet. MEd deras nya 4amp batteri så har den bättre vrid än flera normalstora maskiner. (minns inte vilka dom jämförde med dock)

Fast ni pratar dock riktiga supervärstingar nu så enda poängen med min text är ocentrerade chuckar. :)

Jag har alltid haft förkärlek till makitas skruvdragare. Just för dom är så goa i handen. Dock så sitter LED belysningen fel i min mening då andra har den på batteriet så man ser vart man skruvar när man är nära sitt mål.

Med den kraft det är i makitan så spelar det faktiskt inte någon roll i mitt tycke med 4ah batteri för jag har då aldrig gjort slut på två fulladdade batterier på 44 minuter med en skruvdragare. (Antar att det är 22 min laddarna du menar med snabbladdare)

Enkelt val...Makita 458 om det är kraften som är prio, annars tycker jag 459 med BL motorn och den kompakta storleken ser intressant ut....
Jag har 456:an och är toknöjd med den..tycker inte vikten är "avskräckande"....

Hitachi kan du nog glömma, dom är väl slutsålda nu när DuracellErnst springer runt med en gröning på tv... ;)

Min enda kommentar gäller priset. Du har tittat på maskiner mellan 3700 och 4200 om jag ser rätt i hastigheten. Jag skulle totalt strunta i priset när vi pratar om så "försumbara" skillnader och en maskin som du tänker använda dagligen i minst fem år och dessutom i näringsverksamhet.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Bosch har ju sin GSR18VE samt 36V maskiner.
Har inte Panasonic något i det biffigare segmentet?

Hitatchin är verkligen urstark. Dessutom är den stryktålig, har tappat räkningen på hur många gånger jag dragit den i golvet. Plasten i höljet blir sliten med tiden så att färgen blir mattare vilket enbart är en fördel ;)

Hmm jag vet inte riktigt hur man gör för att kunna citera alla era inlägg i ett o samma svar här, men gör här ett försök!

borrchucken visade sig vibrera. In på service, bytte delar, fortsatte vibrera. Returnerade.
- det är precis sånt här vi vill slippa, då det varit MKT sånt inom lantbruket nu under högsäsongen.. Kan bara se det framför mig hur maskinen pajjar mitt i ett kritiskt ögonblick, o svärfars utbrott på skiten gör att jag får leva på bröd o vatten allena o få gå på toa i ett hål i golvet resten av året:confused: :p
Kan tillägga att gamla trotjänaren gått heltid i både rörmockeriet OCH jordbruket, så nog har den blivit testad allt!

Jag har alltid haft förkärlek till makitas skruvdragare. Just för dom är så goa i handen. Dock så sitter LED belysningen fel i min mening då andra har den på batteriet så man ser vart man skruvar när man är nära sitt mål.

Med den kraft det är i makitan så spelar det faktiskt inte någon roll i mitt tycke med 4ah batteri för jag har då aldrig gjort slut på två fulladdade batterier på 44 minuter med en skruvdragare.
- Ja, jag kan bara hålla med! Privat kör jag med Makitas BDF452 och resp slagskruvdragare - har alltid ÄLSKAT Makita, även när ja jobbade som snickare. O kan bara hålla med om LED'ens placering - fullkomligt idiotisk placering - den hjälper ju föga då hela chucken skuggar skruven o bitsen likväl.. Nä jag har heller aldrig lyckats använda slut på 2 batterier med snabbladdaren! Dock var de inte långt ifrån då vi jobbade på Setras sågverk o la nytt plankgolv på cc400 med Gothia's 5*90 TT-skruv ;)

Nimajneb skrev:
Bosch har ju sin GSR18VE samt 36V maskiner.
Har inte Panasonic något i det biffigare segmentet?
-Bosch brukar inte passa väl i min hand, men var iofs ett litet tag sen jag klämde på dem nu.. Panasonic har det säkert, men det känns som de har nischat in sig på målgruppen som behöver IP-klassade maskiner.. Har svårt att tänka mig att de går o kombinera TÄT maskin med STARK? men vad vet jag ;)

Hitachi kan du nog glömma, dom är väl slutsålda nu när DuracellErnst springer runt med en gröning på tv... [bild]
-haha ja det skulle vara lite kul o "sälja in den" hos svärfar, bara för att sen kunna pika honom med att "ja men titta - nu ser du ju precis ut som han på tv, du vet din favvo-Ernst!!" :p (y)

• Gilla
corre
  • Laddar…
Privat val, Makita LXT 18v med alla tillbehör i form av nakna maskiner.
Om jag drivet firma, Hiltis leasing med återstartsgaranti och breda produktutbud.

Fast när jag tänker efter...
Makita 14.4v med Slagskruvdrare och Borrmaskin, samt lilla borrhammaren, möjlighet till lättviktsmakiner för slip och småsåg.
Samt Milwakue M28 med stor skruvdragare, tiger, cirkelsåg och vinkelslip för tungjobben.

Redigerat:
PeterJeffrey skrev:
- Ja, jag kan bara hålla med! Privat kör jag med Makitas BDF452 och resp slagskruvdragare - har alltid ÄLSKAT Makita, även när ja jobbade som snickare. O kan bara hålla med om LED'ens placering - fullkomligt idiotisk placering - den hjälper ju föga då hela chucken skuggar skruven o bitsen likväl.. Nä jag har heller aldrig lyckats använda slut på 2 batterier med snabbladdaren! Dock var de inte långt ifrån då vi jobbade på Setras sågverk o la nytt plankgolv på cc400 med Gothia's 5*90 TT-skruv ;)
Ojdå såpass! :)
Själv jobbar jag ju som fartygselektriker så den går ju inte varm alla dagar i veckan men används var dag. Den fick sig en rejäl misshandel nu senast när jag borrade runt 300st 64mm hål i tunnplåt. Slet nog rätt så rejält på den men den håller än. Tappat har jag gjort många gånger så det tål den också :)

Men så måste jag säga att jag aldrig har kört slut på en makita med L-ion tekniken men två år har den klarat!
Det har jag däremot med de gamla, dessa höll mellan 6 - 7 år med dagligt användande med viss till medel nivå i misshandel. (y)

Redigerat:
  • Gilla
PeterJeffrey
  • Laddar…
Kolla Prishammaren.dk, köpte där och fick leverans igår. 3 dagar. Makita bhp459.

Y
Apropå inget.. Makita har lämnat in patentansökan gällande ett nytt batteri. Troligen 4ah likt de andra tillverkarna. Men samtidigt finns det en chans att dom återigen blir först med en ny teknik vilket dom var sistgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.