Byggahus.se

Skruvautomater på TV:s byggprogram ser så lättanvända ut...

1. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 21
    Ja, bytte bort min Makita mot en Festool och det är stor skillnad på hur skruven hanteras, makitans nos är riktigt dålig. Sen är det så mycket skönare med Festools automatläge så man slipper höra den hela tiden.

2. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Tack för rådgivningen, men är det så att Festool bara har batteridrivna maskiner ? i mitt fall så skulle jag föredra 220 v, hur funkar det om jag har en batteri maskin liggande något år innan det används igen .

3. M
    Husägare · Nivå 10
    Om batteriet förvaras laddat till hälften ska det inte ta skada av det. Viktigast är att det inte blir liggande helt urladdat (det är därför batterierna i gamla mobiler etc som blir liggande förstörs med tiden om de sitter kvar i). Sen är det ju vanligt att samma batteri funkar i flera maskiner av samma märke. Jag har t ex samma i en grästrimmer och en skruvdragare. Praktiskt att ha ett extrabatteri så man inte behöver avbryta arbetet bara för att batteriet tar slut.

• Laddar…
  4. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Kul! Skruvautomat gör ju hela skivjobbet både enklare och roligare. Kör själv Festool DWC 4500rpm modellen, skulle aldrig stå ut med att handpeta skivskruv. Väldigt bra andrahandsvärde också, håller man maskinen hyffsat fräsch så kan man utan problem sälja till 70-80% av aktuellt nypris. Beg priser på Festool är ju helt galet.

Ja utan problem så länge det inte är totalt urladdat. Gamla NiMh batterier var ju helt hopplösa med detta och degraderades över tid men Li-on blir inte dåliga på det sättet. Köp en DWC med batteri och laddare och på sikt kan du köpa en "naken" skruvdragare eller annan Festoool 18V produkt så har du bruk för batteriet året runt, Festool så benämns de som "basic". Sen är du fast i det vansinnigt dyra gröna träsket :cool:

Tycker Festool DWC är nog "bäst", precis som alla andra Festool verktyg så är de relativt dyra men samtidigt så är det alltid välfungerande prylar.

• Laddar…
  5. M
    Husägare · Nivå 10
    Lite kul att använda en vanlig skruvdragare nu benämns som att handskruva. Min far skruvade en hel altan för hand, dvs med skruvmejsel. På 2010-talet.

6. End
    Medlem · Nivå 10
    Hehe, minns att jag skruvade gipsväggar med skruvmejsel slutet av 90 talet, helvete vad ont det gjorde i händerna efteråt.
    Kändes som att ha blivit korsfäst.

7. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 10
    Lite ot men eftersom det diskuteras i tråden så tänkte jag bara tipsa om batterier.
    Om du har batterier till ett batteriverktyg som du använder sällan, lägg det i frysen när du inte behöver det. Då förlänger du livslängden.
    Detta är ju något som verktygssäljaren inte förordar för dom vill sälja fler batterier men det finns flera ovetenskapliga test på bl.a. Youtube (senaste jag såg var nog John heist) som visar på hur väl detta funkar.

• Laddar…
  8. R
    Ingenjör & spadjon · Nivå 18
    Jag tycker dock att 4500 inte är optimal till träskivor eller hård gips, typ fiberförstärkt. Tycker det blir mycket efterdra då. Samma med 2500, den är inte speciellt kul till gips.

Så då köper man en av var. ;)

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag kan passa på och instämma i kören om att ha problem med gipsautomater.
    Jag hade en Makita 230V (kommer inte ihåg modelnamnet, men den var vanlig bland hantverkarna runt år 2000-2010) som jag körde OSB och gips i hela husets nedervåning.
    Gips har alltid gått någorlunda hyfsat, fast man får som sagt vara noga med att hålla rakt och hålla tryck för att det inte ska släppa eller dumma sig.
    Men OSB kom jag aldrig riktigt på tricket att lyckas med. Där var det många % av skruvningarna som sket sig, och bitset slets förfärande snabbt.

Så när den så småningom sprack lite i plasten i nospartiet så brydde jag mig inte alls om att laga den, jag körde det sista manuellt med skruvdragare, och gör även så på övervåningen nu.

Om jag var en yrkesarbetande snickare som flera gånger om året skruvade upp hundratals kvm gips och skiva så var jag naturligtvis tvungen att finna maskin/teknik-kombo som fungerar. Men jag är lite böjd att påstå att gipsautomaten är ganska onödig för en villaägare som bara grejar med sitt eget hus.
    Men att hyra en kan ju vara en bra idé, och då hyra en modell som många anser fungerar bra även för ovana. Vi har kanske hittat en bra kandidat i tråden nu. :)

10. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Tur att det går framåt, skruva för hand när man har artros är en omöjlighet. Med vanlig skruvdragare fullt möjligt. Med en bra skruvautomat hoppas jag att det blir ett nöje.

11. Z
    Husägare · Nivå 6
    Plasten i banden gör stor skillnad med. Speciellt om man skruvar utvändiggips i - 25.
    Har själv festool dwc 4500 men har kört makita blåbosch hilti dewalt och hiltin är bäst men låter mycket. Festoolen är bra nog och perfekt hemma!

• Laddar…
  12. findus42
    Medlem · Nivå 21
    • Laddar…
  13. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Har du någon favorit skruv för plyfa ?

14. Z
    Husägare · Nivå 6
    Nej kommer inte ihåg. Bara essve sista åren tyvärr. Har för mig fast hade bra skruv dock. Men har inga problem med essve bara handlederna...

• Laddar…
  15. sunnis
    Medlem Nivå 6
    Ett tillägg är ju att använda bra band och skruv, Essve hållera alltid en bra kvalitet. När man skruvar plyfa, osb så måste man ha rätt skivskuv för dessa. Har sett vissa kämpar på med gipsskruv på dessa skivor och det blir inte bra och mycket svårarbetat.