Byggahus.se

Skruvautomater på TV:s byggprogram ser så lättanvända ut...

1. M
    Medlem · Västra Götaland · 1 362 inlägg

martinradbo

Medlem
    Jag har en Senco skruvautomat med kabel 230 V, typ en sådan här, har förresten provat två likana:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    skruvdragare.jpg

Kör med Sencos orginalskruv (Aerfast) i olika längder (30,40,50 mm) mot OSB och Gips.

Jag upplever den som svåranvänd. Man måste stå stadigt på golvet, anlägga en del kraft så att inte bitsen slinter. Man måste också hålla den rakt med bägge händer så att inte skruven viker sig på nåt sätt.

Är det upp i tak, högt upp vägg, eller på andra ställen där man inte står perfekt så blir antalet fel stort. Att efterkorrigera med en sån maskin går inte, utan man tar fram manuella skruvdragaren och drar i skruven i botten, eller tar ur den för att börja om.
    Vete katten om man inte hade tjänat på att köra manuellt rakt av istället.

Men när jag tittar på nåt byggprogram på TV, så står nån klen djävel där och drar i gipsskruv med en hand samtidigt som han tittar åt ett annat håll... ;-) Antal omtagningar som inte visar på TV såklart okänt, men känslan är ändå att det går mycket lättare än för mig.
    Ofta har de batteridrivna prylar, men det faktumet enbart borde inte göra skillnaden.

Vad gör jag för fel? Ska jag köpa nån ny leksak? Gå över till manuell skruvning?

// Irriterad gipssättare

2. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 759 inlägg

buspojken

Allvetare
    Ja kör med makitas nätdrivna, kan inte modell beteckningen i huvudet, hade liknande problem som dig i början, svor rätt hårt ;) men efter ett visst antal skivor så satt tekniken, att alltid hålla maskinen rakt var nyckeln för mig, vinklad så fick man efterjustera

• Laddar…
  3. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 375 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Dom kräver helt klart vana - Jag har både Makita samt en Fein, var gång någon färsking får prova på går det bits som tusan. Efter ett par tusen skruv så grejar men att skruva med en hand och titta på något helt annat! Självklart får man gå och kontrollera så att alla är i botten och eventuellt efterdra något misstag här och där.

4. LsaiboT
    Medlem · Skåne · 727 inlägg

LsaiboT

Medlem
    Jag har bara skruvat med min festool-dwc (min enda festoolmaskin så jag är inte färgad). Men det är otroligt lättanvänd. Klart man kan slinta på en eller annan skruv, men det är försumbart. Jag har nog bara dragit i 600-800 skruv och har inte kört med någon annan maskin innan.

5. M

martinradbo

Medlem
    Jag har dragit ett antal 1000 skruv men har väl en del kvar att lära då...

6. M

martinradbo

Medlem
    Äntligen någon som säger att allt kommer lösa sig bara jag får köpa en ny maskin! ;-) Dessutom en grön sådan.
    Kan man inte få låna en från Festool och prova med?

Helt seriöst så kanske jag borde hyra en batteridriven Festool en dag för att då troligen inse att det inte är maskinen det är fel på... :)

• Laddar…
  7. Buuzzz
    Medlem · 685 inlägg

Buuzzz

Medlem
    Helt klart hyr för att testa, jag gjorde det först och tyvärr för ekonomin så funkade den så bra så jag köpte en...

8. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Jag skruvar mycket på jobbet kört mycket med en miluwake med automattillägg på har funkat hur bra som helst . Sen köpte chefen in makitas automat med batteri och dom lämnade vi tillbaka efter ett par dagar , dom var alldeles för glappiga och svårskruvade . Sen köpte vi festools DWC 18-4500 Li 4,2 och nu då kör lärlingen all skruvning utan problem kan verkligen rekommendera den och den är så tyst .
    Men gladast är nog målaren 👍

9. N
    Medlem · 1 420 inlägg

Niq

Medlem
    Har inte kört mer med skruvautomat än att jag provat några olika modeller men jag har kunnat konstatera att det är stor skillnad på användarvänligheten på dom maskiner jag provat.

10. P
    Medlem · Stockholms Län · 28 inlägg

PeAu

Medlem
    Köpte precis en Festool DWC 4500 och har nu dragit cirka 2000 skruv (2 paket) dels spånskive skurv ifrån Essve och gips skruv ifrån Heco och jag upplevde stor skillnad på skruven. Essve skruve var svår och de krävdes verkligen att allt var rätt.
    Heco skruven kunde jag däremot skruva med e had och äve om det blev lite snett, gick den in i alla fall. Där hade Essve skruve inte gått in.
    Om jag tittar på spåren i skruven, är de liknade, ser ingen större skillnad, men essve skruvarna mer eller mindre åt upp mina bits.
    Det kanske är lite dyrt, men testa något annat märke på skruv.

11. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Svårt att gämföra spån skruv med gips skruv .
    Vi kör nästan bara med essve så kan tyvärr säga om det är skillnad på skruv , men har aldrig upplevt problem med essves skruv

12. P
    Medlem · Stockholms Län · 28 inlägg

PeAu

Medlem
    Testade även att köra in Heco gipsskruven i osb och det gick förvånansvärt bra det med.
    Nu mins jag inte exakt vike skruv det var, men den skulle vara till OSB, men de hade även skivskruv, men de på Beijer tyckte jag skulle ta den som var för OSB.
    Kanske var det fel.

13. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 3 254 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    En del "snickare" är inte så speciellt noga att det blir rätt. 'de bara kör på och sen får målarn fixa till det i efterhand.

14. Tombrittberg
    Medlem · 178 inlägg

Tombrittberg

Medlem
    Köpte en MAKITA 6842JX som jag nu skruvat ca 500 st 55mm trallskruv och har nu börjat med gips skruv. Är inte nöjd med resultatet , får väl efter dra hälften av skruvarna,, verkar som att maskinen kräver en 100 %igt Våg och Lod läge Har endast provat Essves skruv.
    Har bestämt mig för att skicka tillbaka maskinen. En underbar maskin när skruvarna dras in, men jag blir vansinnig när det släpper så ofta

Är det någon som är kunnig inom det här området, finns det bättre och sämre maskiner och skruv???????

Har inte gett upp hoppet om en fungerande skruvautomat.:thinking:

15. M

martinradbo

Medlem
    Efter att ha skapat denna tråden och fått tips om Festool:s batteridrivna så gick jag och köpte en sådan och har varit nöjd sen dess.

Igår slängde jag till och med min gamla Senco (den på bild i orginalinlägget) på tippen då jag insåg att den ALDRIG kommer användas igen och att det skulle vara förräderi att försöka sälja den :)

Så min rekommendation blir en Festool, lite dyrare men den gör sitt jobb.
    Sen slinter man så klart ibland även med den, men då mest när man måste sträcka sig långt upp i taket eller liknande. Står jag på golvet och skruvar i lagom arbetshöjd på en vägg, då funkar det i princip till 100 %.

Jag kör även bandad spånskiveskruv till OSB-skivorna innanför gipsen, liksom att maskinen används till golvskruv för golvgips m.m.

Funkar även till trallskruv, men där brukar det vara noga med att få dem i linje så då kör jag oftast manuellt.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.