Skruvat in skruv i prisolrör, hur laga?

2k läst  38 svar

1. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Har klantat mig ikväll och skruvat in en skruv i ett prisolrör som går i badrumsväggen. Skulle sätta upp en hylla i hallen utanför.
    Nu är värmen avstängd och trycket tapppat tills jag får ordning på detta.

Det går att komma åt röret från andra hallväggen utan att påverka tätskiktet mot badrum. Dock kan jag inte utan mycket jobb byta röret, går det att laga?
    Helst vill jag ju också göra en laglig lagning...

Har läst lite om lödning och att det ev skulle vara ok att göra dolt vid renovering/lagning (dock ej nyinstallation) någon som vet om ok?
    Ett annat alt kan kanske vara att använda glasfibertejp för rör för permanent bruk. tex denna https://m.clasohlson.com/se/Reparationssats/30-9863 skulle det vara ok?

Tips mottages tacksamt.

2. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Jag hade sågat bort den skadade biten och skarvat i en ny bit med två klämringskopplingar.

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Du skriver att du har stängt av värmen? Är det alltså en värmeledning, inte tappvatten?

Värmeledningar är OK att skarva dolt, även om man helst skall undvika det.

Jag tycker absolut inte att du skall löda något i väggen, för stor brandrisk.

Om det gäller tappvatten så finns det idag inga godkända kopplingar för dold montering. Det som var "bäst" innan även det förbjöds var presskopplingar (alltså inte samma sak som klämringskoppling). Presskopplingar utförs med ett pressverktyg som du nog får anlita en rörfirma för (maskinen kostar typ. 10 - 15 000).

Glasfibertejp och liknande patentlösningar bör man nog glömma.

4. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Värmerör-JA, aha så det är ok att skarva dolt, vad bra
    Skarvar numera hemma med klämring då ”min” VVSare har bytt yrke men det är ju ganska enkla jobb typ flytta vatten/avlopp i källare mm.
    Låter som om jag får jaga rätt på en klämringstång för detta.

För ev lödning så finns det ingen brandrisk då det är siporex (lättbetong) i väggen.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag skulle ändå avråda från lödning. Om man inte har gjort det massor med gånger, så vill man inte göra en dold lödning. Observera att för klämringskopplingar behöver du bara ett par skiftnycklar.

Presskopplingar är egentligen bara en muff/hylsa med en O-rings packning. När man trär in röret så blir det omedelbart tätt mot o-ringen. Sedan använder man pressverktyget som stukar röret och muffen så att de inte kan glida isär. Men tätningen uppnås med o-ringen.

6. TomasJor
    Medlem · Nivå 6
    Ser nu att jag skrev fel, leta reda på en presstång är det jag ska göra.
    Är medveten om prisolens mjukhet så jag antar att stödhylsa krävs samt att jag även måste isolera mot betongens aggressiva miljö.

7. S
    Medlem · Nivå 4
    använd en kläm-skarv + stödhylsa , presskoppling är till för rörmokare för att det skall gå snabbare

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har uppfattat att presskopplingar anses mera tillförlitliga än klämringskopplingar. Det var en period där lödda kopplingar var OK som dolda, men inte klämringskopplingar. Sedan godkändes även presskopplingar som dolda, och lödda kopplingar var inte längre godkända. men så förbjöds även presskopplingen.

Jag som amatör tror att det det beror på att presskopplingen är binär. Det går inte att misslyckas med den. Antingen sitter den där och är tät eller så finns den inte där. Lödning kräver viss skicklighet, resultatet blir hantverksmässigt (=varierande kvalitet). Klämringskopplingen vet man av erfarenhet att den kan börja läcka efter många år, pga utmattning av rörstötar, Den kan spricka om den dragits åt för hårt, den kan börja småläcka om den dragits för löst.

De enda fall jag hört talas om där en presskoppling inte höll tätt, är när man glömt pressa den, den håller tätt ändå i många år, tills muffen rört sig så mycket att röret hoppar ur. Det är lättare hänt än man kanske tänker på. Gäller det bara att skarva i en rörstump, så går det knappast att glömma en pressning. Men som när de installerade värmepump hemma, så var det kanske 25 rördelar som rörmockaren först passade ihop, och inte började pressa något förrän han såg att allt passade ihop. Då är det lätt att missa någon pressning.

9. B
    Allvetare · Nivå 14
    Jag måste erkänna att jag känner en viss osäkerhet inför presskopplingar, eftersom de tätar med en gummipackning. Hur länge håller gummit innan det blir torrt och skört?

10. H
    Moderator · Nivå 25
    OM du skall köra presskoppling så tror jag inte man kör med stödhylsa. Pressningen stukar bara röret och muffen, så att de inte kan glida isär. Där är inget mekaniskt tryck på röret från kopplingen. Tänk det som att du pressar in klackar i muffen så hårt att det trycker in även i röret. Sedan kan man inte dra ut röret ur muffen. Tätningen sker genom att det ligger en o-ring av något åldersbeständigt konstgummi i muffen, den skapar inget tryck mot röret, som man skulle kunna behöva stödhylsa för.

11. S
    Medlem · Nivå 4
    att leta/hyra fram en presstång och utföra skarven som amatör känns som riktigt overkill ,
    aldrig varit med om att en klämkoppling läckt , den är ju dessutom helt mekanisk utan packning
    till skillnad från presskoppling

• Laddar…
  12. L
    Husägare · Nivå 14
    Av denna anledning så är oringen numera utförd med små jack så den säkert läcker om man glömde att pressa en koppling.

13. Demmpa
    Husägare · Nivå 20
    I mitt barndomshem hade vi stålrör(?) skarvade med en skarv som innehöll en O-ring, skarven hölls fast i röret med en/två små spetsig stoppskruv. Det höll tätt i iaf 20 år, iaf så länge ingen rörde rören, men så fort rören rördes så var det risk att det började läcka.

14. D
    Medlem · Nivå 18
    En lödning är inget problem om man är lite överdrivet noggrann. Det är den lösning jag skulle kört på.

15. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Ser man bara till att rengöra rören med t.ex. en scotchbrite-duk, flussar ordentligt och sedan löder så ska det mycket till att misslyckas. Men visst är en presskoppling enklare om man har verktygen.

Det bästa är att använda en lödtång och inte köra med öppen låga. Det är både enklare och är ingen brandrisk.

Oavsett så är det klokt att trycktesta systemet efter reparationen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: