3 691 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Skruvat genom ångspärr
Hej!
Har fått gipsskivor uppsatta i mitt garage, efteråt funderade jag på hur långa gipsskruvar som användes och såg att det var 30mm. Väggarna i garaget är uppbyggda enligt följande (utifrån och in),
Panel, spikläkt, vindskydd, regel/isolering 95mm, ångspärr, OSB, och nu även gips.
30mm gipsskruvar har då alltså gått igenom OSB-skivorna någon mm och penetrerat ångspärren. Hur stor roll spelar detta? Skruvarna sitter ju där så det är inga hål så sett. Provade att ta en bit lös ångspärr och dra en skruv igenom den och det känns ju som att gängan tätar hålet bra.
Ska också nämna att OSB-skivorna är 120 och gipsen 90cm, alltså är gipsen skruvad både i reglar och rakt in genom OSB. Garaget är uppvärmt 16c, konstant fukthalt 45%.
Vad säger expertisen?
Har fått gipsskivor uppsatta i mitt garage, efteråt funderade jag på hur långa gipsskruvar som användes och såg att det var 30mm. Väggarna i garaget är uppbyggda enligt följande (utifrån och in),
Panel, spikläkt, vindskydd, regel/isolering 95mm, ångspärr, OSB, och nu även gips.
30mm gipsskruvar har då alltså gått igenom OSB-skivorna någon mm och penetrerat ångspärren. Hur stor roll spelar detta? Skruvarna sitter ju där så det är inga hål så sett. Provade att ta en bit lös ångspärr och dra en skruv igenom den och det känns ju som att gängan tätar hålet bra.
Ska också nämna att OSB-skivorna är 120 och gipsen 90cm, alltså är gipsen skruvad både i reglar och rakt in genom OSB. Garaget är uppvärmt 16c, konstant fukthalt 45%.
Vad säger expertisen?
Produkter som diskuteras: "gipsskruvar"

Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 975 inlägg
Det är tätt, du har ju en skruv i alla hål.
Protte
Protte
Medlem
· Västernorrland
· 11 391 inlägg
Du kan ju se det så här också.......Hur sitter osb skivorna fast? Limmade i plasten?
Medlem
· Västernorrland
· 11 391 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden