Hej!

Har fått gipsskivor uppsatta i mitt garage, efteråt funderade jag på hur långa gipsskruvar som användes och såg att det var 30mm. Väggarna i garaget är uppbyggda enligt följande (utifrån och in),

Panel, spikläkt, vindskydd, regel/isolering 95mm, ångspärr, OSB, och nu även gips.

30mm gipsskruvar har då alltså gått igenom OSB-skivorna någon mm och penetrerat ångspärren. Hur stor roll spelar detta? Skruvarna sitter ju där så det är inga hål så sett. Provade att ta en bit lös ångspärr och dra en skruv igenom den och det känns ju som att gängan tätar hålet bra.

Ska också nämna att OSB-skivorna är 120 och gipsen 90cm, alltså är gipsen skruvad både i reglar och rakt in genom OSB. Garaget är uppvärmt 16c, konstant fukthalt 45%.

Vad säger expertisen?

Inget problem. Så är 90% av alla hus byggda de senaste 50 åren.

Det är tätt, du har ju en skruv i alla hål.

Protte

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Du kan ju se det så här också.......Hur sitter osb skivorna fast? Limmade i plasten?

S Stefan1972 skrev:
Du kan ju se det så här också.......Hur sitter osb skivorna fast? Limmade i plasten?
OSB-skivorna sitter ju fast i reglarna men då är ju även plasten klämd mellan regel och OSB. Men då vet jag att jag inte behöver oroa mig, tack alla (y)

W Weissach skrev:
OSB-skivorna sitter ju fast i reglarna men då är ju även plasten klämd mellan regel och OSB. Men då vet jag att jag inte behöver oroa mig, tack alla (y)
Ja såklart, skrev innan jag tänkte..........såg skruvarna i samma reglar bara....får skylla på nån tillfällig sinnesförvirring.

• Gilla
Weissach
  • Laddar…
useless useless skrev:
Inget problem. Så är 90% av alla hus byggda de senaste 50 åren.
Nja. De flesta har ju en 45a som installationsskikt innanför plasten.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är ett ganska nytt påfund Inte många hus från 1970-2010 som har det.

useless useless skrev:
Det är ett ganska nytt påfund Inte många hus från 1970-2010 som har det.
Precis. Jag har det i huset men inte i garaget. Vet inte om hur vanligt det är i garage? Huset är från 2020.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.