Byggahus.se

Skruvade genom vp-rör med kortslutning som följd

1. T
    Medlem · gävleborg · 32 inlägg

taimanov

Medlem
    Jag kommer nog snart få riva huset och bygga nytt. :)
    Jag skruvade genom ett vp-rör i taket så säkringen gick. Gips i taket så skar ut lite hål och kunde bekräfta att det var ett litet hål i ett vp-rör. Skapligt klantigt.

Jag har lokaliserat eldosan där kablarna börjar, men får jag dra nya kablar själv eller måste det till en elektriker?

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 217 inlägg

Immobil

Medlem
    Satsa på en elektriker, då slipper du oroa dig om du har gjort rätt eller fel.

• Laddar…
  3. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Bra om du kan dela röret snyggt, använd din Felco 2 exempelvis och fäst de nya trådarna i de gamla riktigt ordentligt, exempelvis skala kopparn långt, tvinna och tejpa, när du kommit till brottet dra de nya genom muffen också och när allt är genom tryck ihop rören, dra lätt i ledarna samtidigt.

4. T

taimanov

Medlem
    Att dela röret var min första tanke och skarva. Men det känns liksom fel. Jag tycker inte om när det känns fel. :)
    Tack för förslag, jag utesluter varken ena eller andra men lutar åt ringa en elektriker.

5. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Röret kan du skarva men inte kablarna. Eller vad menar du?

• Laddar…
  6. T

taimanov

Medlem
    Aah, tack martin43. Nu förstod jag slugge. Fick först intrycket att han tyckte man skulle skarva både rör och kablar. Men förstår nu att det bara var för att fixa röret. Hmm, muff har jag ju någonstans men kablar kan vara mer tveksamt....

7. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 721 inlägg

MagHam

Husägare
    Egentligen är det konstigt att elrör i plast ens får ligga i tak och väggar.
    Undrar hur många skruvar som är spänningssatta i svenska hem?

Hursom, försöka knixa in en muff så röret blir helt samt omdragning av trådarna är väl den riktiga reparationen.

8. Valkyr
    Verktygstokig · Stenungsund · 216 inlägg

Valkyr

Verktygstokig
    Vad skulle rören vara gjorda av istället? Metall känns värre om hela röret skulle bli spänningssatt?

9. M
    Husägare · Jönköpings Län · 3 721 inlägg

MagHam

Husägare
    Nja, jag tycker bara reglerna är j-ligt inkonsekventa. En utgående skruv i botten på en apparatdosa är syndigt medans dolda rör man kan skruva i av misstag är OK.
    Men det är en annan tråd ;)

10. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Lite svårt att skriva i reglerna att inga misstag får begås, men visst, förstår vad du menar.
    Detta med rör bygger troligen på olycksstatistik och sannolikhet, tanken är att en skruv inte kan träffa ett rör då det kommer flytta sig, skulle den ändå det, t.ex. genom en regel där röret sitter stumt så kommer skruven inte träffa FKn då dessa flyttar sig. Sen kan det såklart träffa ändå, ju mer fyllt röret är ökar risken.

Jämför med att dra lös kabel i väggen, då finns skydd vid reglarna.

Men misstag kommer alltid ske, finns inget hundraprocentigt skydd som hindrar någon från att borra av Sydvästlänken på över 300 kV, lika lite som din kabel hemma, sunt förnuft och planering är de bästa vapnen mot detta.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Dra om nya kablar , sätt tejp på röret , och det är klart

• Laddar…
  12. martin43
    Husägare · Östergötland · 2 249 inlägg

martin43

Husägare
    Jag hade använt en muff och även en liten gnutta PVC-lim. Detta för att inte behöva ta upp ett hål i taket igen när kablarna ska dras om. Ja det är långt fram,men merarbetet när den ändå är blottad är ju noll jämfört med att tejpa. Dessutom är det mer korrekt.

13. S
    Medlem · 3 644 inlägg

Slugge

Medlem
    Ja, med inbyggt lim eller knivar som låser muffen i rören, blir nog inte så bra att börja kladda själv.
    Annars en öppningsbar muff om det är trångt: https://www.eldirekt.se/elmaterial/elinstallation/kabelror/skarvmuff-oppningsbar

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Nu är det väl så att ingen el-gubbe i verkliga livet skulle hålla på med en massa muffar och ev. lim , utan dragit om kablarna , dom är skadade och tejpat för det lilla hål som blivit av skruven .
    Det verkar lite överkurs i allra högsta grad det som ni pratar om

15. S
    Medlem · Dalarna · 3 222 inlägg

SueCia

Medlem
    Hade aldrig gjort hål i taket för detta, hade bytt tråden och varit klar bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.