Byggahus.se

Skruva ut torxskruv utan torxskruvmejsel

1. K
    Medlem Nivå 2
    Som rubriken lyder... :) Jag har en torxskruv som jag behöver skruva loss. Men jag äger ingen torxskruvmejsel och har inte lust att åka och köpa nån för en enda skruv.

Undrar därför om det finns några andra verktyg man kan använda för att få loss skruven? Jag har försökt med både insexnyckel, stjärnskruvmejsel och vanlig skruvmejsel men de får inte något grepp om skruvhuvudet.

2. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det kan gå med en vanlig spårskruvmejsel i rätt storlek. Om den inte sitter för hårt dvs.

3. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Kan gå med insexnyckel också.
    Protte

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har lyckats tvärtom, hade en insexbult, men bara torxmejslar. Det fungerade oväntat bra.

Annars är det nog spårmejsel som kanske kan gå, men mejseln lär ta stryk. Och var försiktig så du inte sabbar torxspåret, är ju illa om det inte går med ens rätt mejsel senare.

5. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 11
    Låna av en granne eller kompis!?

6. A
    Medlem · Nivå 19
    Mitt främsta tips är att skaffa ett verktyg för ändamålet. Mejsel eller bits. Inte bara för en enda skruv utan för alla andra torx-skruvar du kommer att stöta på framöver.

Med detta sagt kan det gå med en spårmejsel i rätt storlek. Det går att såga ett spår i skallen för en större spårmejsel också. Om det inte är en försänkt skruv kan det gå att greppa skallen med en polygrip.

• Laddar…
  7. Silver78
    Självbyggare · Nivå 8
    Till torx behöver du rätt verktyg. Risken är stor att förstör skruven och då är det inte kul.

8. V
    Medlem · Nivå 6
    Köp en torxsats,du kommer att få mycket användning av den framöver.

• Laddar…
  9. K
    Medlem Nivå 2
    Jag är över 40 och har inte någon gång tidigare stött på en torxskruv trots en hel del hemmameckande. Nåja, jag får väl bita i det sura äpplet och köpa en torxskruvmejsel just för den här skruven. Varken vanlig spårskruvmejsel eller insexnyckel bet på den.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Annars kan du använda vinkelslip eller borrmaskin för att få bort skruven. Sedan ersätter du den med en skruv med valfri skalle. Fast om du har en bithållare så behöver du inte köpa mer än ett enstaka bit. Det behöver inte bli ett speciellt surt äpple.

11. V
    Medlem · Nivå 7
    Skyll inte på din ålder, jag är dubbelt så gammal som du och har både bits och mejslar. De behövs tätt som oftast.

• Laddar…
  12. V
    Medlem · Nivå 6
    Jag är snart 70 och använder torx stup i ett.
    En mejselsats och en bitssats kostar inte skjortan om man tittar på t.ex. Biltema.

13. H
    Medlem · Nivå 7
    Men köp en bitsats, torx kommer i flera storlekar och det går inte att använda större i mindre och vice versa, så att köpa en fast mejsel är dumt.

14. F
    Medlem · Nivå 9
  15. Marojo
    Renoveringsnovis Nivå 4
    Torx är ju den bästa skruven! Slinter aldrig. Jag använder aldrig något annat om jag kan välja. Hur har du klarat dig så länge??