Hej
Har en inomhusvägg av mexitegel som tidigare husägare konstruerat. Står nu i begrepp att skruva upp min rejält tunga 50" plasma - tv på den.
Blev dock rätt osäker. Går det ens? Kan väggen spricka/välta? Är materialet för poröst? Hur borrar jag? Typ av borr och i fogen eller stenen? Vilken plugg?
Eller är det bättre att borra igenom hela teglet och försöka träffa en regel bakom?
Hilfe! :x
Har en inomhusvägg av mexitegel som tidigare husägare konstruerat. Står nu i begrepp att skruva upp min rejält tunga 50" plasma - tv på den.
Blev dock rätt osäker. Går det ens? Kan väggen spricka/välta? Är materialet för poröst? Hur borrar jag? Typ av borr och i fogen eller stenen? Vilken plugg?
Eller är det bättre att borra igenom hela teglet och försöka träffa en regel bakom?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hilfe! :x
Jag skulle aldrig i livet fästa TVn i mexiteglet (kanske ett bra tillfälle att riva ut eländet?)..... Lista ut vad som finns bakom detta och beroende på material där, fäst TVn i detta på lämpligt sätt.
En TV är inte speciellt tung så det går alltid att hitta lösningar, men att fästa i mexitegel som man inte vet om det sitter fast eller inte, det är inte smart.
En TV är inte speciellt tung så det går alltid att hitta lösningar, men att fästa i mexitegel som man inte vet om det sitter fast eller inte, det är inte smart.
Väggarna i övrigt är gips plattor med träreglar bakom. Således finns väl samma sak bakom mexiteglet. Om jag måttar ut var träreglarna bör finnas så kanske jag kan dra skruv hela vägen dit.
Men hur borrar man i stenen? Eller fogen?
Men hur borrar man i stenen? Eller fogen?
Fästet för TV:n är säkert gjord för plan vägg, jag skulle överväga att skruva upp en 15 mm plywood-skiva med bultar för TV-fästet. Skivan skruvas med långa skruv in i reglen, enklast genom fogen (du kan bara borra upp hålet i fogen med en skruvdragare och betongborr (eller ett träborr du inte är rädd om)).
Låter som en bra plan. Använd 6mm träskruv för att dra i reglarna.
Jag skulle borra med betongborr men utan slag och om det inte funkar skulle jag ta en vanlig borr för att borra i teglet, fortfarande utan slag. Teglet är antagligen mycket mjukare än fogen.
Jag skulle borra med betongborr men utan slag och om det inte funkar skulle jag ta en vanlig borr för att borra i teglet, fortfarande utan slag. Teglet är antagligen mycket mjukare än fogen.
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 11 708 inlägg
...du kan bara borra upp hålet i fogen med en skruvdragare och betongborr (eller ett träborr du inte är rädd om...
Det håller jag inte med om. Men en bra stenborr (har små hårdmetallplattor i spetsen) och en slagborrmaskin (sällen en skruvdragare) kan du borra i båda sten och fog. Men en träborr kommer man ingenstans om inte fogen är i väldigt dåligt bruk.
Hur ser hållarens väggplatta ut? Ska TVn kunna svängas ut från väggen eller ligger den plant mot väggen?
Det håller jag inte med om. Men en bra stenborr (har små hårdmetallplattor i spetsen) och en slagborrmaskin (sällen en skruvdragare) kan du borra i båda sten och fog. Men en träborr kommer man ingenstans om inte fogen är i väldigt dåligt bruk.
Hur ser hållarens väggplatta ut? Ska TVn kunna svängas ut från väggen eller ligger den plant mot väggen?
Jag mätte ut reglarna exakt och borrade sedan med ett vanligt betongborr (inte slagborr) rätt genom fogarna och in i reglarna. Andände även plugg. Gick utmärkt och sitter nu som berget vad det verkar. Väggfästet passade rättså bra utan plywood platta. Tack för tipsen!
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Det kändes så i alla fall.
skruvarna var ju rejält långa också. Att det verkligen var regel bakom kändes ju tydligt med borrmaskinen också. Well well, nu sitter den där den sitter och nån mer belastning än nuvarande kommer ju aldrig.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur skruvar jag upp detta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur kan jag skruva upp på sidorna av denna kran?
Badrum -
Skruva upp renoveringsgips på tapet, gips under.
Hur kan jag sätta upp tung takkrona (10-12kg) i 1,5cm gipstak?
Hur borra och skruva upp TUNG hylla källaren
Byggmaterial & Byggteknik