Byggahus.se

Skruva skruvar i för stora hål??

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har ställt till med ett problem och söker en bra lösning...

Ska sätta upp en hel del hyllor i en klädkammare. Hyllplanen och konsolerna är IKEAs Järpen och Bjärnum:
    Klädkammaren är smal, så det är trångt att få plats med dessa 119cm hyllor, men det går. Eftersom konsolerna "träs på" ändarna på hyllplanen kan man inte först sätta upp dessa och sedan lägga dit hyllplanet, när det är så trångt som vi har det så kan inte ens den ena konsolen monteras först - bägge måste monteras med hyllplanet i. Det kan man dock fixa genom att "palla upp" hyllplanet så det kommer på lämplig höjd, med konsolerna sittande på dess ändar.

När jag pallat upp hyllan markerade jag plats för hålen och sedan var det dags för nästa problem.

Väggen i klädkammaren är klädd med övermålad masonit, men jag visste inte alls vad som satt bakom masoniten. Därför vågade jag inte bara pröva med vanlig träskruv, eftersom som synes konsolerna vertikalt sett är små blir det ju rätt stor påfrestning på dess infästning i väggen - inte så kul om det satt en gipsskiva bakom. Så jag testade med att borra med ett mycket smalt borr, 2mm, där en skruv skulle skruvas in. Denna "provborrning" indikerade att det var en spånskiva bakom, och luft bakom denna - efter att ha borrat in en bit var det inget motstånd längre.

Det verkade vara läge för de gipsankare jag hade hemma, för dubbla skivor. Skulle vara ungefär samma tjocklek på en spånskiva + en masonitskiva. Så jag borrade fyra st 8mm hål och testade att montera första gipsankaret. Först märkte jag att masonit ju är... ...papper... De två taggar som gipsankaret har, och som ska fästa i väggen så det inte roterar när man senare skruvar in skruven för att fälla ut "vingarna", villa bara riva sönder masoniten. Det fick jag lösa med en mejsel i varje hand...

När jag sedan skruvat in skruven så långt det gick, satt den ändå inte bra fast. "Ajdå", tänkte jag. "Är skivorna ändå tunnare än vad ankaret är gjort för?" Jag prövade med en mejsel pilla ut ankaret, för att se hur stort glappet var. Men det gick att få ut ankaret helt... Det var ett litet förvridet "metallskelett" som kom ut...

Det visade sig att det satt reglar precis bakom mina borrhål, och min provborrning hade hittat ett knagghål vilket lurat mig att tro att det var bara luft bakom skivan, där jag skulle skruva. Så hade jag testat med träskruv/spånplatteskruv direkt så hade det nog gått bra...

Men nu har jag fyra 8mm hål borrade in i reglarna, hur ska jag göra för att bäst fästa hyllorna? Ska jag fylla i med snickerispackel och sedan när det är torrt skruva in skruvarna i detta? (att höja hyllan någon knapp cm och skruva på ny plats är en nödlösning, det vore bäst om man kunde ha hyllan på exakt den plats jag ursprungligen tänkt) Eller "gjuta" in skruvarna genom att ta in dem medan spacklet fortfarande inte är torrt? (hyllan med konsoler är ju uppallad) Eller ska jag använda något annat än snickerispackel att fylla med - eller kanske en helt annan metod?

2. T
    Medlem Nivå 3
    Allroundplugg, kanske? Funkar det i hål borrade i spånskiva/trä?

3. Tripod
    Medlem Nivå 6
    Ja du...knepigt. De alternativen jag ser är:
    1. höj hyllan.
    2. Större/längre skruv.
    3. plugga igen hålet med träplugg/trälim och skruva sedan som vanligt(möjligtvis förborra)
    4. pröva med plugg som ovan

4. T
    Medlem Nivå 3
    1. - går, men vill helst slippa det av ett par orsaker.
    2. - går inte, hålen är ju borrade för gipsankare, grövsta skruvarna jag kan få igenom konsolerna är mindre än 8mm
    3. - borde ju kunna funka bra, tycker jag, ska leta lämplig plugg (alt. borra upp lite större hål för 10mm plugg)
    4. - ja, ska kolla efter 8/9mm allroundplugg ikväll. Kanske ska kombineras med att trycka in lite trälim också?

5. MoN
    Medlem Nivå 2
    Jag skulle ha använt universalplugg. Lim bör inte vara nödvändigt. Använd plugg av hög kvalitet, inte PVC-plugg. Ex. Fischer UX8R

6. J
    Medlem · Nivå 7
    Fyll hålen med Marine Epoxy? Jag har gjort det för franskgängad skruv till ett trappräcke som var skruvat i en betongvägg, där en hel del av väggen följde med ut vid demonteringen av det gamla räcket. Borde gå att göra en gammaldags spritsstrut av en plastpåse med avklippt hörn?

7. P
    Medlem · Nivå 14
    I ditt ställe skulle jag spara pengar – och konsoler. Du skriver att klädkammaren är (mycket) trång, skruva upp lister på sidorna som hyllornas gavlar kan vila på istället. Mycket enklare än att joxa med fyllnadsmassor och plugg i dina förstora hål. I en klädkammare kan ju funktion få gå före estetik.

MVH
    Ronnie