Byggahus.se

Skruva om aluminium tak på ladugård, var sätta skruv?

1. F
    Medlem Nivå 6
    Har en ladugård med grönt(blekt) aluminium tak somär lagt ca 1970, Taktet är bra men jag ser att en del spik har börjat att dra sig ur. Tänkte skruva det en delmed aluminium skruv (farmarskruv). Men korrigeringen på sådan här plåt är ju typ rund och inte kantig som dom flesta takplåtar är......
    Jag har provskruvat lite och jag är tveksam till om packningen gör helt tätt eftersom det inte är en platt yta man skruvar mot ( jag skruvade i botten av rännorna). Spikarna sitter ju uppe på rännorna, så som dom spikade förr, Frågan är, Hur gör man bäst när man skall sätta i nya skruva i ett sådan tak plåt?
    Skan man skruva nere i rännorna och hoppas att packningen gör tätt(trotts att den sväller mest i kanterna, eller ska man skruva uppe på rännorna så som dom har spikat för ca 45 årsedan.
    Vad säger ni?

Jag tänker inte ta upp några gamla spik uta bara skruva till det, så det sitter i många år till, det fuktar inte på insidan, och trä,t under är friskt

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Om det är svårt att få tätt mellan gummipackningen och plåten hade jag skruvat på topparna eftersom det rinner minst vatten där.