Hej, bygger en gunga och då konstruktionen ändrats under projektets gång
har jag inget val än att försöka få till det som det ser ut nu.

Har två stolpar 95x95 med en överliggare 95x95. Ska nu fixera överliggaren
mot ändträ på stolparna. Ni ser på bilden, tvingar och små träbitar är bara för att hålla överliggaren
på plats provisoriskt.

Jag vill inte ha skruv eller fästelement, plåtar, järn synliga vilket hade gjort det enklare :oops:

Hur hade du fäst överliggaren mot stolparna?

Funderar på att borra 21mm genom överliggare och in i stolpen och slå i en rundstång med lim, håller det tro?
Eller för-borra och dra i 2st långa skruv, 200mm genom överliggare ner i stolparna.

Tack på förhand.

Gunga under konstruktion med två vertikala stolpar och en temporärt fixerad horisontell överliggare, omgiven av en grönskande trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se till att hålla vuxna borta från den där för jag tror inte den håller för större personer osvsett hur du fäster den horisontala. Blir rätt stora krafter i alla riktningar på gungor.

• Gilla
herregud och 1 till
  • Laddar…
Kanske byta öveliggaren mot 45x120/145 och jacka ur stolparna längst upp med 50%. Sen kan du limma och fästa en eller två bultar genom varje stolpe.

• Gilla
herregud
  • Laddar…
K
Hur stabiliserar du stolparna mot marken? Långa skruvar uppifrån låter som det bästa alternativet!

• Gilla
herregud
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Se till att hålla vuxna borta från den där för jag tror inte den håller för större personer osvsett hur du fäster den horisontala. Blir rätt stora krafter i alla riktningar på gungor.
Vi hade tänkt en annan konstruktion från början men stötte på patrull och tänkte testa hur det blir, annars får det kompletteras :)

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske byta öveliggaren mot 45x120/145 och jacka ur stolparna längst upp med 50%. Sen kan du limma och fästa en eller två bultar genom varje stolpe.
Tänkte det från början, men blev såhär och vill undvika att jacka ur oavsett 95/120/145 etc. därav det nu blir lite klurigare...

K Kallebo skrev:
Hur stabiliserar du stolparna mot marken? Långa skruvar uppifrån låter som det bästa alternativet!
Gjutit, 80 respektive 60kg betong i varje stolpe med stolpjärn samt fixerat i regeln (170) i altanen. Sitter väldigt stabilt.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.