Byggahus.se
Vi har en heltäckningsmatta i ett rum i källaren som det finns en renslucka under och jag var tvungen att ta bort mattan för att komma åt luckan.

Nu var golvlisterna limmade mot källarväggarna men jag lyckades bryta loss listerna utan att de gick sönder men däremot så lossade puts från väggen och det har varit besvärligt att reparera p.g.a. rör till elementen.

Jag funderar på att skruva listen nu men väggarna är ju inte helt raka så en akrylfog eller liknade behövs nog också.

Hur gör man bäst för att få skruvpluggarna på rätt ställe i väggarna?

Man kan förborra med liten borr genom listen så gör borren även ett litet märke på väggen. Sedan tar du bort listen och byter till större borr för pluggen.

Men blir inte borren förstörd när man kommer in i betongen?

Listerna är lätt vitlaserade så jag skulle helst inte vilja använda så stora skruvar.

Du låter bara borret gå igenom listen och markera på putsen! Det tål träborret och sen tar du bort listen från väggen och borrar ett större hål så du kan sätta i plugg och skruv.Måla skruvskallarna med lite vit färg så syns de inte så mycket.

• Gilla
Zero
  • Laddar…
Jag får prova det.

När det gäller rensluckan för avloppet så skulle jag vilja luktförsegla den. Skall det gå limma med silikon eller vad kan vara lämpligt att använda?
Den kan ju behöva öppnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.