Byggahus.se

Skruva bärläkt

1. Fkb
    Medlem Nivå 1
    Hej håller på att lägga nytt tak med 45×70 som bärläkt. Jag har valt att skruva bärläkten. Hörde att man inte behöver dubbelskruva vid varje fästpunkt som man gör med spik. Stämmer detta?

2. Bästa svaret

Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Nej det det tycker jag inte. Reglarna ska inte bara sitta fast ordentligt för vinden utan också för att förhindra att dom kan slå sig.

Redigerat 30 maj 10:06
  3. V
    Husägare Nivå 5
    Skruva hade jag aldrig gjort där..

• Laddar…
  4. Fkb
    Medlem Nivå 1
    Hade samma tanke som du Ang vridning av virket. Kan jag skjuta en spik också eller är det dumt att blanda.

5. Fkb
    Medlem Nivå 1
    Jag la duk och ny läkt på sticketak. Och behövde skimsa upp en hel del pga ojämnhet. Därför jag skruvade

6. connywesth
    Lägenhetsfixare Nivå 5
    Skruvar sitter väl mycket bättre än spik. jag skruvar alltid om det är möjligt jämfört med att spika.

7. V
    Husägare Nivå 5
    Ja, det är alldeles underbart nästa gång man behöver lägga om taket och skruvskallarna är sönderrostade/går av..

8. Fkb
    Medlem Nivå 1
    Alla pratar om att skruvarna rostar. Jag använde mig av rostfri skruv.

• Laddar…
  9. V
    Husägare Nivå 5
    Rostfritt är mycket hårdare än vanligt stål, så därav tillägget "skruvskallarna går av"

10. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Rostfria skruvar är inte hårdare eller skörare än härdade stålskruvar vilket är det normala.

• Laddar…
  11. V
    Husägare Nivå 5
    Källa på det?
    (Särskilt det där om "härdade stålskruvar")

12. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Att skruv är gjort av härdat stål? Eller vill du ha tester på brottstyrkor i materialet?

"ESSVE Träskruv är avsedd för de flesta montage i spånskivor, trä, plast, plugg mm.

BESKRIVNING
    Skruven är tillverkad av härdat stål med C4 ytbehandling (för utomhusmiljöer)"

Nästan all vanlig träskruv är härdad (nästan säger jag för att jag såklart inte har koll på allt)

13. V
    Husägare Nivå 5
    Vet du vad det är för slags härdning?

(Nyfiken eftersom jag inte hade en aning om detta)

Tänker mig annars att spik är att föredra också för att den är betydligt segare än skruv?

14. NyaTorpane
    Verktygstokig Nivå 6
    Har hört att spik ska vara segare än skruv men dom skruven jag kört med från essve, mft och motek det sista har varit otroligt sega. Går fan inte att bryta av.

15. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 12
    Oj jadu jag gissar på att det är en hemlig kryddblandning som inte är så enkel att få reda på. Jag har sett några av dina inlägg här och jag vet att din gissning är bättre än min :)

Det finns ett gammalt påstående om att skruv är dåligt i sammanhang som ska klara rörelser tvärs mot infästningen (finns ett fint ord jag helt glömt bort) av just den anledningen du nämner. Idag tror jag det handlar mer om att skruv är dyrare (mycket dyrare ibland) och långsammare så man väljer spik där man kan.

Redigerat 31 maj 09:30