Byggahus.se

Skruv till massivt trägolv på betong?

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 575 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hej

Ska montera 21 mm massivt trägolv (spontat plank) på betongplatta. Enligt instruktion ska vi ha plywood mellan plankorna och betongplattan, tänker att det dessutom är smart att fästa skivorna med några syllspik.

Frågan är vad jag sedan ska skruva fast golvet i plywooden med? Behöver ju rätt korta skruvar? Eller tänker jag fel?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Ja, kort men så långt som möjligt för gott fäste, och med så liten skalle som möjligt.

3. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Spontat 21 mm , limmat i sponten eller glidmontage ( kan röra sig ) på betonggolv , då måste det vara absolut plant , ammars kan det gunga .
    Har inte gjort det själv , playwood ,, tjocklek ?? , att skruva i en sån med det virket på , jag skulle nog vara lite orolig för det , när virket förändras mellan sommar och vinter och tror inte att infästningen håller , skruvarna dras ur och kanske börja skvalpa , det är stora krafter där , men kan ha fel , i så fall får någon rätta mig

4. K

Kallebo

Självbyggare
    12 mm k-plywood enligt golvtillverkarens instruktioner. Vad skulle alternativet vara?

Man skulle ju kunna kapa plyfa skivorna och lägga dem flytande så att det kan röra sig i längdsled

5. K

Kallebo

Självbyggare
    Hur hade ni gjort? Golvet är redan inköpt. En del plywood har vi också.

Har inte mätt av betonggolvet helt men tycker att det känns väldigt jämt

6. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Du får ju skruva fast plywooden först i betonggolvet med 10mm rörelsemån.
    Fast först under så behövs det väl någon form av fuktspärr?

Sedan så hade jag testat med en försänkt skruv 3x30mm. Finns ju med små fina skallar som dras med T10.

• Laddar…
  7. K

Kallebo

Självbyggare
    Behövs verkligen någon fuktspärr. Det kommer ju alltid vara innomhusklimat under golvet. Sen 30 cm isolering under betongen. Finns det inte en poäng i att låta betongen andas?

8. GoForIt

GoForIt

Medlem
    Ja, de förutsättningarna framkom ju inte riktigt tidigare.
    Trä direkt mot betong är generellt en lösning man undviker.

9. K

Kallebo

Självbyggare
    Ett alternativ som min bror föreslagit är att lägga golvet på remsor av plywood 10-12 cm breda på cc50/60 som skulle kunna skyddas med en syllremsa. Mellan skulle luften kunna röra sig som under en platonmatta.

Remsorna bultas och får då god rörelsemån.
    Skulle det vara en säkrare lösning?

Tanken skulle ju då vara att få lite "skön" svikt i golvet samtidigt som luften under gör att det inte kan kylas ner av betongplattan..

10. M
    Medlem · Västra götalands län · 852 inlägg

magnetens

Medlem
    Jag har lagt plywood flytande på betonggolvet med ingjuten vattenburen golvärme. Sedan skruvade jag ett 14mm furugolv med 28mm grabber golvskruv, lade även en tunn sträng med trälim enligt tillverkarens instruktion under "bakkanten" av varje golvbräda (på samma ställe som skruven går ner i plywooden. Golvet har nu legat något år och det är väldigt stabilt utan minsta knarr

• Laddar…
  11. K

Kallebo

Självbyggare
    Hur gjorde du med ångspärr?

12. M

magnetens

Medlem
    La en åldersbeständig plast + golvpapp under plywooden. Hade undvikit att fästa plywooden i betongplatta, torde vara mycket bättre om den får ligga helt flytande så att det EJ uppstår några spänningar i konstruktionen.

Redigerat 9 sep 2017 09:21
  13. M

magnetens

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.