Hej!
Vad rekomenderar ni för skuvar för att
1) Fästaa balkskorna i huvudreglarna?
2) fästa stödreglarna i balkskon?
Fungerar det med massa trallskruv (diameter 4,3 mm)elelr skall man köra med något fetare?
-
19 jun 2006 10:15 #2
Re: Skruv till balkskor (infästning)
Ankarskruv (beslagsskruv).
Funkar även bra med ankarspik, men då är det svårare att ångra sig (sitter som berg). -
Medlem · 38 inlägg 20 jun 2006 12:1220 jun 2006 12:12 #4
Personligen har jag aldrig kört med annat än ankarspik men, finns det anledning att ångra sig så... Trallskruv känns väldigt vekt till att hålla upp golvåsar. Ta det grövsta du får dit 5,5 X 45 ?
4 på varje sida vid infäsningen & 2 på varje sida i åsen har aldrig rubbat sig med spik.
-
20 jun 2006 12:27 #5
Körde 6,0x50 och 2 skruvar på varje sida. Jo, det funkade med 50 mm på 45 mm regel... -
Medlem · 38 inlägg 20 jun 2006 13:10
-
21 jun 2006 18:43 #7
Jag har precis börjat med min altan och jag har fäst balkskorna med hederlig byggskruv, 3 på varje sida och 4 fast i regeln/syllen.
Men tycker ni att det verkar lite klent? Ska jag skruva dit 3 till på vardera sida med nån starkare skruv tex träskruv eller ankar skruv. Eller räcker det att jag skruvar dit några byggskruvar till på varje balksko? Annars måste jag till järnaffärn och köpa ankar/trä skruvar -
21 jun 2006 20:17 #8
Det är väl i princip så att alla byggbeslag alltid ska fästas med ankarskruv eller ankarspik. -
21 jun 2006 22:55 #9
Vi har kört med ankarskruv - 4,5 eller om det var 5 mm tjock, 45 eller kanske 50 mm lång.
5 st för att fästa skon i regeln (3 på ena sidan, vartannat hål, 2 på andra sidan i de resterande hålen - annars blir det skruvkrock...)
3 st på varje sida för att fästa regel i lina.
Jag har för mig att varje skruv tar ~65 kg i skjuvkraft => stabilt som tusan -
Medlem · 38 inlägg 21 jun 2006 23:0321 jun 2006 23:03 #10
En altan med en bärlina som i sin tur sitter bultad i plintar (oftast) bryter sig ju aldrig loss från golvåsarna. Enda sättet som han kan bli olycklig på är om alla skruvar helt enkelt knäcks eller böjs - omöjligt med noll i spel mellan dessa två material och med deen dimensinen & antal på skruvarna- Laddar…
-
10 jul 2022 19:44 #11
Så här tänker jag: den största belastningen måste väl komma på de skruvar som fäster balkskon på de stora reglarna, tex en bärlina!? Där behövs väl kraftigare skruvar? Och de skruvar som man fäster i regeln i balkskon och som ska ligga i denna behöver ju inte vara så kraftiga då regeln vilar i just balkskon. Har jag fel? Tacksam för svar då jag själv håller på med just bygge av trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Mvh Peter- Laddar…
-
10 jul 2022 19:54 #12
-
10 jul 2022 20:07 #13
Hej tack för svaret, jag har köpt en massa ankarskruvar så det får väl duga, inget stort trädäck. Men håller du inte med mig, all vertikal belastning hamnar bara på de skruvar som håller fast balkskon på bärlinan!? PS Jag ska inte ha någon bärlina utan ska ha ett friliggande trädäck framför stugan, dock ska jag fästa mindre tvärreglar på större med just balkskor.
Liknande trådar
-
Förstört skruvhålen till snap-in gångjärn
Fönster & Dörrar -
Skruv för fästen till solpaneler ej genom takstol endast genom råspont?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
RK6 till anslutning där skruven går direkt mot kardelerna?
El -
Bricka till denna skruv
Byggmaterial & Byggteknik -
Skruv till stenhård timmerstock
Lösvirke & Timmerhus