Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skruv till balkskor (infästning)

1. D
    Medlem · 17 inlägg

dramarc

Medlem
    Hej!
    Vad rekomenderar ni för skuvar för att
    1) Fästaa balkskorna i huvudreglarna?

2) fästa stödreglarna i balkskon?
    Fungerar det med massa trallskruv (diameter 4,3 mm)elelr skall man köra med något fetare?

2. D
    Medlem · 915 inlägg

dalle

Medlem

Re: Skruv till balkskor (infästning)

Ankarskruv (beslagsskruv).

Funkar även bra med ankarspik, men då är det svårare att ångra sig (sitter som berg).

3. D
    Medlem · 17 inlägg

dramarc

Medlem

Hej igen!
    Vilken dimension på skruvar skall man köra med och hur många för att få en bra infästning?

4. K
    Medlem · 38 inlägg

Kvarnbonden

Medlem

Personligen har jag aldrig kört med annat än ankarspik men, finns det anledning att ångra sig så... Trallskruv känns väldigt vekt till att hålla upp golvåsar. Ta det grövsta du får dit 5,5 X 45 ?
    4 på varje sida vid infäsningen & 2 på varje sida i åsen har aldrig rubbat sig med spik.
    :p

5. J
    Medlem · Västerbotten · 1 127 inlägg

jenfor

Medlem

Körde 6,0x50 och 2 skruvar på varje sida. Jo, det funkade med 50 mm på 45 mm regel...

6. K
    Medlem · 38 inlägg

Kvarnbonden

Medlem

Stabilt. :cool:

7. S
    Medlem · 7 inlägg

Satanized

Medlem

Jag har precis börjat med min altan och jag har fäst balkskorna med hederlig byggskruv, 3 på varje sida och 4 fast i regeln/syllen.
    Men tycker ni att det verkar lite klent? Ska jag skruva dit 3 till på vardera sida med nån starkare skruv tex träskruv eller ankar skruv. Eller räcker det att jag skruvar dit några byggskruvar till på varje balksko? Annars måste jag till järnaffärn och köpa ankar/trä skruvar

8. A
    Medlem · Blekinge · 9 637 inlägg

andersmc

Medlem

Det är väl i princip så att alla byggbeslag alltid ska fästas med ankarskruv eller ankarspik.

9. P
    Medlem · 236 inlägg

pero

Medlem

Vi har kört med ankarskruv - 4,5 eller om det var 5 mm tjock, 45 eller kanske 50 mm lång.

5 st för att fästa skon i regeln (3 på ena sidan, vartannat hål, 2 på andra sidan i de resterande hålen - annars blir det skruvkrock...)
    3 st på varje sida för att fästa regel i lina.

Jag har för mig att varje skruv tar ~65 kg i skjuvkraft => stabilt som tusan

10. K
    Medlem · 38 inlägg

Kvarnbonden

Medlem

... ska å ska... alla normer är ju skrivna utifrån hållfasthetslära. Kan man motera på något annat vis så att det sitter lika bra eller bättre kan man ju sova lika gott.
    En altan med en bärlina som i sin tur sitter bultad i plintar (oftast) bryter sig ju aldrig loss från golvåsarna. Enda sättet som han kan bli olycklig på är om alla skruvar helt enkelt knäcks eller böjs - omöjligt med noll i spel mellan dessa två material och med deen dimensinen & antal på skruvarna :cool:

• Laddar…
  11. P
    Medlem · 12 inlägg

pfalck

Medlem
    Så här tänker jag: den största belastningen måste väl komma på de skruvar som fäster balkskon på de stora reglarna, tex en bärlina!? Där behövs väl kraftigare skruvar? Och de skruvar som man fäster i regeln i balkskon och som ska ligga i denna behöver ju inte vara så kraftiga då regeln vilar i just balkskon. Har jag fel? Tacksam för svar då jag själv håller på med just bygge av trädäck.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    744BB041-A84A-4D53-9E75-2CAAE2A6CA7D.jpeg

Mvh Peter

• Laddar…
  12. K
    Medlem · stockholm · 4 647 inlägg

Kane

Medlem
    Kör 3-4 st på varje sida mot bärlinan och 2-3 st på varje sida mot regeln. Använd samma storlek, typ 4,8 x 40 mm.

13. P
    Medlem · 12 inlägg

pfalck

Medlem
    Hej tack för svaret, jag har köpt en massa ankarskruvar så det får väl duga, inget stort trädäck. Men håller du inte med mig, all vertikal belastning hamnar bara på de skruvar som håller fast balkskon på bärlinan!? PS Jag ska inte ha någon bärlina utan ska ha ett friliggande trädäck framför stugan, dock ska jag fästa mindre tvärreglar på större med just balkskor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.