Byggahus.se

Skruv istället för spik i garagebygge?

1. F
    Medlem Nivå 12
    Tjenis!

Håller på att bygga ett garage och tänkta att varför inte dra i skruv, typ "grabber" istället för spik i "spikförbanden (metallplatta med förborrade hål i)" i tex takstolar och stommen.
    Har tur som ännu inte kommit så långt som själva garagebyggnaden.

Men då jag byggde formen för min gjutna platta så tänkte jag att det blir ju lättare att demontera formen om jag kör med skruv istället för spik.
    Men då jag demonterade formen upptäckte jag att säkert 2 av 10 skruvar gått av, ofta vid skallen men även mitt på. Formen påfrestades säkert ganska mycket av den tunga betongen men att så många skruvar brustit får mig att tvivla på att våga använda skruv istället för spik för själva garaget. Bygganden kommer säkert röra lita på sig med tiden så det troligen är väl att även dessa skruvar kan brista.

Spik är ju självklart segare än skruv, men det skulle vara intressant att höra om någon annan "skruvat" ihop sitt garage/hus istället för att "spikat".

Kanske är det helt vansinnigt att använda skruv. Min tanke var att långt i framtiden blir underhållet betydligt enklare. Prissmässigt är det ju ingen större skillnad på spik och skruv. 2000:- för skruv för hela bygget mot kanske 1000:- för spik. (Okej 100% men i långa loppet tror jag det inte gör så mycket)

Tacksam för kommentarer.
    Mvh
    Fredrik

2. A
    Medlem · Nivå 16
    Det är väl helt OK att skruva. Det tar naturligtvis lite längre tid, men särskilt om man är lite ovan kan det ändå gå snabbare, eftersom det är mycket lättare att ta isär igen om det blev fel.

3. D
    Medlem Nivå 4
    Använd bara rätt sorts skruv. Det finns skruv, ankarskruv, speciellt framtagna till spikbeslag. t.ex.

http://www.gunnebofastening.com/segbo/notesamp/internet/segbo00007.nsf/viewunid/B52828DF4CB6C027C1256BAA00409049/$file/Ankarskruv.pdf

4. C
    Medlem Nivå 7
    Jag skruvar alltid så fort "det går". Mycket lätt att skilja igen om det blir fel.
    Försök att ta isär ett förband som är spikat med ankareskruv!

5. H
    Medlem Nivå 1
    Skruvade både strö och bärläkt på 140 m2 tak för nå´t år sedan. Använde ÖBs/Julas/Beijers rostfria (A2 & A4), inte för att jag var rädd att de ska rosta men de går alltid att få tag på och ofta på x-trapris och jag upplever dem som mjukare än elförzinkade vilket minskar risken att de ska gå av. Ett annat skäl var att jag kunde skruva hela natten lång utan att störa grannarna vilket inte skulle funkat med spik.

Vilket går fortast? Antagligen spik men med lite snits med bits och skruvdragare är skillnaden marginell. Den enda "risken" som jag upplevt är att långa skruvar kan bli försvagade av friktionsvärme när man har hårt virke vilket ökar risken att de går av samt att de rostfria har dåligt kryss. Men med rätt varv , rätt moment och torx istället för kryss löstes problemen för mig.

//

6. M
    Moderator · Nivå 18
    Flyttar till byggmatrial och byggteknik

7. T
    Medlem Nivå 5
    här är en till som förespråkar skruv i många fall.. dock son någon sagt tidigare är det bra att använda rätt skruv till rätt sak.. spik är ju lite mer "funkar till allt" men med skruv får man ju tänka lite innan man handlar.. va man skall ha den till..

8. D
    Medlem · Nivå 6
    Om du hittar skruv med Torx utformning istället för stjärn så är dessa betydligt bättre att handskas med. Särskillt om du ska ha frun att skruva :)

På jobbet hade vi först vanliga stjärn. Gick väl åt 1-2 bits per skift. Sedan bytte vi till torx och nu håller bitsen tills någon tappar bort dem.

9. F
    Medlem Nivå 12
    Tusen tack för all svar!