Byggahus.se
Vi har fått solceller monterade på vårt tak med betongpannor. Fästskruven sticker ut genom råsponten, se bifogade bilder. Enligt leverantören skall fästskruven skruvas genom takstolen men så verkar inte vara fallet, se bifogade bilder. Enligt leverantören är varje fäste monterat med 6 skruvar men vissa skruvar sitter mitt emellan två takstolar medan andra precis missar takstolen. Är fästena felmonterade då skruven alltid skall gå genom takstolarna eller har jag missat något?

• Takutsida med synliga balkar, rörmokning och röda pilar som pekar på en detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av träbjälkar under tak, med röda pilar som pekar på möjliga defekter eller särdrag.
    Skapa konto
  • Träbjälklag med utspridda skruvar och spikar, synligt underifrån, work-in-progress byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Det är inte snyggt, men samtidigt så är det nog i princip helt omöjligt att träffa takstolarna exakt. De brukar ligga med c/c 120 cm, men det kan diffa beroende på hur huset är byggt med bärande delar.

Nej, inte snyggt men vad värre är att dessa skruvar skall bära upp och hålla solpanelerna på plats och då måste de vara tillräckligt infästade . Skruv genom råspont är inte mycket till fäste. K2 montageanvisning anbefaller att hela skruven skall vara i bärande trämaterial och spetsen får inte sticka ut, se bifogad bild. Manualsida för installation av takkrok med text och diagram som visar skruvar och träunderlag.
Skapa konto

F Fraustadt1706 skrev:
Nej, inte snyggt men vad värre är att dessa skruvar skall bära upp och hålla solpanelerna på plats och då måste de vara tillräckligt infästade . Skruv genom råspont är inte mycket till fäste. K2 montageanvisning anbefaller att hela skruven skall vara i bärande trämaterial och spetsen får inte sticka ut, se bifogad bild.[bild]
Råspont är inte ett jättedåligt underlag för att bära vikt. Om det är betongplattor brukar det ligga ströläkt (lodräta tunna reglar) över takstolarna och sedan ströläkt mittemellan dem skruvat direkt i råsponten så det blir c/c 60 cm. Och sedan bärläkt som plattorna vilar på. Det är inte raketvetenskap att lista ut vilka bärläkter som har takstolar under sig och vilka som inte har det, men det är för mycket begärt för de som installerar...
Om det krävs att solpanelerna skall ha fäste på mellanrum mindre än c/c 120 cm så måste ju en del gå genom delar som inte är takstol.
Men jag håller med. Vi planerar att installera solpaneler nästa år och detta med installationen ger mig totalt knypplor på själen, om man säger så och vill helst göra det själv.
Men idealt bör man nåda ändarna på skruvarna så man inte kör dem genom huvudet när man är uppe på vinden och det viktiga är om de förstört tätskiktet eller inte...

Det är knappast raketforskning att placera stockskruv i takstolen:thinking:. Har dom svårt att räkna så kan dom tex enkelt borra inifrån med guideborr.
Felmonterat ja men om det är ett reellt problem beror på väldigt mycket. Det framgår av montageanvisning och beräkning för fästpunkter.

Skruvarna som har använts ser ut att vara 30 à 40 mm för långa. Att skruvgängar skruvar i luften på vinden gör ingen nytta.

Är det ett ganska nybyggt enfamiljshus? På nybyggda hus kan de ha snålat på råsponten och har satt dit lövtunn på endast 17 mm. Ingen som husköparen märker. På 1960-1970-talet var den ca 22 mm tjock.

För att kunna få ut takkroksarmen och samtidigt kunna skruva i takstolsvirke, måste det vara en vågdal på betongpannan där takkroksarmen sticker ut. Det är det sällan.

Fraustadt1706,
Du borde skruva ut en sådan skruv och kolla om den har gängor ända upp mot skruvskallen. Har den inte det, utan är slät, har den inga skruvgängor som sitter i trävirke. Tallrikskalleskruv som är avsedda för takkrokar saknar ofta gängor ändå upp mot skruvskallen, eftersom de är avsedda att skruvas ner i trävirke(takstol) minst 60 mm, slutar kanske ca 15 mm innan skallen.

Redigerat:
Huset är ett kedjehus byggt 1980. Samma firma bytte tak d.v.s. tog bort gamla betongpannor och läkt och satte ny underlagsduk, ny läkt och nya betongpannor. I samband med detta byttes även ca 10 kvm råspont som var rutten. Allt detta verkar vara gjort exemplariskt och enligt tillverkarnas monteringsanvisningar. Tyvärr har inte solcellsinstallationen gått lika smidigt. Jag tänkte att det är smart att ha samma firma som lägger om tak och som monterar solceller och att detta görs samtidigt då man har takställning runt huset. Man vill att detta skall hålla 20-40 år. Jag har inte betalat slutfakturan för solcellsanläggningen. Två saker oroar mig, är det tillräckligt fäste för att hålla solpanelerna på plats och att tätskiktet är perforerat med löst sittande skruvar som kan orsaka läckage. Jag bedömer som risken för läckage som mycket mindre om skruven hade suttit helt i takstolen. Då är skruven fast förankrad och kan inte börja röra på sig och sitter benhårt i 100% trä.

• Gilla
knightjocke
  • Laddar…
Vad är det för fabrikat på infästningarna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.