Byggahus.se

Skriva under offert för takbyte som sker om 8 månader?

1. S
    Medlem · Malmö · 3 793 inlägg

snowjim

Medlem
    Hej,

Vi han tyvärr inte skicka in underskriven offert till takläggaren innan tiderna inför sommaren försvann så nästa tid vi kan boka upp nu är i November, d.v.s 7-8 månader. Taktmässigt är det inget problem för oss men är det rimligt att skriva under ett sådant kontrakt? Eller finns det något vi bör tänka på här?

2. H
    Moderator · Stockholm · 42 801 inlägg

hempularen

Moderator
    Hur tydliga är tidsramarna i avtalet? Om du nu skall vara bunden va att inte kunna ta in ngn. annan inom 7 månader så är det ju rätt viktigt att arbetet faktiskt också påbörjas och blir färdigt ungefär då.

3. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 15 182 inlägg

mexitegel

Allvetare
    Men det spelar väl ingen roll? Om arbetet blir försenat före sommaren eller i november? Men att det finns datum i kontrakt är ju A och O avsett, likväl som klausuler som beskriver vad som ska hända om löften inte uppfylls.

4. S

snowjim

Medlem
    Det har ni rät i, månaden får anges i kontraktet när det ska utföras och vad som händer om det inte utförs då. Sen också vad som händer om någon sida bryter kontraktet.

Men är det några konstigheter med att vänta spå länge efter att man skrivit på? Eller är det kanske ganska vanligt när det kommer till större renoveringar som dessa?

5. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Det vanliga är nog att man vill ha renoverat så fort som möjligt - men jag menar ett nytt husbygge kan ju lätt ta många månader innan det kan starta så ovanligt är det inte heller.

Men som sagt syna kontraktet noga och använd helst färdiga standardkontrakt så missas ingen formalia. Och se till att det finns vitesklausuler per påbörjad förseningsvecka te.x.

6. V
    Medlem · Stockholm · 823 inlägg

Vanbeasten

Medlem
    Att du får vänta så länge på en entreprenör brukar signalera att dom är duktiga och efterfrågade. Då är det värt att vänta! Ett påskrivet kontrakt innebär ju att dom har ett åtagande till dig, så risken för dig är inte större än om arbetet startas om en vecka. Men se till att ni har ett avtal med tydliga tidsgränser och avtala om ett vite som är rimligt både för dig och för entreprenören.

7. S

snowjim

Medlem
    Har nu pratat med hantverkaren och kan konstatera att deras intresse för att byta vårt tak är inte alls så högt som tidigare. Misstänker att de behövde fylla igen luckor i sommar schemat snabbt.

Iallafall så skriver de inte in viten i offerter till privatpersoner. Om de säger att de gör jobbet i November så kommer det bli så med 99% säkerhet menar de. Är det så att regeringen skulle få för sig att sänka eller ta bort rotavdraget till årsskiftet och hantverkaren blir försenad så får vi i värsta fall betala 50 000 kr extra. Det finns inget vis att komma runt det då vi redan skrivit under offerten.

Enligt hantverkaren var detta inga konstigheter, han hade kunder som väntade 1 1/2.

Magkänslan säger att jag inte borde skriva på dessa papper men samtidigt står detta företag ut när det gäller omdömen och det är med en stor marginal!

Hur hade ni gjort?

8. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Jag hade inte skrivit på, vad de säger är inte värt ett skit när det väl kommer till krita. Det är vad det står på pappret är värt något.

Bara det att de inte vill skriva in en vitesklausul är ett erkännande om att risken för försening är så stor att de inte vill riskera det. Med andra ord betydligt sämre än 99%.

9. S

snowjim

Medlem
    Jag är inte på liknande spår, men så funderar man. Om man försöker få in i kontraktet att om jobbet inte är färdigt innan årsskiftet så har jag rätt till att bryta kontraktet. Det borde ju vara något de kan gå med på.

10. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Tja, jag har tyvärr fått lära mig den hårda vägen att det kan bli både jobbigt och kostsamt att vara naiv och lita på någons ord.

Det kan vara en framkomlig väg kanske, men du behöver också en klausul om hur länge takbytet får ta. Bryter du kontraktet så ska du naturligtvis bara betala för det arbete som är utfört (och där har du en källa till oklarhet om prislappen).

Använder du standardavtal så minskar du risken för juridiska missar som kan bli kostsamma.

11. whork
    Husägare · Jönköping · 336 inlägg

whork

Husägare
    Lustigt, vi var med om exakt samma fenomen här. Fick offerten från takläggare X i april, väntade på två andra svar som uteblev länge. I juni/juli orkade vi inte vänta längre utan skrev på med takläggare X. Då var det omöjligt att få jobbet gjort förrän tidigast november.

November, december kom och gick, och så i januari ringde jag. Artig kille, förklarade att dom hade mycket att göra, snön ställde till besvär etc, men kanske att dom kunde komma i februari. Mitten av mars monterades ställningen upp av en ställningsfirma och en vecka senare dök takläggarna upp.. fast inte från företaget som vi skrivit kontrakt med. Takläggare X hade haft så pass mycket att göra att dom hade lejt ut arbetet till en annan firma. Helt utan att meddela oss.

Nu slutade det väl för oss, taket och plåtarbetena är jättefina, men det kändes inte alls bra att ha okända människor som kutade runt på taket utan att man hade haft en diskussion först i alla fall.

• Laddar…
  12. S

snowjim

Medlem
    Tack för upplysningen på hur det faktiskt kan bli! Får jag inte in någon villkor i offerten så får det helt enkelt vara så länge då. Det är trotts allt inte kritiskt för oss att byta tak just nu.

• Laddar…
  13. N
    Medlem · 2 inlägg

Nanii

Medlem
    Jag är ett nytt medlem här och hittade din tråd här när jag sökte på kontrakt vid takbyte. Din fråga ställdes för 4 år sedan men är högt aktuellt för mig idag. Tänkte fråga hur det gick för dig och om du kan dela med dig av dina erfarenheter? Tacksam för svar.

14. S

snowjim

Medlem
    För vår del blev taket uppskjutet, det är fortfarande inte bytt men det ligger fortfarande i todo listan. Skulle gissa att vi kommer ta tag på det igen om 1 år eller så.

15. N
    Medlem · 2 inlägg

Nanii

Medlem
    Tack för ditt snabba svar!! Det känns lite läskigt att behöva skriva under ett kontrakt på ett jobb som ska "förhoppningsvis" utföras om ett halvt år". Nu vet jag inte om det var anledningen att ni sköt upp jobbet men det känns som jag kommer att skjuta upp det eventuellt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.