Byggahus.se

Skriva avtalen vid olika tillfällen !?

1. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem
    Hejsan!
    Jag läste tidigare ett inlägg om någon som skulle bygga på generalentreprenad och hade 2 avtal. Då hade dom skrivit med hustillverkaren först och sedan när det var dags att skriva entreprenadavtalet sa entreprenören att priset hade gått upp under de senaste veckorna.... *snopet*
    Nu är vi i startgroparna för att skriva kontrakt, men man vill att vi först skriver med hustillverkaren och entreprenören vill inte skriva sitt avtal förräns avropet är gjort ?
    Varför då kan man undra ? :-/ Något om att färdigställandedatumet i entreprenörsavtalet inte gick att få dit innan avropet var gjort ? :-?

Finns det risker med detta ? Ligger det en hund begraven här ?
    Eller är det ofta så att man skriver avtalen vid 2 olika tillfällen ?
    Jag hade helst sätt att man skrev allt vid samma tillfälle. Man kan ju alltid villkora saker i det första avtalet.... men sen kan ju alltid entreprenören vägra bygga ditt hus etc etc... och då har man en husbyggsats och eventuellt bygglov på detta... men ingen entreprenör !
    Tacksam för tips !
    Ska man ställa krav eller helt enkelt gå med på hustillverkarens och entreprenörens önskemål om att skriva vid 2 tillfällen ???? :surprised:

/V

2. V
    Medlem · 289 inlägg

_Valle_

Medlem

Re: Skriva avtalen vid olika tillfällen !?

Man hävdar att entreprenadavtalet inte går att skriva innan avropet är gjort efter som färdigställandedatum inte går att fastställa före dess..... Detta borde ju ALLA som byggt med generalentreprenad råkat ut för i sådant fall ? Jag tycker det låter konstigt.
    Då kan dom väl hellre skriva in färdigställande datum och sedan i kontraktet skriva att detta är förutsatt att avrop gjorts inom 4 veckor efter avtal eller liknande ??? Eller ?

Någon som råkat ut för liknande kontraktsproblem ?

/V

3. volvo
    Medlem · Södra sverige · 2 771 inlägg

volvo

Medlem

Re: Skriva avtalen vid olika tillfällen !?

Som jag ser det så kan man lösa ert dilemma på två sätt.

1. Se till att ni vid avtalstecknandet med hussäljaren har ett skriftligt anbud från entreprenören som har så lång giltighetstid att det sträcker sig över avropsdatumet.
    På så sätt så måste de stå till sitt pris och viljan att utföra bygget tills efter ni har gjort avropet och då kan ange korrekta tidet etc.

2. Skriv avtal med entreprenören samtidigt som husköpet. Eftersom tiderna inte är klara så kan ni skriva in samma text om färdigställandetiden som står i husleveransavtalet. tex: Slutbesiktning skall ske X månader efter avropsdatom för husköpet.

Jag tror det enklaste är variant 1.
    Se dock till att påskynda avropet så att tiden inte tickar iväg för långt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.