Byggahus.se

Skräckexempel på lastsurrning

1. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Hon sitter i baksätet, mellan två barn. Det tredje barnet sitter i en bakåtvänd stol fram, så därav avstängd airbag. Visste så fort jag la upp den att någon kommer kommentera på det :)

• Laddar…
  2. useless
    Självbyggare · Nivå 25
    Varför inte bara erkänna att du rattsurfar? ;)

3. T
    Medlem · Nivå 13
    Det var kanske en digital kamera, något som lagen om rattsurfning inte omfattar
    ”Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen”.

• Laddar…
  4. P
    Medlem · Nivå 6
    Känner igen det där från när barnen var mindre. Hade ett tag tre bakåtvända stolar och för att kunna hjälpa alla tre barn under resa var det att tråckla sig in i mitten bak som gällde. Även detta någon form av lastsurrning... (och akrobatik). Oftast var det lättast att klättra ut via förarsätet när barnen var fastspända.

• Laddar…
  5. A
    Anonym
    Men kul och spännande dock :crysmile:

6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Haha, faktum var att jag kom på att det nog var din konfiguration när jag postade inlägget. Vet själv annars inte hur många gånger vi glömt sätta på airbagen i passagerarsätet när vi tagit ur barnstolen när någon vuxen ska åka där.... :).

7. P
    Medlem · Nivå 6
    Frontairbag på passagerarsidan är inte den viktigaste bagen direkt. Såg jämförande filmer på v70n som ändå hade en ovanligt stor bag (typ 140l) bältad passagerare med och utan bag och det var nästan ingen skillnad, något mindre nacklaster har jag för mig. Tvivlar på att några bilar idag har lika stora bagar så den skillnaden är nog försumlig. Men har man inte bälte hjälper bagen.

Värre åt andra hållet med 140l explosion som skickar iväg barnstolen...

8. DBT
    Medlem Nivå 2
    För 100 år sedan liftade jag med töckeren. Det kom några kängurur springande från höger och jag undrade om chauffören inte såg dom då han inte gjorde någon ansats till att sänka farten.
    Istället för att bromsa så slog han på vindrutetorkarna och började spola rutan för fulla muggar i förebyggande syfte.

9. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Människor var mer hållbara förr!:thinking:

10. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Ser lite snett ut:seenoevil:
    Förövrigt var nog fartbegränsarn bortmonterad för det gick FORT, för fort!!!

• Laddar…
  11. K
    Medlem Nivå 7
    Han var väl tvungen att skynda sig för att hinna fram innan lasten ramlade av!

12. R
    Medlem Nivå 8
    Har inga bilder.
    Men styckgodsbilar är nog de värsta jag vet. De surrar i princip ingenting, utan allt är löst på flaket. Kul om de sker en olycka.

Jävligaste chauffören jag varit med och lastat var en utländsk som fick 3 pallar som vägde runt 4-5 ton totalt. Han ville ha de längst bak :p Visst fick han det, helvete vad den blev lätt där fram.

Sen har vi optimister som tror de orkar flytta vissa pallar man lyft på, som knappt trucken orkat. Hade en pall med 3 ton på. Trucken vi hade kapacitet under det =) Men vi lyckades få på pallen, och chaffisen skulle flytta den själv på flaket.
    Det slutade med en liten smäll och hans handtruck var sönder. Han surrade inte den heller och den stod inte mot en vägg utan helt löst på golvet.

13. ceson
    Medlem · Nivå 13
  14. F
    Medlem Nivå 2
    [​IMG] [​IMG]

Det gäller att surra fast lasten ordentligt för det kunde ha gått riktigt illa där.
    Tur bilen var högerstyrd.

15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Optimist? Kunnig och erfaren menar du väl. Upp i kanske hundra knyck och tvärnit ska du nog se att pallen flyttar sig bra mycket snabbar än vad din truck mäktar med. :cool::oops::giggle: