Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Skräckexempel på lastsurrning

1. M
    Renoverare · Norrköping · 1 546 inlägg

MrDizzy

Renoverare
    mmm håller med.
    med den surrningen så kommer mittenplankorna mest troligt att ligga riktigt löst.
    Om de gjort två delar av högen och snurrat runt var sin del och dragit riktigt hårt kanske mittenplankorna sitter tillräckligt.

Ytterligare en miss de har gjort ...
    Var är varningsflaggan i slutet av lasset?

2. boihus123
    Medlem · 177 inlägg
    Jäkla en av de värsta, tänk någon kör in i den långt utstickande brädorna eller han missbedömer i en sväng och slår i en stolpe så de vrids och krossar barnet, iom de är surrat i mitten blir ju en lång hävarm...

3. D
    Allvetare · E · 22 326 inlägg
    Det gör få surrningar. Det är inte heller något krav.

4. hsd
    Medlem · Kalmar län, Östra Götaland · 4 929 inlägg

hsd

Medlem
    Då kör Du för fort :sweat:

5. Jonas Persson
    Intresserad · Stockholm · 2 129 inlägg

Jonas PerssonPremiumikon: Skruvdragare

Intresserad
    Nä, men en bra surrning häller fast lasten så att den inte fortsätter i tangentens rikting utan att bromsas.

Om lasten på släpet legat en halvmeter längre fram, skulle bakluckan på bilen fångat upp brädorna innan de fått upp farten.

• Laddar…
  6. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 470 inlägg
    På vilket sätt är det relevant om det är ett krav eller inte? I detta scenarie blir en bebis köttfärs om inte surrningen håller.

Du tänker att man tröstar sig med att "det var ju inget krav att spännbanden skulle klara en krock"?

• Laddar…
  7. S
    Medlem · Östergötlands län · 3 272 inlägg

sinuslinus

Medlem

Det där var ju bra nivå för att vara byggmax. Många har ju inte ens spännband utan kör andra sämre, ”kreativa” sätt.

• Laddar…
  8. A
    Medlem · Värmland · 1 249 inlägg

AG A

Medlem
    Det gäller inte bara så stora och breda lass. Har man lastat mer än 2 bräder/plankor, ska man alltid lägga spännbanden i loop, fram och bak.

• Laddar…
  9. D
    Allvetare · E · 22 326 inlägg
    Vad jag såg låg virket på andra sidan i bilen. Det kommer knappast i sidled särskilt lätt om halva ryggstödet är fällt. Det är snarare föraren som är extremt utsatt i händelse av att ekipaget blir påkört bakifrån. Äldre är dessutom ofta känsligare än barn.

10. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 30 470 inlägg
    jag tror min fråga kvarstår - spelade det någon roll att det inte är ett krav att surrningen ska klara en krock? Det var det som var din invändning här.

11. A
    Husägare · Kalmar Län · 15 656 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Jag spänner först samman i ett knippe, oftast med "ojämn" översida" med 2-3 spännband, sedan dras det fast i kärran med spännband. Det brukar låsa virket i ett knippe. Köper jag på sågen har de redan buntat i knippe.

12. T
    Medlem · 3 570 inlägg
    60-talet På nya bilar inregistrerade i Sverige efter 1967 måste vindrutan vara av lamellglas

13. R
    Medlem · 5 367 inlägg
    Om de är samma skitsläp som vi har i stan så kan man inte ta av lämmar. De sitter fast med sprintar som inte ska gå att ta bort. Dock kunde han ju skjutit fram godset iallafall till handbromsen.
    Frågan är om de inte finns lastöglor inuti släpet, hade hellre använt de om man ska ha så mycket.

14. S
    Medlem · 124 inlägg

sk007

Medlem
    Något jag verkligen inte förstår är alla dessa byggmaxvarianter där kunderna väljer att spänna diagonalt. Fantastiskt roligt att se alla dessa varianter.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.