Byggahus.se

Skräckexempel på lastsurrning

1. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Va?

2. useless
    Självbyggare · Nivå 23
  3. D
    Medlem · Nivå 20
    Jag har för mig att det var ett specialfall med kyltransporter just för att de har kylmaskineriet fram på skåpet.

4. M
    Medlem · Nivå 4
    Men framför skåpet har de en hytt... (än så länge)
    25,25 meter är längsta fordonslängd utan dispans så i teorin borde det vara ok att köra flaggstänger på takräcket så länge man flaggar utsticket och inte överskrider max taklast
    /M

5. useless
    Självbyggare · Nivå 23
    24 meter är längsta fordonslängd utan speciella krav. Läs min länk ovan...

6. D
    Medlem · Nivå 20
    Nja, när du hänger den på en dolly efter en lastbil så påverkar det totallängden.

7. thomas33
    Renoverare · Nivå 15
    Största anledningen till 25.25 långa fordon är timmertransporterna och de lär knappast ha något kylaggregat.

• Laddar…
  8. D
    Medlem · Nivå 20
    Det verkar vara nya längd regler. Jag tror att det var specifikt kyltransporter när längre ekipage förts kom.

9. ceson
    Medlem · Nivå 13
    Det var väl så att när vi gick med i EU så ansågs det vara konkurrensfördelar för våra transporter på 24 meter gentemot övriga EU som vanligen hade regeln 18 meter så då konstruerades detta så att utländska bilar skulle kunna efter sina bilar koppla en dolly och en 13,6 meters trailer när dessa korsade gränsen. Sedan har väl detta utvecklats och givit oss linkar och annat till det modulsystem som länkats till.

Timmerbilar har väl kommit upp till diskussion på senare tid eftersom man av miljöskäl vill få på en trave till och pratar väl då om kombinationer på 30 meter och 90 ton.
    Kylaggregat har mig veterligen aldrig påverkat längden.

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    EU .. ptfhh.

Jag säger bara, Australien.

11. Immobil
    Medlem · Nivå 16
    Bah, men backa kan dom inte! :p

12. G
    Medlem Nivå 3
    Det är helt korrekt och timmerbilar har inget behov av längre fordon med dagens viktregler. Det är väl tvärtom så att man vill ha så korta ekipage som möjligt i skogen

13. Tokslut
    Medlem Nivå 11
  14. K
    Medlem Nivå 6
    Det som gäller kyltransporter är att de får vara 2.60 breda till skillnad mot andra 25,25-ekipage som bara får vara 2.55. Detta för att kylbilar har tjockare väggar i skåpet pga isolering. Det skulle bli för lite plats inuti annars.
    Men ändå en konstig regel.

• Laddar…
  15. TomasJor
    Medlem · Nivå 10
    Japp, utrymmet är viktigt, om du minskar inåt så får du inte in 3 pall i bredd (2 på tvären).

• Laddar…