Byggahus.se

Skräckexempel på lastsurrning

1. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 750 inlägg

MathiasS

Medlem
    Du har ju kört om på fel sida, "hindrat" trafik och kört för fort, men det skulle förvåna om någon brydde sig i detta sammanhang, även om man sett hela spektaklet direkt när det hände.

Beroende på VAR du gör detta är nog risken större att du åker på ett kok stryk än att polisen ger dig böter. Många har svårt att bli tillrättavisade och förstår inte att du försöker hjälpa till.

• Laddar…
  2. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 261 inlägg

findus42

Fornlämning
    Speciellt om man sett hela spektaklet så borde trafiklagen gälla före förordningen. När jag tänker på de så borde lag alltid gälla före förordningar.
    Mvh Findus

3. P
    Medlem · Gävleborg · 845 inlägg

PatrikJo

Medlem
    I de där lägena har du alltid nytta av BrB 24:4, dvs nöd. Det känns orimligt att du skulle kunna dömas till någon påföljd i ett sådant fall.

Jag gjorde något liknande om än mindre dramatiskt för ett tag sedan. Hamnade som tredje bil (inne i stan) bakom någon som körde hyrt gallersläp med öppen bakgrind. Först var han nära att dra i sidan på en hel rad parkerade bilar, sedan nära att träffa en gammal tant vid ett övergångställe. Först efter att de två framförvarande bilarna vikt av i en rondell kunde jag köra en tämligen aggressiv omkörning och få stopp på honom.

4. richardtenggren
    Självbyggare · Gävle · 4 028 inlägg

richardtenggren

Självbyggare
    Kan man även hävda det när man kör om ”idioter” också? ;)

Brukar ofta köra om dåligt lastade släp, vinglande bilar eller andra fall där föraren känns olämplig :p

5. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Dvs det gäller alltid när man är ute å kör i trafiken.

Övningskör med dottern nu (och själv på mc), det ger onekligen ett annat perspektiv på omgivningen. Helvete vad folk är dåliga på att köra.

6. K
    Husägare · Skåne · 2 715 inlägg

knipo

Husägare
    Den bästa strategin för att komma fram eller överleva när man kör mc är att räkna med att precis ALLA andra trafikanter gör fel hela tiden.
    Då blir det lite lättare att klara vissa situationer.(y)

• Laddar…
  7. MathiasS

MathiasS

Medlem
    Ja det är helt tydligt, kör runt på trehjulig mc nu enligt den principen och har iallafall överlevt 200mil.... men min reflektion var mer över hur mycket fel alla gör hela tiden, hur lite hänsyn man tar till omgivningen osv. När man sitter bredvid och har lite fågelvy på allt som händer så ser man konstant saker som får en att häpna.

• Laddar…
  8. R
    Medlem · 2 963 inlägg
    Ja du hade utan att tveka blivit av med körkort om polisen hade stått och mätt. Det finns inga förmildrande omständigheter för dig att köra för fort. Förutsatt att du INTE fått OK från ordningsmakten, men det är väldigt sällsynta fall, typ som om någon ligger och dör i din bil eller i vissa fall andra akuta körningar som handlar om liv.

Du får under inga omständigheter köra för fort om ambulans, polisman eller brandkår kommer med blåljus bakom dig, du skall endast köra undan och där plats finnes sakta ner eller stanna.
    Om du skadar bilen får du skylla dig själv.

Enda gången jag hört om en som fått köra för fort av folk jag känner var fd kollega som fick körning från akut till akut, där fick de tillstånd att ligga kloss på ambulans i 7 mil, handlade om ett liv där ena föräldern inte fick plats i ambulans men var tvungen att följa med. De låg i runt 160-200 hela vägen.

Sen är frågan om alla poliser hade bötfällt och dragit kortet på plats.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 2 963 inlägg
    Det har blivit sämre sen de gjorde mer omfattande utbildning, dock är det ju mest medelålders jävlar som ställer till det.
    Körde hem från sthlm häromdagen, fick nästan psykbryt på alla förbannade idioter längs hela vägen från sthlm till Markaryd. Inget flyt alls när det drog ihop sig lite.

10. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 261 inlägg

findus42

Fornlämning
    Så om jag ser en situation, som jag kan förhindra, där tre mc-åkare kan bli kapade av en plyfaskiva på väg att ramla av från en bil framför. Då är ”rätt” sätt att backa ner lite mer och be ev passagerare att filma med sin telefon för att få ngt kul att lägga upp på sociala media. Fegt och ovärdigt är sådant.

Hela händelsen är en typiskt förmildrande omständighet på vilket som helst sätt som en anständig männska kan se saken. Strikt i lagens mening kan det vara annorlunda. Men... inte ens den mest förhärdade byråkrathjärna skulle välja att bli halshuggen bara för att de som ser och kan reagera stället ängsligt uppfyller för situationen missanpassade regelverk istället för att visa civilkuraget att rädda först och hantera kamerala konsekvenser senare.

Såvida byråkratsjälen föredragit att själv bli räddad så är det alltid rätt att rädda. Även om det handlar om mc-åkare med ryggmärken.

Findus

11. R
    Medlem · 2 963 inlägg
    Det är så reglerna är. Sen om du gjorde rätt eller fel är en helt annan sak. Polisman har full rättighet att böta och dra in körkortet i det fallet. Du har inte rätt att bli sur på polisman heller i den situationen.
    Sen som jag skrev så är frågan om polisman i det tillfället hade valt att göra det.
    Nu fanns ingen som mätte, och ingen som körde bak dig så det finns absolut inget att gnälla på åt gällande lagar och regler.

Jag personligen hade fått kontakt med den som lastsäkrat dåligt och sett till att den lastsäkrade, men du körde ifrån platsen och han kanske bara drog åt en gummisnodd och tappade skivan ändå.

I exemplen som finns så är det inte förmildrande, det har domstol slagit fast i akuta situationer. Så det är ok att sinka ambulanser om de kommer i 150-200 blås på en enfilig väg där du kanske inte kan gå undan på de närmaste 2-3 km.

Hade vår pensionerade kommunpolis stått och mätt så hade du inte bara fått böter och indraget körkort, du hade fått en avhyvling som heter duga :p Men han var extrem paragrafryttare.

12. Dizzy84
    Husägare · Halland · 530 inlägg

Dizzy84

Husägare
  13. R
    Medlem · 2 963 inlägg
    Där ljög Jonny. Polisman filmade hela sträckan det gällde. Det fanns massvis med platser att stanna på. Men jonny ville köra fort.

• Laddar…
  14. Fujim
    Medlem · 51 inlägg

Fujim

Medlem
    Då "känner" du två nu då. Jag har på order från polis kört i 170-180 för att möta en ambulans. Hade varit på fest ute i obygden vid en sjö. Kompis blir bistucken i halsen med påföljande kraftig allergisk reaktion.
    Ambulansen är långt borta så fick order att bränna på gasen i botten och möta den.

• Laddar…
  15. R
    Medlem · 2 963 inlägg
    Det är exemplariskt gjort för att rädda kompisen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.