Byggahus.se

Skräckexempel på lastsurrning

  1. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 366 inlägg

    roli

    Lösvirkesbyggare
    Ja, den ”backen” är inget kul om man har lastat tungt och det är mycket trafik. Har själv kört där ett antal gånger med släpet max lastat med pellets så jag vet hur det kan vara.....
     
  2. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 107 inlägg

    nino

    Renoverare
  3. F
    Medlem · Östergötland · 303 inlägg

    fribygg

    Medlem
    • Laddar…
  4. Ymer
    Medlem · Västerbotten · 388 inlägg

    Ymer

    Medlem
    • Laddar…
  5. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 277 inlägg

    Cheesen

    Nybyggare
    Det är ju förstängt... Så det är ju bara bakåt som det inte uppfyller kraven
     
  6. G
    Elektroniktokig · Lövånger · 168 inlägg

    GammelMan99

    Elektroniktokig
    Beror ju lite på hur mycket flakets framdel tål men även om brädorna ligger alldeles mot eller en bit ifrån framdelen av flaket, uppåt och sidled så räcker det inte med några säckar så det går inte heller så bra.
     
  7. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 277 inlägg

    Cheesen

    Nybyggare
    En lastbils framstam ska klara dubbla lastvikten om jag inte minns fel från min utbildning.. behövs ingen lastsäkring uppåt enligt lagstiftaren.
    Är man osäker så år man väl börja luta bilen... 45 grader bakåt och åt sidorna ska lasten klara att ligga kvar.
     
    Redigerat 4 maj 19:19
    • Laddar…
  8. G
    Elektroniktokig · Lövånger · 168 inlägg

    GammelMan99

    Elektroniktokig
    Uppåt är ju mer att den ska ligga kvar, kör man t.ex i flera gupp så kan lasten hoppa och då kommer den att röra sej, "det är så tungt så det rör sig inte" funkar inte i verkligheten.
    Har aldrig hört talas om några vissa vinklar som lasten ska ligga kvar i när det är lastsäkrat, bara att det är vissa procent av lastens vikt som ska vara säkrat åt olika håll, ändrades ju för inte så längesen men är väl 80% framåt, 50% åt sidorna och bakåt också kanske.
    Däremot så är några tunga säckar inte godkänt som lastsäkring oavsett hur tunga dom är, säckarna är också last som måste lastsäkras så det blir bara än mer lastsäkring.
    Har kört tankbil senaste 2 åren så jag kommer inte riktigt ihåg då jag inte behövt tänka på det senaste tiden
     
  9. A
    Medlem · Skåne · 472 inlägg

    ajn82

    Medlem
    Men 45 graders vinkel är väl samma som att klara halva vikten sidledes, om man bortser från något minskad friktion pga minskad normalkraft eftersom den också blir halverad.
     
  10. G
    Elektroniktokig · Lövånger · 168 inlägg

    GammelMan99

    Elektroniktokig
    Har aldrig hört det resonemanget från när jag tog lastbilskortet, kan inte tänka mig att det stämmer heller. Om jag har en last på ett flak och fäster det i ett spännband, om jag höjer flaket till 45 graders vinkel så får jag en viss belastning på spännbandet men belastningen vid 90 grader, d.v.s. lasten hänger fritt i luften utan någon friktion alls från flaket, borde vara rätt mycket mer än det dubbla vid 45 grader. Har inga belägg för det annat än min känsla och att jag aldrig hört nåt liknande från mina lärare då jag tog lastbilskortet.
     
  11. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 277 inlägg

    Cheesen

    Nybyggare
    Ja det är så man testar i lab lastsäkring... Fick se film när jag gick utbildning senast
     
  12. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 277 inlägg

    Cheesen

    Nybyggare
    Du tappar inte friktionen från flaket, den skapas av spännbandet. Det är så en överfallssurrning funkar. Bandet håller lasten mot flaket och friktionen mot flaket håller lasten, det är därför man räknar med olika friktionsvärden beroende på vilket flak och vilken last du har. Fick inte heller lära mig detta när jag tog lastbilskortet men har fått det som kunskaper senare när vi skulle lasta för internationell trafik. Lite olika regler beroende på,om man ska flyga, färja eller tågfrakta något.

    Här är en ganska bra film som förklarar en del.
     
  13. andr.ljung
    Badrumsbyggare · Onsala · 1 157 inlägg

    andr.ljung

    Badrumsbyggare
  14. Dizzy84
    Husägare · Halland · 494 inlägg

    Dizzy84

    Husägare
  15. R
    Medlem · 2 415 inlägg
    Får man inte gör praktiska övningar med tippbara lastbilar? Gick utbildning i lastsäkring 2008 och vi gjorde både teori och praktiskt. Då fick vi prova med allt möjligt gods för att prova hur man skulle göra. Ramlade det av eller rörde sig för mycket fick vi inte godkänt.
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.