Byggahus.se

Skräckexempel på lastsurrning

1. Bödvar McOlsson
    Husägare · Köping · 282 inlägg

Bödvar McOlsson

Husägare
    Bra där. Hade inte måtten i toppen på huvudet, men det upplevdes initialt som "för mycket".

2. B
    Medlem · 911 inlägg

Bigfoot

Medlem
    Nästan så man ser framför sig hur föraren glömmer av lasten när han kör om en cyklist...scary!

• Laddar…
  3. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 862 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    451E5C86-8B11-4E34-A77D-F4F7EFCD8EC7.jpeg

En studsmatta direkt på taket enbart fäst med ett spännband genom bakdörrarna. Jag frågade hur han tänkt spänna bandet, då han bara hade den långa halvan av remmen. Han menade att det skulle räcka med att den klämdes fast i dörrarna och tänkte låta ändarna bara hänga ner på insidan. Jag fick honom att åtminstone knyta bandet ihop bandet inne i bilen och lova att köra den mil han hade hem försiktigt.

• Laddar…
  4. R
    Medlem · 2 415 inlägg
    Haha han gillar inte sin bil iallafall.
    Hade han bara spännt fast med dörren så hade mattan flögit av ganska snabbt då det inte är nått större tryck om det blåser till.

• Laddar…
  5. P
    Husägare · en bit söder om smygehuk · 267 inlägg

Peter_Bromma

Husägare
    vilka tomtar det finns. hur svårt är det att plocka ner den. det gör jag varje vinter och tar väl 30-40 min totalt.

6. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 769 inlägg

Fairlane

Medlem
    Jag hamnade bakom en skåpbil med byggreklam på sidan igår. Han hade lastat lite virke på takräcket. Olika dimensioner, lite huller om buller och så en spännrem över fram och bak. Inget runt bunten och inte ett försök att spänna ner, utan tvärsöver hela taket, ungefär som bilden nedan visar. Något säger mig att alla brädor inte satt fast ordentligt och därmed gjorde ju ingen det.

last.png

• Laddar…
  7. T
    Självbyggare · Skåne · 2 727 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    upload_2021-4-9_12-45-8.png

Folk som inte begriper att plocka av grindarna så att man kan lasta med låg tyngdpunkt på rätt ställe borde doppas i tjära och fjädrar.

8. -RB-
    Renoverare · Skåne · 2 886 inlägg

-RB-

Renoverare
    Det där släpet är för kort för den lasten oavsett hur man lastar.

9. T
    Självbyggare · Skåne · 2 727 inlägg

tompaah7503

Självbyggare
    För mitt amatöröga ser det ut som att man hade kunnat få på lasten så att den är centrerad över axeln samtidigt som den inte petar på bakluckan i allt för tvära svängar. Det ser nämligen ut som att den enda remmen är ungefär på mitten av lasten, och tänker man sig att man förskjuter den så att den hamnar över axeln så är det inte så lång sträcka den ska skjutas att den hade tagit i bakluckan.

• Laddar…
  10. F
    Medlem · Östergötland · 303 inlägg

fribygg

Medlem
    Är den?
    Jag hadde plockat av grindar samt surrat lasten i ett paket mitt på kärran, med några betongplintar mot framstammen på kärran och en tydlig utmärkning bak bör vär det där lasset gå fint att köra?

11. -RB-

-RB-

Renoverare
    Det är möjligt, men jag är tveksam.

12. -RB-

-RB-

Renoverare
    Tänkte du lägga lasten på lämmarna då? De bör man inte lasta på.
    Möjligtvis om man har några lastpallar eller liknande att lägga brädorna på så att de kommer över lämmarna och vikt framtill i släpet. Men då får man problemet med att du har mycket last framtill och tyngdpunkten för brädorna längre bak och kan få en pendeleffekt. Jag vidhåller att ett längre släp vore lämpligt för lasten på bilden. Du får tycka annorlunda.

• Laddar…
  13. R
    Lösvirkesbyggare · Kungsbacka, Halland · 4 366 inlägg

roli

Lösvirkesbyggare
    Tänk om personen i fråga får för sig att koppla av släpet från bilen innan avlastning. Då är det någon som får sig en rejäl överraskning......

14. Fairlane
    Medlem · Stockholms Län · 4 769 inlägg

Fairlane

Medlem
    Skulle jag köra det där lasset med gallergrindarna på så skulle jag sett till att ha lite drygt hälften lutat framåt över den främre grinden och hälften bakåt. Lite krångligt att spänna, men man får åtminstone ett vettigt kultryck.

• Laddar…
  15. F
    Medlem · Östergötland · 303 inlägg

fribygg

Medlem
    Skulle jag köra det med grindarna på finge jag ta bort lämmarna och lasta direkt på kärran

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.