Hej!

tänkte bygga ett skoställ och funderar på vilken eventuell ytbehandling som kan lämpa sig.
Färg alternativt om man skulle belägga ytorna där skorna ställs, med laminat?

Vet någon vart man som privatperson kan köpa laminat ?

Tja, det är väl lite en smakfråga. Jag har haft en skoställ med målade rundstavar i >15 år och den färgen håller sig bra. Tror det var nån båtfärg jag målade med men allt beror väl på hur mycket grus o skräp man släpar in. Skohylla med rundstavar har ju "fördelen" att gruset hamnar på golvet och inte ligger o gnuggar mot det målade träet.

Laminat kan du handla på fredrikssons, det är löst laminat så du måste själv laminera på det på något annat.

I garderoben har jag lagt tunn transparent plastmatta där skorna står, typ sån man har under kontorsstolen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/

Ola C skrev:
Tja, det är väl lite en smakfråga. Jag har haft en skoställ med målade rundstavar i >15 år och den färgen håller sig bra. Tror det var nån båtfärg jag målade med men allt beror väl på hur mycket grus o skräp man släpar in. Skohylla med rundstavar har ju "fördelen" att gruset hamnar på golvet och inte ligger o gnuggar mot det målade träet.

Laminat kan du handla på fredrikssons, det är löst laminat så du måste själv laminera på det på något annat.

I garderoben har jag lagt tunn transparent plastmatta där skorna står, typ sån man har under kontorsstolen [länk]

Jo inser att rundstavar har sin fördel. Samtidigt som det i mitt tycke är schysstare med en hel "hylla".

Det lutar nog åt att de blir någon färg då laminat är riktigt omständigt att få tag i.
Bor i Göteborg, känner tyvärr inte till att vi har fredrikssons här.
Bauhaus har inte laminat.
Hornbach kan specialbeställa men det kostar som minst 600kr och blir då 3ggr så mycket som jag behöver...

Verkar ändå rätt smidigt att applicera. i klippet nedan sätts laminat mot träskiva:https://www.youtube.com/watch?v=V5k08Vf7rF0

Annars, något tips på vad jag kan fråga efter / sökord ? Laminat betyder ju egentligen lager på lager och kanske inte så bra beskriver exakt vad det är jag söker?
Ofta dyker de upp laminering av papper.... Och byggvaruhusen hänvisar till plastfolie.

Egentligen är det högtryckslaminat som avses, borde få bort irrelevanta sökresultat. Så, sök på det samt hpl (high pressure laminate) och formica (vad jag vet det mest kända laminatet åtminstone i sverige).

Med det sagt tyckte inte jag 600 lät så blodigt, tror du kan få svårt att hitta billigare om du inte kontsktar nåt snickeri o frågar efter spillbitar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.