Ska installera kamin. Tänkte placera den längst till höger i bild,med skorsten utanpåliggande mot fasaden på kortväggen som är längs avenbokhäcken som står i solljus i bilden. Man ser ju ibland hus med skorsten väldigt långt från nock, och då kan det likna riktigt höga industriskorstenar för att de ska gå över nockhöjd, ser inget vidare ut alls förstås. Frågade sotaren i kommunen som ville komma ut på plats och bedöma, och förstås skulle ha 2800kr för det. Om det är ett enkelt fall och bara är rakt av att "nej du måste dra över nock", så är det väldigt bra betalt för hans insats. Tänkte därför fråga hör först.
Rött tegel- och träfasadhus med sluttande tak, tre fönster synliga. Solbelyst avenbokhäck längs kortsidan, grön gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takhöjden längst ut till höger är cirka 2,6m. Nockhöjden på huset ör närmare 4,5m. Avståndet från nock till där jag tänkt montera skorstenen är vågrätt cirka 10 meter.

Mats-S
Hittade det här:
https://www.schiedel.com/se/service/inspiration/skorsten-regler-a4391501
Krav på skorstenens höjd beroende på taklutning:
Taktlutning upp till 5 grader: Skorstenen ska mynna minst 1 meter över takytan.
Taktlutning mellan 5 och 20 grader: Skorstenen ska sticka upp minst 40 cm över taknocken eller vara minst 1 meter från takytan.
Taktlutning över 20 grader: Skorstenen ska mynna minst 40 cm över taknocken eller ha ett horisontellt avstånd till takytan på minst 2,3 meter.
Så du kan nog få dispens om du har en tillmötesgående sotare, men solklart är det ju inte :)

Tack! Vad betyder "takytan" i sammanhanget? 🤔

K Karl Heinz skrev:
Man ser ju ibland hus med skorsten väldigt långt från nock, och då kan det likna riktigt höga industriskorstenar för att de ska gå över nockhöjd, ser inget vidare ut alls förstås.
Nej, skortstenen behöver inte vara över nok, om den har tillräckligt avstånd.

Sen måste skortstenen vara tillräckligt långt, så att det blir bra drag.

Du kan läsa i kaminens specifikation vilket drag den kräver.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J
K Karl Heinz skrev:
Tack! Vad betyder "takytan" i sammanhanget? 🤔
Det enda rätta för dig är att ta ut din lokala sotare och rådfråga om hur du ska gå till väga..
Detta brukar uppskattas av sotaren och kommer ge dig en smidig resa i ert fortsatta förhållande..

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Nej, skortstenen behöver inte vara över nok, om den har tillräckligt avstånd.

Sen måste skortstenen vara tillräckligt långt, så att det blir bra drag.

Du kan läsa i kaminens specifikation vilket drag den kräver.
Hur långt från nock behöver den vara då? :)

J Jansson69 skrev:
Det enda rätta för dig är att ta ut din lokala sotare och rådfråga om hur du ska gå till väga..
Detta brukar uppskattas av sotaren och kommer ge dig en smidig resa i ert fortsatta förhållande..
Smidigt är inget jag brukar tycka om när det gäller tjänster, bygg och husunderhåll, för det brukar betyda DYRT. Jag gillar bättre att fråga (oftast kunniga) på tex byggahus om råd 😀 men jag tror säkert som du säger att sotaren uppskattar 2800 spänn för att svänga förbi och stå på marken och peka lite hemma hos mig.

Fick prata med sotare som kunde ge råd via telefon. Han sa att det borde vara lugnt om skorstenen går upp 10m bort från nock, och är i max typ 10 grader lutning från nocken om man drar en linje

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.