1 714 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Skorstensfråga, kreativ lösning efterfrågas
Okej min skorsten blev inte godkänd, den är en typisk skorsten från 50-talet kopplad till en öppen spis, tyckte sotaren sa att den var 7m eller nåt i den stilen. Jag tycker det är för högt att stå där och försöka fixa på nåt sätt så tänkte istället om man kunde sätta en ny skorsten där huset har en tillbyggnad? Anledningen är att taket är väldigt mycket lägre där, dels skulle det inte gå åt mycket rör och dessutom skulle man kanske kunna göra ett hål själv. Som jag förstått det måste skorstenen vara till nock, frågan är om jag kan räkna den låga nocken som det är på tillbyggnaden utan övervåning eller om de ändå vill att skorstenen ska vara lika hög som den gamla byggnaden? Vad gäller håltagningen, om man skulle råka göra hålet för stort, finns det nåt man kan göra åt det eller kommer det typ regna in sen? Slutligen undrar jag om man måste köpa färdig skorsten eller det finns några andra alternativ då jag tycker nån meter rör inte skulle behöva kosta nåt vidare?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Vad är det för fel på den då? Kanske är billigare att fixa den än att börja med nå nytt.
Det positiva var att skorstenen hade bra drag och verkade okej med kameran men när han proveldade så läckte det på mer än ett ställe observerade han när han var på taket, bland annat till intilliggande kanal.S Stefan1972 skrev:
En renovering med hjälp av glidgjutning utförd av en skorstensrenoverare borde avhjälpa de problemen.T tslabot skrev:
Sen blir det en provtyckning utförd av behörig sotare.
Jo jag ska kolla upp priserna gällande det, dock när man kollar på bauhaus och liknande så verkar en skorsten kosta runt 8-9000 kr medans jag inte direkt funnit priser gällande glidgjutning/rör vilket fått mig tänka att det nog är mycket dyrare.M MrDizzy skrev:
T tslabot skrev:
När jag begärde pris så ville de flesta ha runt 1600kr per meter vid glidgjutning!
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Insatsrör kostar 600-700 kronor metern. Bottenkona och toppfoder max en tusenlapp tillsammans. Jag tror inte att det blir billigare med en ny skorsten.
Jag har beställt av Nordic Heating och ska åka och hämta nästa vecka. Jag kan alltså inte säga någonting om kvalitén, men de var hjälpsamma och trevliga att tala med i telefon.
Jag har beställt av Nordic Heating och ska åka och hämta nästa vecka. Jag kan alltså inte säga någonting om kvalitén, men de var hjälpsamma och trevliga att tala med i telefon.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Jag har flera polare som glidgjutit själva.
Tror det finns en tråd om det här på Byggahus
Tror det finns en tråd om det här på Byggahus
Som tidigare postare sagt; glidgjut själv eller lej bort, eller insatsrör.
Här är länken till glidgjutar tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-glidgjutning-godkaend.43297/page-31#post-4911942
Här är länken till glidgjutar tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/egen-glidgjutning-godkaend.43297/page-31#post-4911942
Klicka här för att svara