2 164 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Skorstensdrag: Vad är rimliga förväntningar?
Nu ger jag upp, det är omöjligt att öppna dörren på vår nya Contura 856 utan att det ryker in. Kaminen är nyligen inköpt och installerad med en premodul skorsten, av folk som uteslutande sysslar med sånt här. Jag har provat med öppna spjäll, stängda spjäll, ventilation av, ventilation på, dörrar öppna/stängda, fönster öppna/stängda, hela huset öppet, kall skorsten, varm skorsten, het skorsten, - allt i olika kombinationer. Inget funkar, det enda möjliga tillfället att lägga in ved utan att släppa in rök i huset, är att vänta tills det är ordentligt utbrunnet med bara en tunn glödbädd kvar. Men då är det svårt att få fart på brasan igen.
Huset är utrustat med frånluftsventilation, men jag har självklart provat med ventilationen avstängd och alla fönster/dörrar helt öppna. Jag skriver det igen: jag har gjort allt jag kan för att säkerställa att det inte är undertryck i huset.
Jag har naturligtvis kontaktat installatören och väntar på reaktion. Men för att ha lite kött på benen frågar jag forat det är en orimlig förväntning att draget i en uppvärmd skorsten i en korrekt utfärd anläggning klarar av att svälja röken från eldstaden med öppen lucka? Eller har jag orimliga förväntningar?
Huset är utrustat med frånluftsventilation, men jag har självklart provat med ventilationen avstängd och alla fönster/dörrar helt öppna. Jag skriver det igen: jag har gjort allt jag kan för att säkerställa att det inte är undertryck i huset.
Jag har naturligtvis kontaktat installatören och väntar på reaktion. Men för att ha lite kött på benen frågar jag forat det är en orimlig förväntning att draget i en uppvärmd skorsten i en korrekt utfärd anläggning klarar av att svälja röken från eldstaden med öppen lucka? Eller har jag orimliga förväntningar?
Själv öppnar jag ibland dörren till vår keddyinsats lite fort och då gör draget från öppningen att röken kommer in. Tar jag en kort konstpaus när det är en liten glipa då har elden möjlighet att suga luft och flamma upp (mer drag) och då kommer ingen rök in.
Ja, jag har konstaterat samma här, man får vara väldigt varsam. Men det hjälper inte hur sakta jag än öppnar luckan, det ryker in så fort det är mer än en liten glipa öppen.T topmount skrev:
Det är fullt normalt med moderna kaminer.
Alla krav på verkningsgrad/låga utsläpp gör att rökgångarna i kaminen måste vara så tighta och slussas precis vid luckans ovankant, öppnar du då medans det brinner ryker det in.
Lösningen är att lägga på nästa ilägg när det första inte brinner med synlig låga längre, om veden inte tar sig så har den första brasan varit för liten så det blir för lite glöd.
Alla krav på verkningsgrad/låga utsläpp gör att rökgångarna i kaminen måste vara så tighta och slussas precis vid luckans ovankant, öppnar du då medans det brinner ryker det in.
Lösningen är att lägga på nästa ilägg när det första inte brinner med synlig låga längre, om veden inte tar sig så har den första brasan varit för liten så det blir för lite glöd.
Hej,nyfiken på hur det löste sig eller inte med din Contura 856 som rykte in?Strip skrev:
Nu ger jag upp, det är omöjligt att öppna dörren på vår nya Contura 856 utan att det ryker in. Kaminen är nyligen inköpt och installerad med en premodul skorsten, av folk som uteslutande sysslar med sånt här. Jag har provat med öppna spjäll, stängda spjäll, ventilation av, ventilation på, dörrar öppna/stängda, fönster öppna/stängda, hela huset öppet, kall skorsten, varm skorsten, het skorsten, - allt i olika kombinationer. Inget funkar, det enda möjliga tillfället att lägga in ved utan att släppa in rök i huset, är att vänta tills det är ordentligt utbrunnet med bara en tunn glödbädd kvar. Men då är det svårt att få fart på brasan igen.
Huset är utrustat med frånluftsventilation, men jag har självklart provat med ventilationen avstängd och alla fönster/dörrar helt öppna. Jag skriver det igen: jag har gjort allt jag kan för att säkerställa att det inte är undertryck i huset.
Jag har naturligtvis kontaktat installatören och väntar på reaktion. Men för att ha lite kött på benen frågar jag forat det är en orimlig förväntning att draget i en uppvärmd skorsten i en korrekt utfärd anläggning klarar av att svälja röken från eldstaden med öppen lucka? Eller har jag orimliga förväntningar?
/A
Jadu... 😒C Crf450 skrev:
Installatören var här och tokeldade en stund, rök in lite när vi öppnade luckan men han tyckte att det var normalt.
Sen fick jag låna en rökgasfläkt att prova med, men inte heller den gjorde nån större nytta. Lite skillnad förvisso, men inte så det var värt pengarna och krånglet.
Sen sågade jag av lite från framkanten på perliteplattan i taket på kaminen, men det gjorde ingen större skillnad.
Sen gjorde jag om värmeplåten som är ovanför perliten, med några hål och friserade bort kanterna, för att inte blockera gasen, men det gjorde bara marginell skillnad.
Sen plockade jag bort plåten helt och det gjorde faktiskt skillnad, men inte så problemet försvann.
Den här säsongen har jag kvar min modifierade perlite och den modifierade plåten. Jag eldar med fulla spjäll och lägger bara in två klabbar åt gången samt ser till att det är ordentligt utbrunnet och inte för mycket glödbädd kvar när jag öppnar luckan. Kan inte påstå att problemet är löst, men det är det närmaste vi kommit nåt som går att stå ut med.
Värt att notera är att vi har bra drag när vi tänder kaminen och det går utmärkt att elda med luckan i "nästan-stängt-läge". Det är bara när luckan är öppen nog för vedinlägg som det ryker in.
Djävla sopor.
Typiskt att det inte funkar som det borde göra med en ny och modern kamin. Jag kontaktade Contura och fick till svar att en rökgasfläkt löser problemet. Men precis som du så köpte jag en fläkt men funkade inte. Plockade bort plåten men inte hunnit testa om det ryker in iallafall vid vedinläggning. Fick också iden att såga bort en del på värmekulitplattan men lär nog inte funka iallafall då🤔Strip skrev:
Jadu... 😒
Installatören var här och tokeldade en stund, rök in lite när vi öppnade luckan men han tyckte att det var normalt.
Sen fick jag låna en rökgasfläkt att prova med, men inte heller den gjorde nån större nytta. Lite skillnad förvisso, men inte så det var värt pengarna och krånglet.
Sen sågade jag av lite från framkanten på perliteplattan i taket på kaminen, men det gjorde ingen större skillnad.
Sen gjorde jag om värmeplåten som är ovanför perliten, med några hål och friserade bort kanterna, för att inte blockera gasen, men det gjorde bara marginell skillnad.
Sen plockade jag bort plåten helt och det gjorde faktiskt skillnad, men inte så problemet försvann.
Den här säsongen har jag kvar min modifierade perlite och den modifierade plåten. Jag eldar med fulla spjäll och lägger bara in två klabbar åt gången samt ser till att det är ordentligt utbrunnet och inte för mycket glödbädd kvar när jag öppnar luckan. Kan inte påstå att problemet är löst, men det är det närmaste vi kommit nåt som går att stå ut med.
Värt att notera är att vi har bra drag när vi tänder kaminen och det går utmärkt att elda med luckan i "nästan-stängt-läge". Det är bara när luckan är öppen nog för vedinlägg som det ryker in.
Djävla sopor.
Som sagt Contura var rätt fåordiga i sina svar när jag mailade problemet. Synd att det inte fanns något spjäll i bak eller rätt upp i kaminen mot rökkanalen som man kunde öppna vid vedpåfyllningen så att inte dessa gaser tvingas fram mot lucköppningen. Måste ju vara nått fel. Var också hos en återförsäljare i en butik där dom eldade och han visade när han öppnade luckan med och utan rökgasfläkt men kom in lite rök båda ggr iallafall. Skillnaden var att dom hade en stor lokal med högt i tak så dom märker nog aldrig av röklukten. Vet inte vilken kamin man borde skaffa istället då dom flesta nya kaminer verkar vara tillverkade på samma sätt.
Jag gissar att en modell där rökgaserna går upp i bakkant av eldstaden är bättre. Min modell är ju helt tät i bak, förmodligen med syfte att skapa en kamin som går att ställa väldigt nära väggen (100mm). Jag skulle vilja prova att såga upp min perlite (eller heter det vermiculit?) i bakkant och göra om plåten så den drar gaserna framåt istället. Men då är vi nog inne på potentiellt väldigt farliga förändringar av konstruktionen, så det kanske jag avstår. Jag har förvisso mer än 100mm till brännbar del av huset, men projektet känns ändå säkerhetsmässigt svårbedömt, åtminstone för permanent bruk.
Vår lösning är, precis som @vinylskiva var inne på, att hålla minsta möjliga aktivitet i kaminen vid inlägg. Det vill säga inga öppna lågor och minsta praktiskt möjliga glödbädd. Men jag är ganska säker på att mina utsläpp ökar, eftersom det tar mycket längre tid för den nya veden att få upp temperaturen och börja brinna ordentligt.
Vår lösning är, precis som @vinylskiva var inne på, att hålla minsta möjliga aktivitet i kaminen vid inlägg. Det vill säga inga öppna lågor och minsta praktiskt möjliga glödbädd. Men jag är ganska säker på att mina utsläpp ökar, eftersom det tar mycket längre tid för den nya veden att få upp temperaturen och börja brinna ordentligt.
Jag tycker verkligen att du borde maila/alt ringa direkt till Contura och förklara att du testat allt som går att göra. Så får vi se vad du får till svar. Du har ju även tagit kontakt med sotare samt din återförsäljare/dom som gjorde installationen. Du/jag och säkert flera borde få problemet löst av Contura alt pengar tillbaks och lämna tillbaks kaminen. Vet inte vilken ny kamin som har bättre konstruktion så man slipper detta problem. Hade en gammal täljstenskamin innan där rökgaserna gick direkt bakåt och upp. Då var inrökning aldrig något problem.Strip skrev:
Jag gissar att en modell där rökgaserna går upp i bakkant av eldstaden är bättre. Min modell är ju helt tät i bak, förmodligen med syfte att skapa en kamin som går att ställa väldigt nära väggen (100mm). Jag skulle vilja prova att såga upp min perlite (eller heter det vermiculit?) i bakkant och göra om plåten så den drar gaserna framåt istället. Men då är vi nog inne på potentiellt väldigt farliga förändringar av konstruktionen, så det kanske jag avstår. Jag har förvisso mer än 100mm till brännbar del av huset, men projektet känns ändå säkerhetsmässigt svårbedömt, åtminstone för permanent bruk.
Vår lösning är, precis som @vinylskiva var inne på, att hålla minsta möjliga aktivitet i kaminen vid inlägg. Det vill säga inga öppna lågor och minsta praktiskt möjliga glödbädd. Men jag är ganska säker på att mina utsläpp ökar, eftersom det tar mycket längre tid för den nya veden att få upp temperaturen och börja brinna ordentligt.
Det är alldeles uppenbart att någonting är fullkomligt fel konstruerat. Du borde givetvis få lämna tillbaka skiten och få pengarna tillbaka. Frågan är bara hur det skall gå till.
Om en eldstad inte fungerar utan en elektrisk fläkt i skorstenen är den felkonstruerad.
Om en eldstad inte fungerar utan en elektrisk fläkt i skorstenen är den felkonstruerad.
Varför bytte du ut en täljstenskamin mot en Contura plåtburk?C Crf450 skrev:Jag tycker verkligen att du borde maila/alt ringa direkt till Contura och förklara att du testat allt som går att göra. Så får vi se vad du får till svar. Du har ju även tagit kontakt med sotare samt din återförsäljare/dom som gjorde installationen. Du/jag och säkert flera borde få problemet löst av Contura alt pengar tillbaks och lämna tillbaks kaminen. Vet inte vilken ny kamin som har bättre konstruktion så man slipper detta problem. Hade en gammal täljstenskamin innan där rökgaserna gick direkt bakåt och upp. Då var inrökning aldrig något problem.
Har en Contura 26T med uteluftsanslutning .Strip skrev:
Uteluftsanslutningen är nödvändig pga. att huset är tätt som en plastpåse + har en FLVP .
Så har konstant undertryck i bostaden .
Hur jag eldar är följande , öppnar fönster på glänt i samma rum , tänder brasan (uppifrån) ställer luckan i upptändningsläget , stänger efter 5 min .
Väntar tills det enbart är glöd kvar och in med ett nytt inlägg av ved + samma procedur som att tända 1:a varvet . Kan bli lite rök ibland om man är osnabb med vedinlägget .
Har även en vindflöjel på skorstenen för bättre drag , funkar fantastiskt bra 👍
Du har ej nämnt årsmodell på huset (hur tätt huset är) eller om du har uteluftsanslutning 🤔
Redigerat:
Jodå, det finns friskluft till kaminen. Kanalen går bara genom den tunna väggen, så kanske 40cm totalt. Huset i övrigt är tätare än man kan förvänta sig av en gammal kåk. Men jag förväntar mig inte att kaminen ska gå att öppna med undertryck i huset - det har vi provat och det är en jättedålig idé 😆Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är rimliga värden på kommunalt vattentryck?
Vatten & Avlopp -
Vad är lägsta rimliga takhöjd i en bostadsrätt?
Tak & Vind -
Ta bort orimliga mängder berg på egen hand - hur dumt ungefär?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Är detta rimliga materialpriser?
El -
Verkar detta vara rimliga priser?
Solceller, Solfångare, Solenergi