Byggahus.se

Skorstensbeslag över eller under nockpanna

1. M
    Medlem · 14 inlägg

MissTT

Medlem
    Har precis haft hantverkare som gjort takbyte och när plåtslagaren hade gjort det nedre skorstensbeslaget såg vi att nockpannorna ligger under plåten. Är det korrekt? Aldrig sett detta tidigare.

2. T
    Husägare · Stockholm · 4 194 inlägg

twoody

Husägare
    Bild säger mer än tusen ord;)

• Laddar…
  3. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 538 inlägg

Noramasen

Byggnadsvårdare
    Låter fullkomligt vansinnigt. Självfallet ska nockpannorna ligga över plåten. Hur ser fastsättningen ut av plåten då den ligger över nockpannorna??? Inte undra på att du reagerat! Som twoody påpekar, ta gärna bild då det troligtvis visar på att det kanske inte är en seriös plåtslagare som utfört detta, -då jag själv aldrig stött på denna variant av lösning.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · 14 inlägg

MissTT

Medlem
  5. Noramasen
    Byggnadsvårdare · 538 inlägg

Noramasen

Byggnadsvårdare
    Ja där ser man! Trodde i min enfald att det var en skorsten som stod i en takyta, och därav brutala uttrycket:cool: Absolut inget fel på denna variant av att plåten ligger över pannorna. Närmast naturligt att den kommer över då skorstenen ligger i nock och att skorstenen har denna storlek att sidobeslagen bör ligga åtminstone minst i lutning som taklutningen i övrigt. Visst kan man lägga pannan över plåten, men då får man en onormal lutning på denna i stället. Alternativt att man avslutar med pannan jämte plåten, men då behövs ytterligare "formbart" material som tar upp skillnaderna och tätar till springan som uppstår. Att du inte lagt märke till detta tidigare beror nog på att du just i eget intresse först nu uppmärksammat detta:). Att det gjorts en trappning i fog är närmast hedervärt, men det kanske också varit så tidigare också så att hen återupptog denna variant. Men jag kan tycka att den längst ner kunde avslutas med en ytterligare längre ner då den är lite väl hög mot framsidans möte.

6. I
    Medlem · uppsala · 484 inlägg

ItWasntMe

Medlem
    inget fel med detta. Tvärtom så är det faktiskt bättre ut så i mitt tycke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.